اروپا خود را براى به رسميت شناختن فلسطين آماده مى‌کند

۲۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۱ کد : ۹۹۴۷ اخبار اصلی
رياض المالکى، وزير امور خارجه حکومت خودگردان ...
اروپا خود را براى به رسميت شناختن فلسطين آماده مى‌کند

ديپلماسى ايرانى: در حالى که کشورهاى امريکاى جنوبى يک به يک در يک حرکت نمادين کشور مستقل فلسطينى با مرزهاى 1968 را به رسميت مى‌شناسند، رياض المالکى، وزير امور خارجه حکومت خودگردان فلسطينى اعلام کرد، ترينيداد خيمينيز، وزير امور خارجه اسپانيا به او اطلاع داده که اتحاديه اروپا تا ابتداى ماه سپتامبر سال جارى ميلادى کشور مستقل فلسطينى را به رسميت خواهد شناخت.

مالکى اين خبر را در ديدار با خبرنگاران در شهر رام الله اعلام کرد و گفت: «سه هفته پيش با وزير خارجه اسپانيا در مادريد ديدار کردم و او به من خبر داد که اتحاديه اروپاى تا ابتداى ماه اکتبر 2011 کشور مستقل فلسطينى بر اساس مرزهاى 1968 را به رسميت خواهد شناخت.»

به گزارش روزنامه العرب چاپ لندن وى همچنين گفت: «اگر اتحاديه اروپا به اين وعده خود عمل نکند، اسپانيا به ما قول داده است که به عنوان نخستين کشور اروپايى کشور مستقل فلسطينى با مرزهاى 1968 را به رسميت بشناسد.»

رياض المالکى همچنين گفت: «از سال 1988 که در الجزاير کشور مستقل فلسطينى اعلام موجوديت کرد تا کنون يک‌صد و ده کشور ما را به رسميت شناخته‌اند و ما در پايتخت‌هاى آن کشورها رسما سفارتخانه داريم.»

وى تاکيد کرد، رهبران فلسطينى سال‌هاست که به دنبال به رسميت شناختن فلسطين توسط کشورهاى دنيا هستند و اين هيچ ربطى به شکست مذاکرات صلح با اسرائيلى‌ها ندارد.

اين در حالى است که اتحاديه اروپا و امريکا همچنان از به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطينى سر باز مى‌زنند و به کشورهاى ديگر نيز فشار مى‌آورند که از به رسميت شناختن آن خوددارى کنند. پس از روى کار آمدن دولت تندروى اسرائيلى به رياست بنيامين نتانياهو که در کنار آن آويگدور ليبرمن به عنوان وزير امور خارجه اين رژيم فعاليت مى‌کند، به نظر مى‌رسد که عواطف جامعه جهانى به سمت فلسطينيان متمايل شده است. دور جديد اعتراف به کشور مستقل فلسطينى بر اساس مرزهاى 1968 را برزيل بزرگترين کشور امريکاى جنوبى کليد زد که به دنبال آن ديگر کشورهاى اين قاره از جمله بوليوى، آرژانتين، پرو، نيکاراگوئه، اکوادور، ونزوئلا و اخيرا شيلى نيز کشور مستقل فلسطينى را به رسميت شناختند. در صورتى که اسپانيا نيز فلسطين را به رسميت بشناسد موج تازه‌اى از به رسميت شناختن فلسطينيان آغاز مى‌شود که البته کليد آن اين بار در قاره اروپا زده خواهد شد.

وزير امور خارجه حکومت خودگردان در اين باره گفت: «تلاش مى‌کنيم شمار بيشترى از کشورهاى جهان را براى به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطينى ترغيب کنيم و اميدورايم که تا سپتامبر امسال اين هدف محقق شود.»

دولت فلسطينى به رياست سلام فياض که تحت نظارت حکومت خودگردان فلسطينى فعاليت مى‌کند، در ماه اوت 2009 اعلام کرد که بر اساس طرحى تلاش مى‌کند ظرف دو سال کشور مستقل فلسطينى تشکيل شود و همگان آن را به رسميت بشناسند.

از سوى ديگر و در همين رابطه روزنامه اسرائيلى هاآرتص به نقل از يک مسئول اسرائيلى نوشت: اردن تقاضاى بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل براى سفر به امان و ديدار با ملک عبدالله دوم پادشاه اين کشور را رد کرد و به اطلاع تلاويو رساند که پادشاه به دليل اين که برنامه کارى‌اش پر است نمى‌تواند زمانى را براى نخست‌وزير اسرائيل در نظر بگيرد.

به گزارش اين روزنامه، عوزى آراد، مشاور امنيت ملى نخست‌وزير اسرائيل چند روز پيش به امان آمده بود و تقاضاى رسمى نخست‌وزير اسرائيل براى سفر به اردن را به طور رسمى به ناصر اللوزى، رئيس ديوان سلطنتى داده بود. در اين سفر آراد با ناصر جوده، وزير امور خارجه و مشاور سياسى پادشاه اردن ديدار کرده بود و از وى خواسته بود که به محمود عباس فشار بيشترى وارد شود تا پشت ميز مذاکره باز گردد. آراد همچنين در اين ديدار نتيجه مذاکرات نتانياهو با حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر در شرم الشيخ را به اطلاع مقامات اردنى رساند و از آنها خواست ترتيب سفر مشابهى به اردن را بدهند.

به گفته ديپلمات‌هاى مطلع، هنگامى که آراد هدف سفر خود را به اطلاع مقام‌هاى اردنى رساند آنها رنجيده شده و نااميدى خود را از دولت اسرائيل ابراز داشتند و به آراد گفتند که ما گمان کرديم شما با پيام و طرحى جديد براى پيشبرد مذاکرات صلح به اردن آمده‌ايد. با اين حال اردنى‌ها به طرف اسرائيلى گفته‌اند که به محض اين که وقت پادشاه خالى شود به اطلاع دولت اسرائيل مى‌رسانند تا مقدمات سفر نتانياهو به اردن فراهم شود و با ملک عبدالله ديدار کند. ولى باز هم تاکيد کردند که گمان نمى‌رود نتانياهو در اين ديدار پيشنهاد تازه‌اى براى پيشبرد مذاکرات صلح داشته باشد.

روزنامه الحيات جاپ لندن نيز نوشت: نتانياهو به محض بازگشت از شرم الشيخ تلفنى با پادشاه اردن تماس گرفت و شخصا نتايج ديدارش با رئيس جمهورى مصر را به اطلاع عبدالله رساند و از او خواست که ديدار مشابهى با وى در اردن داشته باشد.  


نظر شما :