ويکى‌ليکس: استانبول مرکز جاسوس‌هاى امريکايى‌ عليه ايران

۲۰ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۱ کد : ۹۸۷۱ اخبار اصلی
نامه‌هاى ديپلماتيکى که ويکى‌ليکس به تازگى ...
ويکى‌ليکس: استانبول مرکز جاسوس‌هاى امريکايى‌ عليه ايران

ديپلماسى ايرانى: نامه‌هاى ديپلماتيکى که ويکى‌ليکس به تازگى منتشر کرده نشان مى‌دهد که فعاليت جاسوسى CIA عليه ايران در استانبول بسيار بالا است و ايالات متحده تلاش مى‌کند که از خاک ترکيه در داخل ايران نفوذ کند.

به گزارش روزنامه لبنانى السفير، يکى از نامه‌هاى ديپلمات‌هاى امريکايى که به سپتامبر 2009 باز مى‌گردد نشان مى‌دهد که آنها به مقامات "اداره نظارت بر ايران" در کنسولگرى امريکا در استانبول مى‌گويند که طى هفته‌هاى گذشته مسئولان ايرانى به رابطان اين سفارت‌خانه گفته‌اند که همکارى خود را با امريکايى‌ها متوقف کنند.

يکى از ديپلمات‌هاى امريکايى نيز مى‌نويسد که يکى از رابط‌هاى اصلى که ويکى‌ليکس نام آن را حذف کرده، به طور موقت به ايران بازگشته تا برنامه‌هايش را در ايران نهايى کند.

امريکايى‌ها در اين نامه‌ها اين گونه تفسير مى‌کنند که تحرکات ايرانى‌ها نشان مى‌دهد که آنها بر اين اعتقادند که ما همچنان تلاش داريم اطلاعات لازم را از خارج از ايران تامين کنيم.

نامه‌اى ديگر نشان مى‌دهد که يک خانم ايرانى که شناسنامه بريتانيايى دارد و از سال 2007 با شبکه پرس‌ تى‌وى همکارى داشته، اعلام آمادگى کرده که حاضر است از درون پرس تى‌وى و هيئت تحريريه آن و صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران اطلاعات مورد نياز امريکايى‌ها را تامين کند. پس از مدتى اين خانم به اطلاع طرف امريکايى مى‌رساند که رئيس تحريريه پرس تى‌وى از او خواسته که هر گونه ارتباط با ديپلمات‌هاى امريکايى در استانبول را که از او درباره ايران پرس و جو مى‌شوند، قطع کند. اين روزنامه‌نگار به امريکايى‌ها همچنين گفته است که خانه‌اش مورد تفتيش قرار گرفته و لب‌تابش به سرقت رفته است. البته به ديگر تملکاتش هيچ ضررى وارد نشده است.

اين روزنامه‌نگار اعلام آمادگى کرده که مى‌تواند همکارى خود را با سى‌آى‌اى ادامه دهد ولى توافق مى‌کند که در هيچ تجمعى که احتمال حضور مسئولان ايرانى وجود دارد، حاضر نشود.

نامه ديپلماتيک ديگرى تاکيد مى‌کند، ديپلمات‌هاى امريکايى با اتاق بازرگانى ايران و ترکيه که از اواخر سال 2007 به يک نهاد مهم ميان دو کشور تبديل مى‌شود، تماس مى‌گيرند و از مسئولان ترک مى‌خواهند که قبل از نشست آتى تهران با آنها جلسه ويژه‌اى داشته باشند، طرف ترک در پاسخ به اين درخواست مى‌گود: «دو نفر از اعضاى شورا توسط ايرانى‌ها بازجويى شده‌اند که امريکايى‌ها به خوبى با آنها آشنا هستند.»

ديپلمات‌هاى امريکايى تاکيد مى‌کنند که گمان نمى‌کنند ايران عليه عناصر جاسوسى امريکا در ترکيه آسيب جسمى‌اى وارد کند، چرا که اين مسئله خط قرمزى ميان ايران و ترکيه محسوب مى‌شود. به ادعاى آنها، در سال 1989 هنگامى که منوچهر متکى، سفير ايران در ترکيه بوده، ده‌ها نفر از مخالفان ايران ترور مى‌شوند که به اخراج متکى از ترکيه منجر مى‌شود؛ از آن موقع به بعد ايرانى‌ها خط قرمزى را در اين رابطه رعايت مى‌کنند تا خللى در روابطشان با ترکيه به وجود نيايد. در اين نامه امريکايى‌ها تاکيد مى‌کنند، مراقبت‌هايمان را از رابط‌هايمان بيش از پيش افزايش مى‌دهيم تا مورد هيچ گزندى قرار نگيرند.

همچنين نامه ديگرى نشان مى‌دهد که کهيان اوزدمير، بازرگان ترکى و مدير شرکت پارس انوست که يکى از شرکت‌هاى فعال در ساخت پروژه‌هاى خانه‌سازى و سرمايه‌گذارى در بخش مسکن است و فعاليت‌هاى گسترده‌اى نيز در ايران دارد، روابط بسيار نزديکى به مقامات ارشد ايرانى دارد و در بسيارى از زمينه‌ها با آنها همکارى مى‌کند.

اوزدمير به يکى از ديپلمات‌هاى امريکايى مى‌گويد: «به هيچ وجه در نشست‌هاى اتاق بازرگانى ايران و ترکيه شرکت نمى‌کنم چرا که اين نشست‌ها فقط جنبه صورى دارند. اگر مى‌خواهى در ايران فعال باشى بايد با يکى از مقام‌هاى عالى‌رتبه ايرانى در تماس باشى يا رضايت سپاه را جلب کنى، آن گاه به راحتى پروژه‌هاى بزرگ را در دست مى‌گيري.»

 


نظر شما :