درخواست تندروهای آمریکایی از باراک اوباما

با هر ابزاری بر ايران سخت بگیرید

۰۴ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۵ کد : ۹۶۸۸ اخبار اصلی
محافظه کاران امریکایی از اوباما می‌خواهند که به سیاست جورج ...
با هر ابزاری بر ايران سخت بگیرید

ديپلماسى ايرانى: ایران همچنان ابزار اعمال فشار جمهوری خواهان و تندروهای امریکایی به باراک اوباما است. گفته می‌شود که چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده در برابر ایران صبوری پیشه کرده است. این در حالی‌ است که هم تحریم‌ها علیه تهران تشدید شده و هم مذاکرات با ایران تقریبا به حالت نیمه تعلیق درآمده است. کریستین ساینس مانیتور در تازه ترین تحلیل خود به اصرار جمهوری خواهان برای اعمال فشار بر تهران و تغییر حاکمیت در این کشور اشاره می‌کند. این روزنامه که بیشترین حجم پوشش اخبار ایران را به خود اختصاص داده در این باره می‌نویسد:

محافظه کاران امریکایی از اوباما می‌خواهند که به سیاست جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا در قبال ایران روی بیاورد. بوش به تلاش برای تغییر حاکمیت در تهران شهرت داشت. تلاشی که در هشت سال حضور وی در قدرت ره به جایی نبرد.

در حال حاضر محافظه کاران امریکایی دو اهرم قدرتمند را در برابر امریکا در پرونده ایران در اختیار دارد: نخست آنکه غرب ادعا می‌کند که تهران به سیاست تعامل باراک اوباما با خود جواب نداده و دوم آنکه اختیار کنگره در دست جمهوری خواهان است. جمهوری خواهانی که دو سال نشستند و استراتژی اوباما را در قبال ایران به نظاره و باد انتقاد گرفتند. قرار است در ماه ژانویه ایرانی‌ها و غرب باز با هم دیدار داشته باشند. همزمان تندروهای امریکایی اعتقاد دارند که اوباما باید بر حجم فشارهای اعمالی بر ایران بیفزاید. البته به نظر می‌رسد که این بار تندروها به تحریم‌های ساده اقتصادی اکتفا نکنند.

جمهوری خواهان امریکایی ادعا می‌کنند که کاخ سفید باید از طرح‌های دموکراسی خواهانه در ایران حمایت و البته پشت سر اپوزیسیون ایران هم قرار گیرد. این طیف اصرار دارند که کاخ سفید باید با یک تیر دو نشان بزند: هم بر برنامه هسته‌ای ایران را مهر پایان بزند و هم حاکمیت را در این کشور تغییر دهد. البته تندروهایی هم هستند که گزینه نظامی‌ و هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای تهران را تنها راه می‌دانند اما طرفداران این گزینه از مخالفان ان کمتر هستند.

این روزها زمام امور در کنگره ایالات متحده در اختیار جمهوری خواهانی است که سرسختانه به دنبال احیای سیاست‌های بوش در عرصه سیاست خارجی به خصوص در مواجهه با تهران هستند. امروزه روز بحث خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق از لیست نهادهای حامی‌ تروریست در کنگره امریکا بسیار داغ است. تندروها این حرکت را اعمال فشار بر ایران می‌دانند.

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در این باره می‌گوید: میزان حمایت زمامداران امریکا در دو سال اخیر از آزادی بیان و حقوق بشر در ایران بسیار کم و تقریبا ناچیز بوده است. خارج کردن نام مجاهدین خلق‌ از لیست حامیان تروریست پیام واضحی به ایرانی‌ها می‌فرستد و آن هم این است که سیاست‌های ما بازتاب ارزش‌های ما هستند.

این جمهوری خواه تندرو تاکید می‌کند که واشنگتن و تهران تنها دو کشوری هستند که نام سازمان مجاهدین خلق ‌(منافقین) را در لیست نهادهای تروریستی قرار داده‌اند و امریکا باید هر چه سریع تر پای خود را از این قافله بیرون بکشد. دولت بیل کلینتون در سال 1997 برای نخستین بار نام این نهاد را به دلیل در اختیار داشتن اسناد مستدل در مورد دخالت این گروه در فعالیت‌های تروریستی در لیست سیاه خود قرار داد. البته در همان زمان هم این رئیس جمهور دموکرات امیدوار بود که این حرکت بتواند از سوی ایرانی‌ها به فال نیک گرفته شود و مقدمات آغاز گفتگو میان دو طرف را فراهم سازد.

بریتانیا و اتحادیه اروپا نام این سازمان را از لیست نهادهای حامی ‌تروریست خود حذف کرده‌اند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا هم اخیرا اعلام کرده که دولتش در حال بازنگری در لیست موجود برای حذف یا ابقای نام منافقین است. جمهوری خواهی از ایالت فلوریدا، که قرار است در ماه ژانویه زمام کمیته امور خارجی کنگره را در دست بگیرد اعتقاد دارد که تنها سخن گفتن از تشدید فشارها بر ایران کفایت نمی‌کند بلکه باید به تمام معنا به این اظهارنظرها عمل شود.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه تاکید می‌کند که ژانویه 2011 که از راه برسد آمریکا هم دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه تهران اعمال خواهد کرد. البته امریکایی‌ها در حالی بر ضرورت تحریم‌ها تاکید دارند که تجربه نشان داده که فشارهای اقتصادی نمی‌تواند نمایندگان تهران را بر سر میز مذاکرات بکشاند.

دادستان کل سابق آمریکا در اظهاراتی تند ادعا کرد که دولت اسلامی ‌در جمهوری اسلامی ‌ایران، جامعه شهروندی را نه تنها در این کشور، که در سطح بین المللی تهدید می‌کند.

این تندرو امریکایی ادعا می‌کند که دولت باراک اوباما در حقیقت با حمایت از گفتگو با ایران و پرداختن بهای آن، با عبور از حمایت از جریان اپوزیسیون در تهران لکه ننگی بر اعتبار امریکا در سطح داخلی و خارجی نهاده است. وی تاکید می‌کند که تنها راه برای دندان نشان دادن به ایرانی‌ها خارج کردن نام منافقین از لیست سیاه است. قطعنامه‌ای که از سوی نمایندگان جمهوری خواه برای حمایت از خارج کردن نام سازمان منافقین از لیست سیاه مهیا شده امضای صد چهره غیرسیاسی از جمله خوانندگان امریکایی را در پای خود دارد.

جان بولتون تندرویی که به ایران ستیزی هم شهرت دارد اخیرا اعلام کرده بود که تغییر حاکمیت در تهران باید سیاست اصلی ایالات متحده باشد.


نظر شما :