امريکا ديگر اروپايى‌ها را متحد استراتژيک خود نمى‌داند

۲۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۷ کد : ۹۶۷۴ اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نگرانى از بحران اقتصادى از يک سو و بحرانى بودن اقتصاد امريکا از سوى ديگر باعث شده تا کشورهاى اروپايى نسبت به آينده مناسبات اقتصادى خود با ايالات متحده نگران باشند.
امريکا ديگر اروپايى‌ها را متحد استراتژيک خود نمى‌داند

ديپلماسى ايرانى: نگرانى از بحران اقتصادى از يک سو و بحرانى بودن اقتصاد امريکا از سوى ديگر باعث شده تا کشورهاى اروپايى نسبت به آينده مناسبات اقتصادى خود با ايالات متحده نگران باشند و در عين حال گمان کنند که ايالات متحده ديگر اروپا را متحد استراتژيک خود نمى داند و تداوم رابطه با اروپا را در اولويت خود نمى بيند.  

کاترين اشتون، وزير امور خارجه اتحاديه اروپا درنشستى که در بروکسل پايتخت بلژيک و مقر اتحاديه ارپا برگزار شد، نسبت به عواقب عدم رغبت بيشتر امريکا در سرمايه‌گذارى در اروپا هشدار داد و گفت که اروپايى‌ها هوشيار باشند، ايالات متحده در روابط استراتژيک خود در دنيا به سراغ کشورهاى آسيايى رفته تا آنها را جايگزين اروپا کند.

مقام‌هاى ارشد اروپايى از جمله ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا روزهاى چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه در بلژيک گرد هم آمدند و درباره مناسبات اقتصادى اتحاديه اروپا به بحث نشستند. در اين نشست حاضران نگرانى خود را از آينده اقتصادى اتحاديه ابراز داشتند و از فروپاشى اقتصادى بريتانيا، يونان، ايرلند، اسپانيا، پرتغال، مجارستان، ايتاليا و لهستان ابراز نگرانى کرده و بر لزوم حفظ ساختار اقتصادى اتحاديه اروپا با توسل به هر ابزارى تاکيد کردند.

آنها همچنين از آلمان خواستند براى رفع بحران اقتصادى اتحاديه اروپا همکارى بيشترى داشته باشد و سرمايه بيشترى براى حل بحران اروپا صرف کند.

ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا نيز در سخنانى در جمع خبرنگاران گفت: «هر تصميمى که براى اقتصاد اتحاديه گرفته شود، شامل همه کشورهاى عضو خواهد شد و همه ما نسبت به آينده اقتصادى اتحاديه اروپا نگرانيم.»

در اين ميان صراحت لهجه کاترين اشتون، وزير امور خارجه اتحاديه اروپا از همه بيشتر بود. وى در اين باره گفت: «ايالات متحده روز به روز نسبت به سرمايه‌گذارى بيشتر در اروپا بى‌رغبت مى‌شود و اين مايه نگرانى است.»

به گزارش ميدل‌ايست آن لاين، وى که در حال خواندن سلسله گزارش‌هاى درباره روابط اروپا با امريکا براى حاضران در اجلاس بود، همچنين گفت: «اروپا اهتمام کافى به سياست خارجى امريکا نمى‌دهد و استراتژى خاصى در اين زمينه ندارد. در حال حاضر امريکا به فکر دوستان تازه‌اى است که جايگزين دوستان قديمى و سنتى‌اش در اروپا کند و بسيارى از قضاياى قديم و جديد را با آنها در ميان مى‌گذارد.»

کاترين اشتون همچنين نسبت به کاهش اعتماد به نفس اروپايى‌ها هشدار داد و از کشورهاى عضو اتحاديه اروپا خواست اعتماد به نفس خود را باز يافته به حفظ وحدت و يکپارچگى اتحاديه اروپا ايمان داشته باشند.

وى در اين باره گفت: «وقتى ما شرکاى فعال و قوى‌اى براى هم باشيم به گونه‌اى که ديگران بتوانند به آنها اعتماد کنند، ايالات متحده نيز به ما اعتماد کرده و با جديت بيشترى با ما برخورد خواهد کرد. در مقابل اگر در وعده‌هاى‌مان به جاى واقع‌بينى افراط کنيم، نتوانيم به نتايجى که وعده داديم برسيم، از اولويت‌هاى خود دور شويم، به آنها اهميت ندهيم و ندانيم چه مى‌خواهيم انجام دهيم، ايالات متحده نيز از ما روى گردان شده و توجه و اهتمامش متوجه ديگر کشورهاى جهان خواهد شد.»

اشتون همچنين از مشارکت تازه امريکا با آسيايى‌ها خبر داد و گفت: «ايالات متحده در نظر گرفته براى رفع نيازهاى خود با کشورهاى بزرگ آسيايى به جاى کشورهاى اروپايى وارد معامله شود و اين براى ما زنگ خطرى است از اين بابت که در حال از دست دادن اهميت استراتژيک خود هستيم و ايالات متحده نيز ديگر به چشم يک اتحاديه معتبر و پراهميت به ما نگاه نمى‌کند. از سوى ديگر در راستاى حمايت از خواسته‌هاى آسيايى‌ها و پيشبرد اهداف استراتژيک با آنها فشارهاى خود را به ما افزايش خواهد داد.»

وى تاکيد کرد، براى رسيدن به نتايج دائمى لازم است که با ديگر شرکايمان روابط بسيار نزديک و فعالى داشته باشيم. ما بايد به فکر روابطى فراتر از روابط دو جانبه باشيم چرا که بايد ميان شرکا همواره روابط استراتژيک برقرار باشد. تنها در اين صورت است که مشارکت استراتژيک ميان کشورها به وجود مى‌آيد.

در همين راستا وزير امور خارجه اروپا خواستار ديدار سه جانبه‌اى ميان نمايندگان اتحاديه اروپا، ايالات متحده و چين شد.

آخرين ديدار مقام‌هاى ارشد اروپايى و امريکايى در پايان ماه نوامبر در کنفرانس ناتو در ليسبون انجام شد. اوباما پيش از اين از سفر به مادريد براى شرکت در کنفرانس مشابهى در اسپانيا منصرف شده بود که بسيارى از اروپايى‌ها دليل انصراف او را عدم اهميت رئيس جمهورى امريکا به اروپا دانستند.

پس از بروز بحران اقتصادى اروپا و جدى شدن زمزمه احتمال فروپاشى اتحاديه به دليل مشکلات اقتصادى و اجتماعى، نگرانى از دور شدن ايالات متحده از اروپا به دليل بروز اين مشکلات بسيار جدى شده است. به خصوص اينکه ايالات متحده نيز خود گرفتار بحران اقتصادى است و به اروپايى‌ها پيغام داده است که نمى‌تواند در حل بحران‌هاى اقتصادى‌شان کمکى به آنها کند. از سويى ايالات متحده براى جبران خسارت‌هاى اقتصادى‌اش توافقات تجارى و اقتصادى خود را با کشورهاى بزرگ آسيايى چون چين، اندونزى، ژاپن و کره جنوبى افزايش داده که اين موضوع نگرانى اروپايى‌ها را به دنبال داشته است.

با اين حال برخى کارشناسان بر اين باورند که مناسبات اقتصادى – سياسى و اجتماعى اروپا با امريکا، سنتى و قديمى است و بروز مشکلاتى از اين دست نمى‌تواند مانعى براى دور شدن اين دو قطب بزرگ دنياى غرب از هم شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :