غرب باز از تحریم سخن می گوید

۲۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۱ کد : ۹۶۷۱ اقتصاد و انرژی
گویا غربی ها عادت دارند هرزچندگاهی بازی را به دست گرفتن چماق ادامه دهند حتی اگر مطمئن باشند که فشارهای اقتصادی نمی تواند ایران را از برنامه هسته ای که در سر دارد منصرف کند.
 غرب باز از تحریم سخن می گوید

ديپلماسى ايرانى: سیاست چماق و هویج غرب در مقابل ایران همچنان ادامه دارد. بسیاری از تحلیل گران اعتقاد داشتند که با توجه به نشست ژنو و اعلام همکاری ایران با غرب در برنامه هسته ای، سیاست غرب به خصوص امریکا در قبال ایران تغییر خواهد کرد و تا نشست آتی در استانبول سیاست چماق به کناری رانده خواهد شد. روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال اما در تازه ترین خبر خود از پرونده هسته ای ایران می نویسد: ایالات متحده و نمایندگان اتحادیه اروپا، خود را مهیا می کنند تا در ماه ژانویه دور جدیدی از تحریم ها را علیه ایران اعمال کنند. این منبع ادعا می کند که این احتمال وجود دارد که نشست استانبول برگزار هم نشود. منابع نزدیک به تیم های مذاکره کننده با تهران ادعا می کنند که غرب از ماحصل نشست ژنو بسیار دلخور است و اعتقاد دارد که تهران در حال خرید زمان و طفره رفتن از زیر بار پاسخ دهی به غرب است.

وال استریت در ادامه می نویسد: پس از تصویب قطعنامه چهارم علیه تهران بود که غرب از این کشور خواست توضیحات مفصل خود در مورد دغدغه های مربوطه در حوزه پرونده هسته ای را در اختیار آژانس قرار دهد. نشست ژنو پس از گذشت یک سال توقف و سکون در مذاکرات برگزار شده بود. بسیاری این نشست را به فال نیک گرفتند و ادعا کردند که استراتژی باراک اوباما در نهایت به ثمر نشسته است.

با این همه گویا غربی ها عادت دارند هرزچندگاهی بازی را به دست گرفتن چماق ادامه دهند حتی اگر مطمئن باشند که فشارهای اقتصادی نمی تواند ایران را از برنامه هسته ای که در سر دارد منصرف کند. در نشست ژنو، تهران بر خلاف ادعاهای پیشین درباره برنامه هسته ای خود هم گفت و گوهایی کرد. البته در نهایت تنها دستاورد این نشست، توافق برای ادامه دیدارهای ایران و گروه پنج به اضافه یک بود.

وال استریت در ادامه ادعا می کند که ایران چه در نشست ژنو و چه در استانبول به دنیال خرید زمان بوده و خواهد بود. غربی ها ایران را به امتناع از حضور در نشست های مثبت و کارساز متهم می کنند. دیپلمات های ارشدی از ایالات متحده و بریتانیا در واپسین روزهای هفته گذشته با هم در پاریس دیدار کرده و در خصوص مفاد جدید تحریم ها بحث و تبادل نظر کردند. تهران همچنان از بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای خود ممانعت به عمل می آورد و این در حالی است که غرب همین مساله را مصداقی برای عدم تبعيت ایران از قوانین بین المللی می داند. لندن و پارس در حقیقت نمایندگان اتحادیه اروپا در تبیین استراتژی علیه تهران هستند. این دو کشور قرار است تا پایان سال جاری میلادی طرح جدید حود برای تشدید تحریم ها علیه ایران را در قالب اتحادیه اروپا به تصویب برسانند. البته گفته می شود که مفاد این تحریم ها تا پیش از نشست در استانبول اعلام و علنی خواهد شد. ایران تا کنون نسبت به این اخبار مبنی بر تشدید تحریم ها موضع گیری خاصی نداشته و این در حالی است که دولتمردان این کشور تاکید دارند که ما به تمام قوانین بین المللی پایبند هستیم.

این روزنامه امریکایی در ادامه می نویسد: مشخص نیست که تحریم های جدید در چه قالبی خواهد بود. اروپایی ها تاکید دارند که اتحادیه اروپا و امریکا برای به ثمر نشستن تحریم ها باید متفق القول همکاری داشته باشند. در شرایطی که رهبران قاره سبر و ساکنان کاخ سفید بخواهند از کانال شورای امنیت تحریم ها را به تصویب برسانند بی شک روندی بی ثمر خواهد بود که زمان طولانی را نیز شامل می شود. غربی ها در حالی بر طبل تشدید تحریم ها می کوبند که در برخی از گزارش های رسیده از اژانس تاکید شده است که تهران نهایت همکاری را با بازرسان داشته است. از سال 2006 تاکنون تهران متحمل تحریم های جدی بوده و چهار قطعنامه سازمان ملل هم در همین بازده زمانی علیه این کشور به تصویب رسیده است.

وال استریت در ادامه همصدا با دیگر رسانه های بین المللی تاکید می کند که تحریم ها تا کنون بر اقتصاد تهران تاثیر خود را گذارده است اما در تغییر دادن مسیر برنامه هسته ای این کشور اندک ثمری نداشته است. نماینده ایران در نشست ژنو هم تاکید کرد که تولید سوخت پروسه ای نیست که ایران حاضر به رها کردن آن به های نشستن پای میز مذاکره با غرب باشد.  


نظر شما :