بازتاب گسترده حادثه تروريستى چابهار در رسانه‌هاى جهان

۲۵ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۹۶۶۰ اخبار اصلی
روزنامه السفیر نوشت: عناصر وابسته به شبکه تروریستی جندالله در روز تاسوعا در حالی که شیعیان در حال عذاداری در تجمعات خود بودند، فاجعه‌ای را رقم زدند که در ایران طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است.
بازتاب گسترده حادثه تروريستى چابهار در رسانه‌هاى جهان

دیپلماسی ایرانی: حادثه تروریستی روز تاسوعا در چابهار در جنوب شرقی ایران، که یکی از فاجعه‌بارترین حوادث تروریستی سالیان اخیر ایران است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشته است.

روزنامه السفیر لبنان با انتخاب عنوان "فاجعه تازه‌ای که جندالله رقم زد"، نوشت: عناصر وابسته به شبکه تروریستی جندالله در روز تاسوعا در حالی که شیعیان در حال عذاداری در تجمعات خود بودند، فاجعه‌ای را رقم زدند که در ایران طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: بیم آن می‌رود که این حادثه تروریستی فاجعه‌آمیز در نهایت باعث شود که به اختلاف‌های شیعه و سنی که عده‌ای فتنه‌جو به دنبال هستند، دامن زده شود. نگرانی که از سوی برخی مقام‌های ایرانی از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز بیان شده است.

رادیو سوا که وابسته به وزارت امور خارجه امریکاست، نیز در وب‌سایت خود نوشت: وقوع حوادث تروریستی چابهار که از سوی مجامع بین‌المللی به شدت محکوم شد و در راس آن باراک اوباما، رئیس جمهوری و وزارت امور خارجه امریکا آن را محکوم کردند، نشان می‌دهد که وقوع هر حادثه‌ای در هر نقطه از دنیا فارغ از هر جهت‌گیری سیاسی محکوم می‌شود و تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان به حساب می‌آید.

رادیو سوا در ادامه به نقل از فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نوشت: این اتفاق نشان داد که برای مبارزه با تروریسم باید جامعه جهانی یک‌پارچه شده و فارغ از هر جهت‌گیری‌ سیاسی‌ای در سراسر جهان به مبارزه با سازمان‌های تروریستی برخیزد.

روزنامه الحیات، چاپ لندن که به حکومت عربستان سعودی نزدیک است، در این باره نوشت: حادثه تروریستی چابهار نشان از ظلم یک جریان تروریستی است که علیه ملت ایران روا می‌دارد و باید به شدت با آن برخورد شود.

این روزنامه سپس نوشت: پیش‌بینی می‌شود سپاه پاسداران و سازمان‌های امنیتی ایران در چارچوب مبارزه با گروه تروریستی جندالله فعالیت‌های خود علیه این جریان را تشدید کرده و دایره امنیتی کشور را در مبارزه با تروریسم گسترش دهند.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد، با محکوم کردن مجامع غربی و عربی در برابر حادثه تروریستی چابهار در جنوب ایران می‌توان گفت که دنیا در برابر تروریسم به یک هدف رسیده و برای مبارزه با آن حاضر است اختلاف‌ها را کنار بگذارد.

خبرگزاری امارات نیز با انتشار بیانیه شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به شدت عملیات تروریستی چابهار را محکوم کرد و در گزارش خود بیان داشت که امارات متحده عربی از ایران حمایت کرده و در مبارزه با این اعمال جنایت‌کارانه به طور کامل کنار ایران ایستاده است.

روزنامه العرب چاپ لندن نیز با انتخاب عنوان "ایران و عراق غرق در ماتم سال‌روز عاشورا" نوشت: به رغم این که سازمان‌های امنیتی ایران تلاش کردند تا تدابیر لازم برای تامین امنیت عزاداران حسینی در روز عاشورا را تامین کنند، تروریست‌های وابسته به جندالله فاجعه‌ای را در ایران رقم زدند که باعث شد عزاداری شیعیان در این کشور دو چندان شود.

در ادامه این گزارش آمده است که تهدیدهای امنیتی در روزهای آینده برای شیعیان همچنان وجود دارد و ممکن است جریان‌های تروریستی علیه شیعیان در روز عاشورا در ایران و عراق و پاکستان دست به کارهای تروریستی بزنند.  


نظر شما :