مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

۲۶ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۸ کد : ۹۶۵۶ اروپا
اين صفحه تازه که از اين پس جمعه‌ها از نظر خوانندگان مى‌گذرد، نگاهى دارد به برخى رويدادهاى جهان که مهم و غيرمهمش را ما تشخيص داده‌ايم و بر پياز داغش افزوده ايم و خواسته‌ايم به يک شکلى ارائه‌اش بدهيم که حتما بخوانيد و با ما بر سر اهميتش هم راى شويد.
مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

دیپلماسی ایرانی: اين صفحه تازه که از اين پس جمعه‌ها از نظر خوانندگان مى‌گذرد، نگاهى دارد به برخى رويدادهاى جهان که مهم و غيرمهمش را ما تشخيص داده‌ايم و بر پياز داغش افزوده ايم و خواسته‌ايم به يک شکلى ارائه‌اش بدهيم که حتما بخوانيد و با ما بر سر اهميتش هم راى شويد.

اعتراضات دانشجويى در لندن يا جنبش اعتراضى دانشجويان

همه اينها ساختگى است. اين انگليس پير دنيا را گذاشته سرکار. فکر کرده ما خوابيم. آخر مگر مى‌شود؟ خودروى ملى رولزرويس سلطنتى پرنس چارلز و همسرش کامليا بدون محافظ و بدون بستن خيابان و بند آوردن اتوبان و قرمز بودن چراغ‌هاى راهنمايى و... همين جورى برود توى دل تظاهرکنندگان خشمگينى که قصد براندازى دولت را دارند! مگر اين پرنس چارلز همانى نيست که تو رابين هود انگشتش را مک مى‌زد و همه مخالف‌ها را مى‌انداخت زندان و صبح که بيدار مى‌شد ماليات‌ها را اضافه مى‌کرد و هيچ کس هم جز رابين هود حريفش نبود؟ يعنى اينقدر بى‌فاميل و بى‌رفيق مانده که تک و تنها برود لاى دست و پاى مخالفان؟ اگر اينجور است که بايد گفت بالاخره دنيا دارد سر عقل مى‌آيد و اين آقا و زنش ديگر جايى در ميان ملت انگليس ندارند. اما اگر اينجورى نيست که همه ما سرکاريم. انگليس که همزمان تو عراق و افغانستان و هرجا که بگويى نيرو خالى مى‌کند، نمى‌تواند از پس چهارتا خس و خاشاک بربيايد؟ حالا چهارتا نه بيست تا. مى‌گويند گروهی لباس شخصى متشکل از 20 نفر که لباس دانشجوها را پوشيده بودند، با قرار گرفتن بر سر راه رولزرویس سلطنتی اقدام به سر دادن شعار و پرتاب اشیایی به سمت آن کرده‌اند. بعد از اين اقدام پليس خدمتگزار لندن اعلام کرده که ممکن است از گاز اشک آور استفاده کند.

از آن طرف تعدادى از اساتيد دانشگاهى لندن گفته‌اند: ما اساتيد دانشگاه از تمامى‌ برنامه‌هاى دانشجويان در اعتراض به افزايش سه برابرى شهريه دانشگاه‌ها حمايت مى‌کنيم. اين اساتيدها ضمن اعلام انزجار از پارلمان تمام انگليسى کشورشان اعلام کردند (با صداى اسماعيل فلاح گزارشگر صداوسيما در لندن بخوانيد): دانشجويان طى چهار هفته گذشته اقدامات اعتراضى خود را عليه طرح افزايش شهريه‌ها پيگيرى کردند اما نمايندگان طرفدار دولت در پارلمان در نهايت به اين طرح جنجالى راى مثبت دادند. اين گزارش (با صداى فلاح) مى‌افزايد: نمايندگان مجلس عوام انگليس به رغم مخالفت گسترده دانشجويان سرانجام با 323 راى موافق در مقابل 302 راى مخالف اين طرح جنجالى را تصويب کردند و به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالى اين کشور مجوز دادند تا شهريه سالانه دانشجويان را از حدود سه هزار و 300 پوند تا 9 هزار پوند افزايش دهند.

اما دانشجويان غيور تاکيد کرده‌اند که توپ تانک فشفشه ديگر اثر ندارد و به رغم تصويب اين طرح همچنان به تظاهرات‌ها و اعتراضات‌هاى خود در روزهاى آينده ادامه خواهند داد تا دولت را وادار به پس گرفتن اين طرح کنند. گفته مى‌شود پليس نزديک به چهل نفر از تظاهرکنندگان را دستگير کرده است. هيچ کس از سرنوشت اين بازداشت شده‌ها اطلاعى ندارد و خانواده‌هاى نگران آنها مجبور شده اند با رسانه‌هاى بيگانه مصاحبه کنند.

طومار براى حمايت از سپ بلاتر

درود به شرافتت آقاى سپ بلاتر. نشان دادى که رياست فدراسيون بين المللى فوتبال (فيفا) برازنده کسى جز تو نيست. وقتى برگشتى به باراک اوباما که فکر مى‌کند راجع به همه چيز بايد نظر بدهد جواب دادى که "همه کره زمين بايد راضى باشند نه فقط شما" نمى‌دانى چقدر مهرت به دلمان نشست. اى باشرافت‌ترين رييس فدراسيون‌ها بعد از آقاى کفاشيان...

در ادامه سياه رويى‌هاى اوباما، سپ بلاتر در پاسخ به انتقاد وى که گفته بود فيفا در مورد انتخاب قطر به عنوان ميزبان جام جهانى 2022 اشتباه کرده، گفت: کره زمين شش ميليارد نفر جمعيت دارد و راضى کردن تک تک افراد غيرممکن است.

ببينيد اين اوباما چقدر بابت از دست دادن ميزبانى امريکا سوخته که خودش را سبک کرده و با رييس فدراسيون بين المللى فوتبال دهن به دهن گذاشته. اين تازه اول راه است. البته ما زياد هم از ميزبانى قطر دل خوشى نداريم ولى تو اين دعوا استثنائا داريم.

سوریه خواهان حفظ ثبات لبنان است

ريیس جمهوری سوریه در دیدار با نيکولا سارکوزى همتای فرانسوی خود بر ضرورت حفظ ثبات لبنان و جلوگیری از افتادن آن در دام فتنه تاکید کرد.

بشار اسد که به فرانسه سفر کرده بود در دیدار با سارکوزی خيلى حرف‌ها زد و از نگرانى‌هايش بابت برهم خوردن نظم داخلى لبنان بعد از اعلام نتايج دادگاه ترور حريرى سخن گفت و از هر درى حرف زد ولى نکته مهم و کلام نغز او آن جايى بود که نسبت به بروز فتنه در لبنان هشدار داد.

اسد با اشاره به پيشامدهاى احتمالى ناشى از حکم دادگاه حريرى گفت: حل مشکلات لبنان باید فقط به دست لبنانی‌ها باشد. (نمى‌دانيم خودش اهل کجاست ولى دست کم مى‌دانيم که عربستانى‌ها لبنانى نيستند)

ديدار در استانبول

وقتى خبرگزارى مهر تيتر زد "کرزی و زرداری 24 دسامبر در استانبول گردهم می‌آیند" پيش خودمان گفتيم مگر اين دوتا چند نفرند که گردهم بيايند ولى بعد به انتخاب کننده تيتر حق داديم که در مورد اين دو شخصيت سياسى استثنائا از "گردهم آمدن" استفاده کنيم.

مقام‌هاى ترکیه از نشست رهبران افغانستان و پاکستان در روز 24 دسامبر (سوم دی) در استانبول با هدف اتحاد بیشتر کشورهای همسایه خبر داده‌اند. این پنجمین نشست مقام‌هاى ترکیه و کشورهای مسلمان عضو ناتو از سال 2007 تاکنون است که درباره افزایش همکاری‌های افغانستان و پاکستان به منظور مبارزه با طالبان و گسترش روابط برگزار می‌شود.

تهدید کره شمالی به جنگ هسته‌ای

آقا مارادونا را ول کنيد اين غضنفر را بچسبيد. پس اين گزينه‌هاى نظامى ‌چى شد؟ روى کدام ميز اين گزينه‌ها را مى‌چينيد؟ قبل از اينکه اين ديوانه دنيا را کن فيکون کند يکى بيايد اين نيم کره را از روى زمين محو کند. سرتق بازى هم حد و اندازه‌اى دارد. برادر من، جان من، عزيز من اين راهش نيست. چى از جان ما مى‌خواهى؟ بس کن لجبازى را. از خر شيطان بيا پايين و به جامعه بين الملل ملحق شو. نمى‌خواهى ملحق شوى نشو، جنگ هسته‌اى يعنى چه؟ مگر نمى‌شونى همه مى‌گويند دوره جنگ هسته‌اى گذشته و زمان، زمان جنگ نرم است.

خدا کند اين خبر تکذيب شود. نوشته‌اند وزیر خارجه کره شمالی گفته کشورش در صورت روبرو شدن با ماجراجویی‌های آمریکا و کره جنوبی از تسلیحات اتمی استفاده می‌کند. مگر ماجراجويى چه عيبى دارد؟ خودتان مى‌گوييد ماجراجويي. ماجرا که بعد نيست. کلى هم سرگرم کننده است. جنبه داشته باشيد پدرجان. حالا باز دست همين وزیر امور خارجه درد نکند. کلى منت گذاشته و گفته "ما این اطمینان را می دهیم که گزینه اول ما سیاست استفاده از تسلیحات متعارف است اما برای افزایش توان دفاعی خود و در صورت روبرو شدن با تهدید از تسلیحات اتمی استفاده می کنیم." جاى بسى تشکر دارد.

زندگی آنگ سان سوچی به روايت سازنده ژاندارک

يک خبر خوب سينمايى اين است که لوک بسون فیلمساز فرانسوی و سازنده فيلم‌هاى ژاندارک، لئون و نيکيتا زندگی آنگ سان سوچی فعال سیاسی برمه و برنده جایزه صلح نوبل را می‌سازد.

قرار است در این فیلم که "به سوی نور" نام دارد، میشل یئو - بازیگر چینی - نقش سوچی را بازی کند. فیلمبرداری فيلم از تایلند آغاز خواهد شد و بخش‌هایی از فیلم نیز در انگليس و فرانسه جلوی دوربین می‌رود. براى ما که زياد با شخصيت و فراز و فرود زندگى خانم سوچى آشنا نيستيم، "به سوى نور" مى‌تواند ديدنى و آموزنده باشد. به خصوص که لوک بسون و سبک و سياق فيلمسازى‌اش با ذائقه ما ايرانى‌ها جور است و مى‌تواند سيماى قهرمانانه او را با وجوه تراژيک اين شخصيت سياسى و تاريخ برمه درهم بياميزد و اثرى چشمگير ارائه دهد.

در خبرها آمده بود که میشل یئو هفته گذشته به ملاقات آنگ سان سوچی در خانه کنار دریاچه‌، جایی که سال‌ها در آن در حبس خانگی به سر مى‌برد رفته است.

البرادعى خواستار تحريم انتخابات رياست‌جمهورى شد

محمد البرادعى از فعالان سياسى و چهره‌هاى مخالف دولت مصر که طى ماه‌هاى گذشته زمينه سازى‌هاى زيادى براى ورود به عرصه سياسى کشورش در کسوت رييس جمهور داشته، در اقدامى ‌متهورانه و بى‌پروايانه و بدون ترس از حبس يا حصر خانگى يا منتسب شدن به جريان‌هاى اپوزيسيون خارج نشين، از هوادارانش خواسته است تا انتخابات آينده رياست جمهورى اين کشور را تحريم کنند.

لازم نيست بگوييم که او مدير کل سابق آژانس بين المللى انرژى اتمى ‌و يکى از چهره‌هاى محبوب سياسى نزد دموکراسى خواهان و رفرميست‌هاى مصرى است اما براى اينکه بدانيم شرايط انتخابات در مصر به چه صورت است لازم است اين جمله‌ها را از زبان او نقل کنيم: از هواداران خود مى‌خواهم انتخابات رياست جمهورى مصر را که سال آينده برگزار مى‌شود، تحريم کنند... چنانچه اصلاحات مورد نظر در قانون اساسى مصر با هدف تسهيل روند نامزدى افراد مستقل در اين انتخابات صورت پذيرد، مساله مشارکت در انتخابات را بررسى مى‌کنم... انتخابات پارلمانى اخير انتخاباتى خنده‌‌دار بود و اميدها را نسبت به اجراى اصلاحات از بين برد... از شما مى‌خواهم با ارسال پيامى ‌آشکار به نظام حاکم اعلام کنيد که در نمايش خنده دار انتخابات رياست جمهورى شرکت نخواهيد کرد.

بله اين همان آقاى البرادعى است که در آژانس چوب دو سر شده بود و هم غربى‌ها او را محافظه کار مى‌خواندند و هم ما از دوپهلوگويى و مماشات و واهمه‌هايش از غرب به ستوه آمده بوديم. حالا تمام قد ايستاده و مى‌گويد انتخابات بى‌اصلاحات نمى‌خوايم نمى‌خوايم.

برف و یخبندان در اروپا نازل شد

اين چند سطر را مى‌آوريم بلکه ياد برف و باران بيفتيم. صرفا جهت ضد حال. چه سوزناک است وقتى بشنويد باران و برف تا استانبول آمده و رفته. کجا رفته معلوم نيست. ابرها هم اين روزها سرگردان شده اند. معلوم نيست چه دست‌هايى در باد است که ابرها را تا يک قدمى ‌ما مى‌آورد و يک دفعه غيبش مى‌کند.

در حالى که ما در نيم کره جنوبى فصل گرما را مى‌گذرانيم، برف، سرما و یخبندان شدید در هفته گذشته کشورهای اروپایی را فرا گرفت و طبق معمول زندگى را در فرانسه، آلمان و باقى بلاد کفر مختل کرد (راستى با صداى کامران نجف زاده گزارشگر صداوسيما در پاريس بخوانيد) و ده‌ها هزار مسافر را در فرودگاه‌های آلمان سرگردان کرد. فرودگاه فرانکفورت نیز يک روز برای حدود چهار ساعت بسته شد.

ضمنا با همان صداى خوش طنين نجف زاده، برودت هوا و یخبندان شدید موجب اختلالات شدید در تردد خودروها و زندگی عادی شهروندان فرانسوی شده است. به دنبال بارش شدید برف و ورود یک توده هوای سرد که از اوایل هفته گذشته بخشی‌هایی از شمال غرب فرانسه را در برگرفت، هزاران راننده شب را در برف گیر کرده و مجبور شدند شب را در خودروهای خود و یا در محل اسکان‌های اضطراری بگذرانند. همين صداى نجف زاده مى‌افزايد: بارش شدید باران و وزش طوفان در استانبول زندگی را در این شهر فلج کرده است.

کاش باد و برف و بورانى هم اين طرف‌ها مى‌آمد. ما که زندگى مان فلج هست و خيابان‌ها و راه‌هايمان در هر شرايطى بسته است پس چه بهتر با برف و بوران بسته شود لااقل از بى آبى تلف نشويم. سی ان ان ترک دهنمان را آب مى‌اندازد وقتى مى‌نويسد "بارش سیل آسای باران که از نیمه شب گذشته آغاز شده منجر به آب گرفتگی منازل، معابر و اماکن تجاری در این کلان شهر شده است" کاش يک ذره از اين آب روى سر و سينه ما مى‌ريخت.

ژاپن اقتصاد را برد ولى اخلاق را باخت

در خبرهاى اول هفته آمده بود: ژاپن آمار رشد اقتصادی خود را برای سه ماهه ژويیه تا سپتامبر به میزان سالانه 4.5 درصد اصلاح و اعلام کرد این رشد که قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها بود، به معنای حفظ جایگاه این کشور در رتبه دوم اقتصاد جهان يعنى جلوتر از چین است.

اگر ما جاى ژاپن بوديم بى‌خود انگشت تو سوراخ مار نمى‌کرديم و فقط مى‌نوشتيم "در رتبه دوم اقتصاد جهان" و قيد عبارت "جلوتر از چين" را مى‌زديم. چه لزومى‌ به فخرفروشي. مثلا ما هيچ وقت نمى‌آييم علنا بگوييم بر اساس فلان آمار و شاخص‌ها جلوتر از افغانستان و عراق و اينجا و آنجا هستيم. چه لزومى‌ به فخرفروشي. حالا خوب است چين بيايد ژاپن را به ساختن آمارهاى غيرواقعى محکوم کند؟ البته اين کار را نکرده است ولى وقتى پيشرفت و رقابت را در حد طناب بازى پايين مى‌آوريد، خدا را چه ديديد شايد آنها هم آمدند و اينطورى گفتند.

يا اين يکي. دفتر کابینه ژاپن آمده اعلام کرده، علت رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن، تقویت مصرف در بخش خصوصی و احیای هزینه‌کرد سرمایه‌ای شرکت‌های سهامی است. چه چيزى را مى‌خواهيد ثابت کنيد؟ با اين حرف‌ها محال است چين از ارزش‌هايش عدول کند و بيايد همه درها و پنجره‌هايش را به روى اجنبى باز کند تا هرچه انقلاب نرم است زير لواى اقتصاد آزاد و سرمايه خارجى و بخش خصوصى بيايد تو. شما شايد در اقتصاد از چين جلو افتاده باشيد ولى شک نکنيد که هم اخلاق را باختيد و هم ارزش‌ها را.

چه باهوش است اين هماهنگ‌کننده کاخ سفید

گرى سيمور که عنوان شغلى‌اش (هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور کنترل تسلیحات و تسلیحات کشتار جمعی، تکثیر و تروریسم) را تريلى يدک مى‌کشد، پرده از يک حقيقت ناپيدا برداشته و گفته است: هدف ایران از مذاکره، کاهش و توقف تحریم‌هاست.

اين آقا فکر کرده پس ما براى چه بايد مذاکره کنيم. لابد انتظار دارد برويم به نمايندگى خودشان در جلسه بنشينيم و فقط سر تکان بدهيم و هرچه تصويب کردند قبول کنيم و باهاشان دست بدهيم و بخنديم و برگرديم مملکت خودمان. خيلى باهوش است آقاى سيمور. گفته: ایران احتمالا تصمیم گرفته است تا گفتگو با اعضای شورای امنیت و آلمان را از سرگیرد چرا که معتقد است می‌تواند حضور در مذاکرات را برای تضعیف تحریم‌های فعلی و ممانعت از اقدامات بیشتر ماهرانه به کار برد.

ما را باش که نگران بوديم و پيشاپيش از تيم هسته‌اى‌مان انتقاد مى‌کرديم که مبادا شل بيايند و کلى امتياز تسليم آقايان کنند. خيالمان را اين سيمور راحت کرد. هرچقدر مى‌خواهند فشار بياورند. وقتى اين امريکايى نانجيب اينطور از سياست ما ترسيده و هول برش داشته، ديگر مطمئنيم که رشته کار را دست خوب آدم‌هايى سپرده‌ايم. يعنى سپرده‌اند. البته اينها نشان مى‌دهد که تحريم‌ها همچين بى‌اثر هم نيست و مقام‌هاى دلسوز ما براى اينکه نااميد نشويم از بى‌تاثيرى شان سخن مى‌گويند. ولى همين که حساسيت به خرج مى‌دهند و مى‌خواهند از شدت تحريم‌ها بکاهند جاى تقدير و سپاس دارد. اصلا چه اهميتى دارد که اصل حرف مقام‌ها و موضعشان درباره تحريم‌ها چه بوده. اصلا از همين جا همه آنها را تکذيب مى‌کنيم. خوب شد؟

خدايا بابت خلقت چاوز ممنونيم

اين شعار صدها ونزوئلايى است که بعد از اينکه با سيل وارد کاخ رياست جمهورى شدند، بر لب داشتند. چون مطمئن بودند هوگو چاوز آنها را بيرون نمى‌اندازد و پناهشان مى‌دهد. اين شعار قبلا بطور تصادفى در استاديوم آزادى از طرف عاشقان سينه چاک على پروين هم سر داده مى‌شد.

بارى وقتى سيل، جمعيت را با هزار تکه آشغال و تخته پاره روانه کاخ رياست جمهورى ونزوئلا کرد، اين ابرمرد اسطوره‌اى – هوگو چاوز را مى‌گوييم نه على پروين - اعلام کرد با چادر اهدایی معمر قذافى رهبر لیبی کمپی برپا می‌کند تا بتواند فضایی را در ساختمان خود برای حضور افراد بیشتری که به دلیل سیل بی خانمان شده‌اند، ایجاد کند. وقتى اين جملات چاوز از تلويزيون پخش شد هزاران نفر به خيابان‌ها ريختند و همان شعار "خدايا بابت خلقت چاوز ممنونيم" را سردادند؛ حتى آن بى‌خداهايشان. با اين وصف بخشى از سيل زده‌ها رفتند زير سايه چاوز و قذافى و خود آقاى چاوز مثل قذافى چادرنشين شد. به هر حال اين خبر در روزنامه‌ها به جاى خبرى نشست که قرار بود از ضعف تجهيزات شهرى و فقدان امکانات کافى براى جلوگيرى از سيل بگويد.

احتمال ابطال نتایج انتخابات افغانستان

پس مى‌شود آراى انتخابات را هم باطل کرد. ما که نديده بوديم چنين چيزى بشود. حالا مردم چه مى‌گويند؟ نمى‌گويند اينها دزد بودند و راى افغانى‌هاى بيچاره را دزديدند؟ دادستانی کل افغانستان اعلام کرده است که به‌ دلیل تقلب گسترده، نتایج انتخابات پارلمانی این کشور از سوی این نهاد باطل خواهد شد. يک منبع که نامش فاش نشده است اعلام کرد که در مرحله نخست، نتایج انتخابات باطل اعلام می‌شود و در مرحله دوم سرنوشت نتایج انتخابات مناطقی که به دلایل مختلف شفاف و عادلانه برگزار نشده مشخص خواهد شد.

در اين ميان کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان با رد این مسئله اعلام کرده که ابطال انتخابات خارج از صلاحیت دادستانی کل افغانستان است و این کمیسیون تنها نهاد تصمیم‌گیری در این رابطه به حساب می‌آید.

تفنگ‌هاى سوسول امريکايى در افغانستان آزمايش می‌شود

افغانستان تبديل شده به ميدان تير. هرکسى از راه مى‌رسد تيرى مى‌اندازد و مى‌رود. امريکا هم فضا را مساعد ديده و چشمش خورده به دشت و کوهستان و قصد دارد سلاح‌هاى تازه سازش را امتحان کند. گفته مى‌شود نظامیان امریکایی در افغانستان در حال آزمایش یک تفنگ هوشمند هستند که از فناوری‌‌های تِک بهره مند است و چیپ‌های رایانه‌ای به آن متصل است. ما که نفهميديم چه شد. ما که خودمان اِند اسلحه سازى و پيشرفت هستيم نفهميديم چطورى رايانه را گذاشته‌اند رو سر اسلحه يا جاى ديگرش. اصلا براى چه اين کار را کرده‌اند؟

خبرگزاری شینهوا‌ گزارش داده که این تفنگ هوشمند دارای سنسور،‌ لیزر و لنز است. اگر ما بوديم به جاى تفنگ هوشمند اسمش را مى‌گذاشتيم تفنگ سوسول.

پيام ملک عبدالله و ترک سيگار اوباما

اگرچه در گزارش کاخ سفيد نيامده است که عامل ترک سيگار باراک اوباما چه بوده ولى خودمان فهميديم که توصيه ملک عبدالله به او باعث اين کار شده است.

در گزارش کاخ سفيد آمده است که باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در اقدامى ‌باور نکردنى سيگار کشيدن را ترک کرد. او در 9 ماه گذشته اصلا لب به سيگار نزده و تلاش مى‌کند تا اين عادت را براى هميشه ترک کند. ظاهرا پزشکان براى ترک سيگار، جويدن آدامس را به رييس جمهور آمريکا پيشنهاد کرده‌اند. انگار حتما بايد يک چيزى لب دهن اين آقا باشد.

و اما سانسور خبرى کاخ سفيد آنجا برملا مى‌شود که ويکى ليکس يا همان عمه قزى خودمان يکى ديگر از اسنادش را رومى‌کند. اين سند يک تلگراف محبت آميز از پادشاه عربستان براى اوباماست که در بخشى از آن براى رد گم کردن آمده و گفته: سياست‌هايت در قبال ايران خيلى عالى است و دمت گرم و فقط با همين سياست‌ها مى‌توان به صلح و دوستى در جهان رسيد و... در اين پيام مشخص مى‌شود که ملک عبدالله نگران سلامتى رییس جمهور آمريکاست و از آنجا که معتقد است جهان به مردانى همچون اوباما و به سياستمدارانى همچون مردان سياست آمريکا نياز دارد، او بايد بى بروبرگرد سيگار - آن هم از نوع مگناى خاک اره نشان – را بگذارد کنار. در آخرش هم يک شعر را به عربى تقديم اوباما کرده که فارسى‌اش مى‌شود: اى اوباما شاد باش و دير زي.


( ۱ )

نظر شما :