مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

۲۶ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۷ کد : ۹۶۵۴ اخبار اصلی
جمعه‌ها صفحه‌هاى تازه‌اى را در ديپلماسى ايرانى مى‌خوانيد – حتما بخوانيد – که هم بى‌تناسب با جمعه به عنوان يک روز تعطيل و تفريح نيست و هم خيلى دور از خبر و حاشيه نگارى و حاشيه سازى در حوزه‌هاى سياسى و بين المللي. بخش دوم \\"حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى\\" را بخوانيد.
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

دیپلماسی ایرانی: جمعه‌ها صفحه‌هاى تازه‌اى را در ديپلماسى ايرانى مى‌خوانيد – حتما بخوانيد – که هم بى‌تناسب با جمعه به عنوان يک روز تعطيل و تفريح نيست و هم خيلى دور از خبر و حاشيه نگارى و حاشيه سازى در حوزه‌هاى سياسى و بين المللي. بخش دوم "حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى" را بخوانيد.

دستاوردهاى سفر شمقدرى به عراق

جواد شمقدرى معاون سينمايى وزارت ارشاد که فيلم‌هاى طوفان شن، طوفانى بر شن، طوفان‌هاى شنى و طوفان‌هاى شن‌زا را در کارنامه هنرى خود دارد، بعد از سفر به عراق از امضاى تفاهم نامه همکارى بين معاون سينمايى و معاون وزير فرهنگ عراق خبر داد.

يکى از توافق‌هاى صورت گرفته، ايجاد فرصت‌هاى مناسب براى فيلمسازان ايرانى و حضور سينماى ايران در عراق است. به اين اميد که سينماگرانى که چند سالى است کم کار شده و به دلايل کاملا شخصى از فيلم ساختن کوتاهى مى‌کنند، در عراق به وجد بيايند و فيلم بسازند.

يکى ديگر از اقدامات معاونت سينمايى، ايجاد زمينه مناسب براى فعاليت فيلمسازان ايرانى در تحقيق و نگارش و فيلمنامه نويسى عنوان شده است. نفهميديم اين مسئله در ايران قرار است به فعل دربيايد يا در عراق. موضوع ديگر که مى‌تواند ما را به ساخته شدن و تجهيز سينماها در ايران هم اميدوار کند، بازسازى سالن‌هاى سينمايى در عراق است. مجموع اين توافقات مى‌تواند زمينه ساز و الگويى براى طرح‌هاى داخلى شود و آتيه اى روشن پيش روى سينماى ايران قرار دهد.

راه آهن چينى مى‌شود

"توافق ایران و چین برای ساخت خط آهن پرسرعت" سرانجام تصميم گرفتيم ساخت خط آهن‌های پرسرعت را با اولویت تهران – مشهد به دوست چشم بادامى ‌متعهد و شفيقمان چين بسپاريم.

به گزارش واحد مرکزی خبر از پکن، صاحب محمدی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس جهانی قطارهای پرسرعت به چین سفر کرده بود، با بيان اين مطلب افزود: ایران از تجربه‌های فنی چین در زمینه ساخت لوکوموتیو، ریل و مرکز کنترل ترافیک خطوط حمل و نقل بیشتر استفاده خواهد کرد.

ما قبلا هم در متروى تهران از اين تجربه استفاده کرده بوديم و شهروندان تهرانى هرروز تجربه سوار شدن بر واگن‌هاى چينى مترو را از سر مى‌گذرانند. انصافا هم تجربه گرانبهايى است.

قرار است این طرح‌هاى تازه از طریق فاینانس و با سرمایه گذاری چین همراه با انتقال فناوری به داخل ایران اجرا شود. به گفته صاحب محمدی، چینی‌ها برای ساخت یک مرکز بزرگ کنترل قطارهای باری و مسافری ایران موافقت کرده‌اند.

اگر جنگلى مانده باشد

وقتى تصاوير بدکيفيت و غيرشفاف آتش سوزى جنگل‌هاى شاهرود و شمال کشور از تلويزيون ايران پخش مى‌شد، همه اين پرسش را با خود مرور مى‌کردند که چوب و چنگک و سطل و دبه به جاى خود، آن هليکوپترهايى که فقط در شرايط خاص بکار مى‌آيند، کجا هستند و چرا هيچ اثرى ازشان نيست.

حالا که ديگر گذشته و دريغ از يک قطره باران که بر سر آتش درون و بيرون مان بريزد، اما چرا مى‌گذاريم اين آتش‌ها شعله بگيرند و گسترش بيابند و ککمان هم نمى‌گزد. طبيعت شهرستان‌هاى بهشهر و گلوگاه، در ادامه آتش سوزى‌هاى هفته گذشته طعمه حريق شدند. اين علاوه بر آن 30 هکتارى است که از جنگل ابر شاهرود در آتش سوخت. بهتر است بپرسيم چند هکتار مانده؟ يا زبانمان لال چند متر؟ نگرانی از وقوع مجدد آتش‌سوزی هم که جاى خود دارد. البته اگر جنگلى مانده باشد.

هاشمى‌ رفسنجانى هنوز درون نظام است

محمدحسن غفورى فرد از چهره‌هاى باسابقه انقلاب، عضو جامعه اسلامی مهندسین، عضو موتلفه اسلامی، عضو جمعیت وفاداران انقلاب، جامعه اسلامی دانشگاهیان و و و در گفتگويى که روز شنبه با نسرين وزيرى از روزنامه خبر انجام داد، تحليلى از شرايط موجود کشور، فعاليت‌هاى انتخاباتى زودهنگام و چهره‌هاى شاخص اصلاح طلب ارائه داد.

او با بيان اينکه موسوى و کروبى کاملا از دايره نظام خارج شده‌اند، مى‌گويد: نظر رهبری این است که آقایان‌ هاشمی و خاتمی در داخل نظام هستند. ممکن است آنها اشتباهاتی داشته باشند اما بعید میدانم که مصداق خواص بی‌بصیرت باشند. حساب این دو بزرگوار از موسوی و کروبی جداست. از نظر من آنها هنوز داخل نظام بوده و ملتزم به قانون هستند و به خصوص آیت الله‌ هاشمی رفسنجانی کاملا مطیع رهبری هستند. کما اینکه آقای‌ هاشمی نظر رهبری را در مورد دانشگاه آزاد پذیرفت. من شاهدم که ایشان گفتهاند هرجا نظر رهبری متفاوت از آن‌ چیزی باشد که او گفته است، تابع نظر رهبری خواهد بود. این نشان‌دهنده بصیرت اوست که علیرغم اینکه نظر خاصی دارد، از نظر فقهی، نظر رهبری را با جان و دل می‏پذیرد. در نظام ولایی ما رهبری بالاترین مقام است و هرچه بگویند لازم الاتباع است.

او در تاييد جايگاه انقلابى و درون نظامى ‌هاشمى ‌مى‌افزايد: من در زمانی که آیت الله‌ هاشمی رفسنجانی وزیر کشور بودند، استاندار خراسان بودم و در زمانی که ایشان رئیس جمهور بودند، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بودم و در تمام مدت همکاری با ایشان میدیدم که ایشان همواره نظر رهبری را بر نظر خودشان ارجح می‏دانستند.

ويکى ليکس جوک هم منتشر مى‌کند

واقعا اين ويکى ليکس شورش را درآورده. وبلاگ از اين جلف‌تر نديده بوديم. قاطى آن همه اسناد افشاگرانه‌اى که از وزارت خارجه امريکا منتشر کرده، يکى دو تا لطيفه هم من باب متلک به ما پرانده که واقعا قابل پيگرد است و جا دارد مدعى العموم وارد عمل شود. مثلا گفته که پس از سقوط رژیم صدام حسین، جمهوری اسلامی ایران 180 خلبان عراقی را به ‌قتل رسانده ‌است.

روزنامه ‌واشننگتن پست، نوشته است: در این اسناد آمده که‌ در یک خبر محرمانه ‌آمریکا در 14 دسامبر سال 2009 آمده ‌است که ‌جمهوری اسلامی تاکنون 180 تن ازخلبانانی که ‌در جنگ عراق و ایران شرکت داشته‌اند را ترور کرده ‌است. حالا کى مى‌گويد آن خبر محرمانه راست است يا دروغ؟ مگر اين همه دروغ از لابلاى صحبت‌ها و مکالمات امريکايى‌ها درنيامده؟

هرجور حساب کنى، هيچ منطقى ندارد که جمهورى اسلامى ‌بيايد بعد از چند سال خلبان‌هاى متجاوز را شناسايى کند و برايشان مامور بگذارد و دسيسه بچيند و آنها را يکى يکى ترور کند. با چه هدف؟ کدام منفعت؟ کدام سياست؟ اگر واشنگتن پست يک ذره و فقط يک ذره منطقى فکر مى‌کرد، به جاى اتهام زدن به ايران، مى‌رفت ببيند منبع اين خبر کى بوده و اين دروغ بزرگ را کدام ابلهى سرهم کرده.

به حقمان رسيديم

ترندنيوز نوشت: ریاست اوپک روز شنبه در حاشیه اجلاس فوق العاده وزرای کشورهای صادر کننده نفت عضو این سازمان در کیتو، پایتخت اکوادور از اکوادور به ایران منتقل خواهد شد. تهران ظرف 36 سال اخیر برای اولین بار ریاست کارتل نفتی را بر عهده خواهد گرفت.

جاى تبريک دارد. بالاخره به حقمان رسيديم. حالا بنشينيد و مديريت جهانى ما را نگاه کنيد و انگشت به دهان بمانيد.

ما قصد ازدواج نداريم

بعد از ديدار سعيد جليلى با گروه 1+5 در ژنو، ابوالفضل زهر‌ه‌وند معاون رسانه‌اى دبيرخانه شوراى امنيت ملى و عضو تيم مذاکره کننده ايران در ژنو در گفتگويى عنوان کرد: هيات ايرانى درخواست گفتگوى هيات انگليسى را رد کرده است.

يک روز بعد از آن نماینده رسمی وزارت خارجه انگلیس به خبرگزاری ترند آذربايجان گفت: دیپلمات‌های بریتانیا در چارچوب مذاکرات در ژنو از هیئت ایرانی تقاضای دیدار دوجانبه نکرده‌اند. ما قصد دیدار دوجانبه نداشته‌ایم، قصد برگزاری نشست مشترک داشته‌ایم که بدین منظور نیز از آنها تقاضا نکرده‌ایم. تمامی مذاکرات طرفین در چهارچوب دیدار عمومی 5+1 برگزار شده است.

يکى نيست بگويد چرا مى‌آييد روى مردم اسم مى‌گذاريد و بعد مى‌زنيد زيرش. ما که مى‌دانيم عاشق چشم و ابروى ما شده‌ايد و پاشنه در را درآورده‌ايد. حالا اسم مى‌گذاريد و مى‌رويد؟ مردم چه مى‌گويند؟ حالا که اينطور شد اگر اين دفعه پيدايتان شود قلم پايتان را خرد مى‌کنيم. ما که قصد ازدواج نداريم.

بهترین شرایط اقتصادی و سیاسی يعنى همين

سعيد جليلى با يورو نيوز يک مصاحبه انجام داده است. اگر آن را شبيه يک نمايشنامه بخواهيم دربياوريم اينطور مى‌شود.

خانم يورونيوز در حالى که مستاصل شده و نمى‌داند چه بگويد، مى‌شنود که در گوشى‌اش يک مقام امريکايى اينطور خط و ربط مى‌دهد که بپرس: آيا ايران در ادامه مذاکرات خواستار لغو تحریم‌ها خواهد شد؟ آقای احمدی نژاد هم در یک سخنرانی این مسئله را مطرح کردند.

او مى‌پرسد و منتظر مى‌ماند.

جليلى در‌ حالى که با ناخن کنار چشمش را مى‌خاراند و لبخند محوى ته صورتش پيدا مى‌شود مى‌گويد: ببینید، یکی از بحث‌هایی که ما در این گفتگوها مطرح کردیم این بود که برخی دچار سوء محاسبه می‌شوند. یک اشتباهات محاسباتی دارند و بر مبنای آن، تصمیمات غلط می‌گیرند. یک زمانی بود که آنها فکر می‌کردند که با تحریم‌ها می‌توانند مانع پیشرفت ملت ایران بشنوند. امروز شما می‌بینید این تحریم‌ها موجب تحمیل هزینه به خود ملت‌های ایران شده، خود شرکت‌های اینها با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند ما از بازار ایران، از اقتصاد ایران و از ارتباط داشتن با شما. این یک بحث بسیار جدی است. شما امروز می‌بینید که ما در بهترین شرایط اقتصادی و سیاسی هستیم و به همین دلیل هم هست که داریم بزرگترین طرح اقتصادی کشور را که یک جراحی اقتصادی است، شروع می‌کنیم. اگر این در یک شرایط بسیار مناسب اقتصادی نباشد، شما وارد یک چنین مرحله‌ای نمی‌شويد.

و اين سوال در ذهن تماشاگر به وجود مى‌آيد که وقتى مى‌گوييم "بهترين" بايد مشخص کنيم که نسبت به چه موقع؛ وگرنه اين شبهه پيش مى‌آيد که نکند منظورمان از "بهترين" اين است که اين شرايط ايده آل است و ديگر سر قله نشسته‌ايم و بالاتر از آن را نداريم. آيا منظور جليلى اين است که همين مسير را بايد تا آخر ادامه بدهيم؟ آيا بهتر از اين هم پيدا مى‌شود؟

افتخارى ديگر: افزايش 44 درصدى شيشه

و اينک افزايش 44 درصدى شيشه در ايران. از همان دانه‌هاى ريزى که موجب در تحول در شخصيت و دگرديسى روانى مى‌گردد و ايران يکى از پيشگامان مصرف اين گونه مواد شمرده مى‌شود.

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر اين خبر را داده و گفته: در طول هشت ماه گذشته 852 کيلوگرم شيشه در سراسر کشور کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد افزايش داشته است.

در اينجا بايد آهنگ ورزشکاران دلاوران نام آوران پخش کنيم که متاسفانه امکانات محدود سايت اين امکان را به ما نمى‌دهد.

سردار حميدرضا حسين آبادى مى‌گويد: "بيش از 80 درصد کشفيات مواد مخدر کشور در هشت استان مرزى سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبى، خراسان رضوى، کرمان، هرمزگان، فارس، اصفهان و يزد و 20 درصد آن مربوط به ساير استان‌هاى کشور است." البته در نقشه‌هاى قديمى ‌ايران، استان‌هاى کرمان و يزد و فارس و اصفهان خيلى هم استان مرزى به نظر نمى‌رسند ولى چون نزديک است مى‌پذيريم. خوشبختانه ايران بیش از 6000 کیلومتر با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرز خشکی مشترک دارد که اگر کناره‌های خلیج فارس و دریای عمان و خزر را به آن بیفزاییم، طول مرزهای ایران به حدود 8700 کیلومتر می‌رسد. انصافا اگر به مرز باشد، سهم ما از شيشه بايد بيشتر از اينها باشد. اميدواريم در برنامه چندم توسعه اين مساله مدنظر مسئولان قرار بگيرد.

احمدى نژاد به امير قطر تبريک گفت

قطر مثل ايران امير زياد ندارد؛ اميرعلى و اميرمحمد و امير حسين و... در قطر تعداد اميرها به تعداد انگشتان يک دست هم نمى‌رسد (منظورمان دست آدميزاد است) يکى از اينها که سرپل همه اميرهاست شيخ حمد بن خليفه آل ثانى نام دارد که معروف حضور همه هست و قرار است از امروز به بعد کلى بچه معروف شود. آخر با هر کلکى بود ميزبانى جام جهانى را قطر از امريکا دزديد و حالا دارد باهاش پز مى‌دهد. محمود احمدى‌نژاد هم فورى دست به کار شد و بازهم يکى از اولين‌ها بود. او در تماس تلفنى با شيخ حمد بن خليفه آل ثانى يا همان امير خودمان، ميزبانى جام جهانى فوتبال در سال 2022 را به او تبريک گفت و آرزو کرد اين حادثه ورزشى بتواند سطح فوتبال کشورهاى حوزه خليج فارس و منطقه خاورميانه را ارتقا دهد. روى کلمه خليج فارس هم خيلى تاکيد کرد تا حساب کار دست اميرخان بيايد و يکهو فکر و خيالات به سرش نزند.

اين تبريک آنقدر به مذاق شيخ خوش آمد که در جواب محمود گفت: امروز ايران مثل ماه مى‌درخشد و در عرصه‌هاى مختلف از جمله ورزش به شکوفايى و پيشرفت قابل توجهى دست يافته که استفاده از اين تجارب به نفع کشورهاى منطقه است.

باور کنيد "ايران مثل ماه مى‌درخشد" را ما توى دهان امير نگذاشتيم. جستجو کنيد در همه خبرگزارى‌ها آمده. مى‌خواستيم به اين آقا بگوييم شما جيب ما رو نزن تعريف پيشکش‌ات. بعد از اينکه تق اسناد ويکى ليکس درآمد و فهميديم پشت سر ما چه صفحه‌هايى مى‌گذاريد، ديگر حنايتان براى ما رنگى ندارد. خوش باشيد. جام جهانى هم مبارکتان. اگر امريکا را نداشتيد که به نفع شما کنار بکشد چه مى‌کرديد.

آب‌پاشى آسمان تهران شبيه يک شوخى است

آقاى محمدباقر قاليباف از طرفداران پست رياست جمهورى در ايران و شهردار فعلى تهران که خدا پدرش را بابت توسعه مترو و انواع و اقسام کنده کارى‌هاى شهرى به خصوص در فصل باران و برف بيامرزد، در جمع خبرنگاران به آلودگى هواى تهران اشاره کرد و گفت: پاشيدن آب در آسمان بيشتر شبيه يک شوخى بود تا يک اقدام و اين امر مشکلى را برطرف نکرد.

بى انصافى هم نبايد کرد. بالاخره بايد از يک جا شروع کنيم. آدم که يکهو به قله نمى‌رسد. همين آب پاشى مى‌تواند در مقياسى گسترده‌تر براى جنگل‌هاى شمال و مهار آتش به کارمان بيايد. اما درباره همين آب پاشى تهران هم برخى شاهدان عينى گزارش کردند اين آب در مناطق حول و حوش نارمک مشاهده شده و گويا از آسمان ريخته شده و اتفاقا خيلى بيشتر از حد شوخى هم بوده؛ طورى که موجب آب گرفتگى خيابان‌هاى نارمک شده.

عوامل افزايش بدحجابى

ظاهرا اين نتيجه حاصل تحقيقات دفتر هم اندیشی اساتید نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران است. دبير اين دفتر به خبرگزارى مهر مى‌گويد: نتایج پژوهش انجام شده بر روی دختران تهرانی نشان می‌دهد استفاده از ماهواره خطر تخصیص فرد به گروه با پوشش نامناسب را تقریبا دو و نیم برابر افزایش می‌دهد.

يعنى اگر ماهواره نداشته باشيد وقعى به نوع پوشش و رفتارتان در جامعه نمى‌گذاريد و اصلا برايتان اين چيزها اهميت ندارد و تازه بدحجاب‌ها را هم دست مى‌اندازيد و مى‌توانيد نصيحتشان کنيد.

نتایج این مطالعه نشان داده است که پرکردن اوقات فراغت با اختصاص زمان به استفاده از اینترنت و چت با غریبه‌ها می تواند احتمال تخصیص افراد به گروه‌های با پوشش نامناسب را 1.86 برابر افزایش دهد.

يعنى بعد از ماهواره، اينترنت است که خانه‌ها را خراب مى‌کند و کانون خانواده‌ها را از هم مى‌پاشاند. از اينترنت بپرهيزيد، از چت کردن با غريبه‌ها بترسيد، مراقب شيطان که درون اينترنت پنهان شده و ممکن است در قالب يک پسر زيبا يا دختر فريبا يبا شما چت کند باشيد. يک وقت ديديد لباس که هيچ، جيبتان را هم زده و دررفته.

همان پژوهش نشان مى‌دهد به صداوسيماى خودمان هم نبايد اعتماد کنيد. نگاه نکنيد که عمره (همسر مختار) و اون دختره که دنبال شوهر مى‌گشت تو سريال فاصله‌ها و زهره و زهرا چادر سرشان است. شيطان خودى و غيرخودى سرش نمى‌شود. اين تحقيق مى‌گويد زمان و استفاده از رسانه‌های داخلی (تلویزیون) با افزایش احتمال تخصیص افراد به گروه‌های بدحجاب در رابطه بوده و متاسفانه تلویزیون با الگوی نامطلوب در رابطه است چرا که الگوی عمومی برنامه‌های صدا و سیما خارجی و مدگرایانه است.

يک چيز ديگر. به خدا از خودمان درنمى‌آوريم. همان مقام مسئول گفته است: "افزایش سن والدین احتمال بدحجابی را افزایش می‌دهد" حالا بيا و درستش کن. مى‌شود ماهواره و اينترنت و تلويزيون را نديد و ساير مصاديق غرب را هم دور انداخت و يکجورى زندگى کرد، جلوى افزايش سن ننه‌مان را چه جورى بگيريم؟ نتایج این پژوهش همچنين نشان داده که افزایش درآمد و قرار گرفتن در مناطق مسکونی بالای شهر احتمال قرار گرفتن در طبقه بدحجاب و پوشش‌های نامناسب را افزایش می‌دهد. پس حواستان را خوب جمع کنيد. اگر مى‌خواهيد خواهرتان به راه بد نرود، خيلى راه دورى نمى‌خواهد برويد. دستش را از منابع مالى که کوتاه کنيد همه چيز حل است. فکر بالاشهر و خواستگار پولدار بالاشهرى را هم از سرش بيرون کنيد تا بنشيند تو خانه و درسش را بخواند.

دهلی از پروژه خط لوله صلح عقب نکشیده است

یک مقام هندی با اشاره به تلاش دهلی نو برای مشارکت در خط لوله صلح گفت که آغاز پروژه خط لوله گاز ایران، هند و پاکستان به زمان دیگر موکول نشده است.

اين حرف درست زمانى گفته مى‌شود که حامد کرزى رفت ترکمنستان تا زردارى هم بيايد و قرارداد انتقال گاز از ترکمنستان را امضا کنند و قيد صلح و لوله را هم بزنند.

اين دیپلمات ارشد هندی که با نماینده دائم این کشور در سازمان ملل در ارتباط است و خواسته نامش فاش نشود، به تایمز هندوستان گفته: "هند از پروژه خط لوله گاز ایران، هند و پاکستان که به ارزش 7.3 میلیارد دلار است، عقب نشینی نکرده است و با جدیت به دنبال جلب حمایت شرکت‌های بیمه برای امضای این پروژه است." ما منتظر مى‌مانيم. کارى که نداريم. لوله هم که فراوان.

کشتی کروز هم راه اندازی می‌‌شود

کروز را يادتان هست. اين کشتى شان است. قرار است برای اولین بار در کشور کشتی‌های کروز در توسعه گردشگری به خدمت گرفته شوند.

حمزه کشاورز مدیرعامل کشتیرانی والفجر با اعلام اين خبر گفته است: کشتیرانی والفجر در راستای اجرای یکی از ماموریت‌های خود و فعال کردن گردشگری دریایی در جزایر و مناطق آزاد قصد دارد اولین قدم را در تشکیل ناوگان کشتی‌های کروز کشور بردارد.

طبق این طرح گردشگران می‌توانند ضمن بهره‌مندی از امکانات رفاهی و تفریحی این کشتی‌ها، از جاذبه‌های گردشگری و دریانوردی بنادر جنوبی ایران استفاده کنند. البته پيش بينى مى‌شود يعنى بهتر است که اين کشتى‌ها مجهز به موشک و راکت کروز هم باشد چون هم شکيل‌تر است و همه چيزش کروزى مى‌شود و هم با وضع قاراشميشى که خليج فارس دارد و هزار و يک اتفاق ممکن است براى گردشگران نگون بخت بيفتد، يک حاشيه امنيتى درست مى‌شود. البته بايد قبلش قول بدهيم که اين کروزها فقط با هدف امنيت منطقه و همسايه‌ها بکار گرفته مى‌شوند و دست کم در مقابل مسلمان‌ها بکار نمى‌آيند. نمى‌دانيم مى‌شود اين کشتى‌هاى گردشگر را در 10 – 11 درصد درياى خزر هم استفاده کرد يا نه. کلى مى‌شود پز داد.


نظر شما :