رايزنى وزير دفاع امريکا با اماراتى ها براى فشار به ايران

۲۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۵ کد : ۹۶۰۷ اخبار اصلی
رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده تنها سه روز پس از پايان مذاکرات ايران با نمايندگان 1+5 در ژنو به منطقه آمده است تا دور تازه‌اى از فشار به ايران را بر سر برنامه هسته‌‌اى‌اش از طريق کشورهاى حاشيه خليج فارس آغاز کند.
رايزنى وزير دفاع امريکا با اماراتى ها براى فشار به ايران

ديپلماسى ايرانى: رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده تنها سه روز پس از پايان مذاکرات ايران با نمايندگان 1+5 در ژنو به منطقه آمده است تا دور تازه‌اى از فشار به ايران را بر سر برنامه هسته‌‌اى‌اش از طريق کشورهاى حاشيه خليج فارس آغاز کند.

ايران با و غرب روزهاى دوشنبه و سه‌شنبه ششم و هفتم دسامبر مذاکرات مفصلى را در ژنو بر سر برنامه هسته‌اى ايران آغاز کردند که اين مذاکرات بدون هيچ نتيجه‌اى به پايان رسيد. اگرچه توافق شد تا دور ديگرى از مذاکرات در ماه آينده ميلادى در استانبول انجام شود.

به گزارش روزنامه القدس العربى، گيتس در هواپيماى خود به هنگام ترک ابوظبى پايتخت امارات متحده عربى به خبرنگاران گفت: «تاييدى همگانى در منطقه براى تحريم ايران وجود دارد و ما هر آن چه در توان داشته باشيم براى فشار بر ايران به کار مى‌بريم تا تهران را وادار کنيم که برنامه‌هاى هسته‌اى‌اش را متوقف کند.»

وى سپس مدعى شد، نگرانى روشنى از سياست‌هاى ستيزه‌جويانه ايران نه تنها در منطقه بلکه در همه دنيا وجود دارد. سياست‌هاى ايران بر سر حزب الله و لبنان و ديگر مناطق منطقه مايه نگرانى همگان است و معتقدم دنيا از سياست‌هاى ايران نگرانى دارد.»

برخى تحليلگران با توجه به اشاره‌ گيتس به نقش ايران در لبنان سفر او را به منطقه در راستاى دادگاه ترور رفيق حريرى که قرار است به زودى راى نهايى آن صادر شود نيز مى‌دانند.

در همين رابطه گيتس درباره سفر خود به امارات گفت: «اين سفر، سفر بسيار خوبى بود. مذاکرات بسيار مثمرثمرى را با رهبران امارات به خصوص با محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبى داشتيم و درباره روابط دو جانبه به گفت‌وگو نشستيم.»

وى مذاکره بر سر تجهيز ارتش امارات را از مهمترين بخش‌هاى مذاکرات خود با رهبران امارات دانست و گفت: «چگونگى همکارى در بخش دفاع هوايى و موشکى و مراقبت‌هاى شبانه نظامى مهمترين بحث‌هاى مطرح در بخش‌هاى نظامى بود.»

امارات متحده عربى هفته گذشته اعلام کرد، قصد دارد سيستم هوايى و پدافند موشکى خود را تقويت کند و براى رسيدن به اين هدف استفاده از تکنولوژى امريکا در اولويت قرار دارد. اين کشور هدف از اين کار را رويارويى با تهديدهاى ايران و توان موشکى اين کشور دانست و اعلام کرد، از اين که ايران تکنولوژى موشکى خود را تقويت مى‌کند و روز به روز موشک‌هاى جديد به آزمايش مى‌گذارد، نگران است.

رابرت گيتس همچنين گفت: «از اماراتى‌ها خواستيم فشارهاى خود را به ايران به خصوص در چارچوب تحريم‌ها افزايش دهند تا شايد تهران با وجود فشارهاى اقتصادى و ديپلماتيک در سياست‌هاى هسته‌اى خود و منطقه تجديد نظر کند.»

رابرت گيتس همچنين نسبت به جدى نبودن ايران در مذاکرات هشدار داد و گفت: «اگر ايران به طور جدى پاى مذاکرات ننشيند و بخواهد با آن سطحى برخورد کند ناگزيريم تحريم‌هاى جديدى را عليهش اعمال کنيم.»

رابرت گيتس قبل از رسيدن به امارات به کشورهاى عمان، افغانسان و اردن نيز سفر کرده بود.


نظر شما :