مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

۱۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۵ کد : ۹۵۹۷ اخبار اصلی
از اين پس جمعه‌ها صفحه‌هاى تازه‌اى را در ديپلماسى ايرانى مى‌خوانيد – حتما بخوانيد – که هم بى‌تناسب با جمعه به عنوان يک روز تعطيل و تفريح نيست و هم خيلى دور از خبر و حاشيه نگارى و حاشيه سازى در حوزه‌هاى سياسى و بين المللي. يکى از اين صفحات \\"حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى\\" نام دارد که اين هفته در دو قسمت تقديم مى‌شود.
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

دیپلماسی ایرانی: از اين پس جمعه‌ها صفحه‌هاى تازه‌اى را در ديپلماسى ايرانى مى‌خوانيد – حتما بخوانيد – که هم بى‌تناسب با جمعه به عنوان يک روز تعطيل و تفريح نيست و هم خيلى دور از خبر و حاشيه نگارى و حاشيه سازى در حوزه‌هاى سياسى و بين المللي. يکى از اين صفحات "حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى" نام دارد که اين هفته در دو قسمت تقديم مى‌شود.

چه دوری زدند LG و SAMSUNG

البرز نیوز نوشت: فشار آمریکا به کره جنوبی منجر به تعطیلی دو شرکت بزرگ این کشور (ال جی و سامسونگ) در ایران شد.

روزنامه رسمی‌دراین خصوص نوشته است: به استناد نامه شماره ۲۰۱۰۷۷۹ مورخ ۱۸/۸/۸۹ و اصل ترجمه وکالت نامه شماره ۱۹۶۰ مورخ۴/۸/۸۹ شرکت «الجی الکترونیکس آیانسی» منحل اعلام و میسوکچو به نشانی تهران، الهیه، خیابان بیدار، بن بست صفری، پلاک ۷، طبقه ۴، واحد ۲۵، کدپستی ۱۹۶۴۹۱۳۴۱۱ به سمت مدیر تصفیه تعیین شد.

این سایت می‌نویسد: این در حالی است که در تاریخ ۱۴/۴/۸۹ شرکتی با نام «الجی الکترونیکس دبی افزیئی» که مرکز اصلی آن در امارات متحده عربی، منطقه آزاد جبل علی واقع شده است به نمایندگی آقای جونگ هون کیم در ایران به ثبت رسید. موضوع فعالیت این شرکت، تجارت انواع اجاق گاز، انواع لوازم صوتی و تصویری و لوازم جانبی و انواع یخچال و نوع فعالیت شعبه شرکت در ایران نیز شناخت و مطالعه بازار ایران بررسی نقاط قوت و ضعف بازار و پشتیبانی کالا و خدمات و ایجاد مناسبات بیشتر با بازار ایران عنوان شده است.

ال جی و سامسونگ که دو برند مشهور و پرفروش در لوازم خانگی به شمار می‌روند، به هیچ وجه حاضر به از دست دادن بازار پررونق ایران که فاقد رقبای داخلی است، نیستند. فلذا از شیوه‌های مالوف ایرانی در دور زدن قوانین و محدودیت‌ها استفاده کرده و از طریق قانونی به کار در ایران ادامه می‌دهند. شعبه‌های این شرکت‌های کرهای روش فعالیت خود را در ایران تغییر داده و نام دفاتر آنها نیز از کره به دوبی تغییر کرده است.

ديدار احمدى نژاد با آقايى که مسئول يکى از کشورهاست

محمود احمدى نژاد در سخنرانىاش در همايش روز خانواده، به سفر اخير خود به جمهورى آذربايجان براى شرکت در اجلاس سران کشورهاى حاشيه درياى خزر و ملاقاتش با يکى از روساى جمهور شرکت کننده در اين اجلاس اشاره کرد و گفت: در سفر به آذربايجان با يک آقايى که مسئول يکى از کشورهاست ديدارى داشتيم. به او گفتيم چرا با ملت ايران دشمنى مىکنيد، چرا ما (ايران) را به دشمنانش مىفروشيد، ما هيچ وقت شما را نفروختهايم. ما فکر مىکنيم کشورهاى همسايه بايد با هم دوست باشند و ما عليه شما اقدامى ‌نکردهايم. به آنها گفتيم متوجه مىشويد که وقتى قراردادى که بين دو کشور منعقد شده يک طرفه لغو مىکنيد چه اتفاقى مىافتد، اتحاديه اروپا که تحريمهاى سنگينترى در مورد ايران وضع کرده، در طول اين شش هفت ماه روابط اقتصادى‌اش بين 14 تا 20 درصد با ما گسترش پيدا کرده است، شما را فريب مىدهند، شما خيال کرديد که ايران مورد هجوم قرار مىگيرد و شما يک طرفه قرارداد را لغو کرديد که پشت ايران را خالى کنيد، ملت ايران بلد است که چگونه از خود دفاع کند.

به گزارش ايسنا، احمدىنژاد در بخش ديگرى از صحبتهاى خود با بيان اينکه امروز دوره همکارى است گفت: به آنها مىگوييم اگر خيال مىکنيد که از يک طرف بگوييد بياييم همکارى و تفاهم کنيم و از طرف ديگر به خفاشهاى صهيونيستگرا بدهيد که دانشمندان ما را ترور کنند، بدانند که ملت ايران اين را به حسابشان مىنويسد.

 

پیشنهاد مجازات اعدام برای اخلال‌گران هدفمندی یارانه‌ها

عجیب تر از این نمی‌شد که در شرایطی که حساسیت‌ها بر سر مساله اعدام در ایران، جنبه بین المللی پیدا کرده و روزی نیست که رسانه‌های ضد ایرانی به بازتاب و اغراق‌های گسترده در این زمینه دست نزنند، یک نماینده مجلس از مقام‌های قضایی می‌خواهد که برای افرادی که به طور سازمان یافته تلاش می‌کنند اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را برهم بزنند حکم اعدام صادر کنند.

عزتالله یوسفیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز یکشنبه تاکید کرده است که نباید به خاطر چند نفر رفاه‌طلب و فرصت طلب که قصد اختلال و بی‌نظمی‌ دارند کوتاه آمد. باید قاطعانه برخورد کرد و حتی مجازات اعدام را برای آنان به مرحله اجرا گذاشت.

خواننده این سطور حتما از روز یکشنبه به این‌سو دیده است که سایت‌های غربی و رسانه‌های فارسی زبانی که مترصد درج اخبار ضد ایرانی هستند، تا چه اندازه این سخنان را بازتاب دادند و نوع مجازات پیشنهادی آقای یوسفیان را پروبال داده و آن را نمودی دیگر از روش‌های خشونت آمیز در مهار بحران‌های اجتماعی و این بار اقتصادی در ایران خوانده اند.

اصلاح طلبان از همین حالا رد صلاحیت‌اند

حسين شريعتمدارى مدیرمسئول روزنامه کیهان که در پیشگویی وقایع مرتبط با اصلاح طلبان سابقه فراوانی دارد و گفته‌هایش در این باره سند محسوب می‌شود، روز يکشنبه در همايش «جنگ نرم از سلسله مباحث به سوى فردا» در مسجد حاج صمدخان رشت، از لزوم عدم تایید صلاحیت این قشر سیاسی در انتخابات آتی از سوی شورای نگهبان سخن گفت.

وی ابتدا تحلیل دقیق و عمیقی از فتنه ارائه کرد و در ادامه راهکارهای پیشگیری و سپس مقابله با وقوع فتنه را برشمرد. مثلا گفت: بايد ديد کسانى که با هم ائتلاف کرده‌اند چه شعارى در تابلوى خود دارند. یعنی اگر جريانات ناهمخوان با يکديگر ائتلاف کرده باشند بايد به شناسنامه ائتلاف کنندگان توجه شود و اگر اصلاح طلبان با منافقان، سرمايه داران کلان، سلطنت طلبان و قدرت‌هاى بيگانه ائتلاف کرده اند و بعد شعار مخالفت با دولت سر مى‌دهند يعنى اينکه رژيم صهيونيستى و منافقان تنها مخالف دولت بوده و اين به معناى مخالفت با اسلام است و هدف مشترک آنها حذف اسلام است.

شريعتمدارى قویا بر این باور است که سران فتنه با نظام نيستند و برگشت آنها به چرخه نظام غيرممکن است. وی درباره برخى تحرکات جريان اصلاح طلب در انتخابات آينده گفت: افراد اصلى جريان موسوم به اصلاح طلبان در حال حاضر جزو متهمان فتنه سال گذشته هستند و قطعا شوراى نگهبان آنها را تاييد نمى‌کند بنابراين برنامه آنها اين است که سراغ افرادى بروند که شناخته شده نباشند.

جرایم سنگين براى طلافروشان فتنه‌گر

بعد از پیشنهاد سازنده آقای یوسفیان درباره شیوه برخورد با اخلال‌گران هدفمندی یارانه‌ها، رييس سازمان امور مالياتى نیز از تنبیه متخلفان مالیاتی به خصوص معدود طلافروشان متخلف خبر داد. وی در حاشيه کنفرانس بين المللى حسابدارى در ايران در مورد پرداخت نکردن ماليات بر ارزش افزوده توسط طلافروشان گفت: کار ماليات بر ارزش افزوده مطابق با برنامه پيش مى‌رود و با 11 گروه تمام مسائل فيمابين برطرف شده است.

رييس سازمان امور مالياتى کشور از تمديد ثبت نام طلافروشان تا پايان آذر ماه خبر داد و گفت: اين صنف بايد هر چه سريعتر در نظام مالياتى ثبت نام کرده و هرچه سريعتر قانون را اجرا کنند و ما را وادار به استفاده از ابزارهايى که در قانون ديده شده نکنند.

از گفته‌های او می‌توان اینگونه برداشت کرد که آحاد طلافروشان همکاری خوبی داشته‌اند و در این میان تنها عده‌ای خس و خاشاک هستند که از قانون تعدی کرده‌اند. ایشان خوشبختانه طلافروشان متخلف را محارب نخوانده و تنها از تنبیه مالی سخن گفته است.

لغو مناظره صفارهرندى و محمدرضا خاتمى

در سالگرد حضور محمدحسین صفارهرندی در دانشگاه خواجه نصیر که با التهاب و تنش و دستگیری‌هایی همراه بود، بار دیگر وزیر سابق ارشاد دولت احمدی نژاد قصد داشت به یک دانشگاه – این بار شهید عباسپور- برود تا این بار در مناظره‌ای با محمدرضا خاتمى ‌دبيرکل حزب مشارکت شرکت کند.

واکنش دانشجویان و جو نامساعدی که برخی سایت‌ها علیه صفارهرندی ایجاد کردند، بسيج دانشجويى دانشگاه شهيد عباسپور را به لغو مناظره واداشت. دلیل این امر عدم همراهى مسئولان دانشگاه با برنامه مورنظر عنوان شد.

بسیج دانشجویی دليل لغو اين مناظره را نامه هيات نظارت دانشگاه به بسيج دانشجويى که متولى اين برنامه بود دانست. در اين نامه دليل لغو برنامه نامناسب بودن موضوع مناظره با زمان درخواست شده (همزمانى با ترور دو تن از اساتيد دانشگاه و نیز سالگرد 16 آذر) آمده بود.

آشنايى با يک مقاله حدادعادل درباره الگوى پيشرفت

در نشست «انديشههاى راهبردى» که با موضوع «الگوى اسلامى‌- ايرانى پيشرفت» در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، غلامعلى حداد عادل نيز از جمله کسانى بود که مقاله خود را ارائه داد. بخشى از اين مقاله با عنوان «تأملى در معناى الگوى اسلامى ‌ايرانى توسعه» در ادامه مى‌آيد. از خوانندگان محترمى‌ که متوجه فحواى نظريات و پيام اصلى مقاله ايشان مى‌شوند مى‌خواهيم ما را هم در جريان بگذارند.

"اگر معناى «انسان» در يک تمدنِ مبتنى بر مبناى الهى و معنوى با معناى «انسان» در يک تمدّن مبتنى بر مبانى مادّى و دنيوى فرق مىکند، بىگمان «سعادت انسان» نيز در اين دو تمدّن متفاوت خواهد بود و توسعه و الگوى توسعه نيز نمىتواند در آنها يکى و يکسان باشد. تفاوت در جهانبينى و اعتقادات و فرهنگ، به تفاوت در «اخلاق» مىانجامد و تفاوت در «اخلاق» در تفاوت ميان «سبک زندگى» هويدا مىشود. فىالمثل، جامعهاى که به حکم آموزههاى اخلاقى خود، «قناعت» را يک ارزش و فضيلت مىداند و حرص را ضدّ ارزش و رذيلت، نمىتواند الگوى توسعهاى داشته باشد همسان با جامعهاى که در آن «مصرف بيشتر» ارزش و اعتبار محسوب مىشود. تمدن اسلامى ‌که با انقلاب اسلامى‌ راه را براى حرکت به سوى آن گشودهايم، وقتى تمدنى اسلامى ‌و مستقل خواهد بود که الگوى «اسلامى» و «مستقل» از الگوى توسعه تمدّن غربى داشته باشد و الّا اين تمدّن با همه داشتههاى کهن و سنّتى خود و با همه شعارها و شعائر خود، در بهترين فرض، در حکم «ماده»اى خواهد بود که تمدن غربى «صورت» خود را بر آن مادّه مىپوشاند و آن را تابع خود مىسازد."

حداد عادل در تشريح مفهوم توسعه، به لزوم درک جهان امروز اشاره کرده و درباره آشنايى با واقعيت‌هاى جهانى امروز به واقعيت تسليحات جنگى اهميت داده و نوشته است: "بايد واقعيتهاى جهان امروز را هم در نظر گرفت. جهانى که در آن سلطهگران خود را به انواع سلاحهاى جنگى براى تسلط بر ملتهاى ضعيف مجهز کردهاند. ما نمىتوانيم ضعيف باشيم و نبايد ضعيف بمانيم. اگر از اصل اصيل قرآنى «وَ أعِدُّوا لَهُم ما اسْتَطَعّتُمْ مِنْ قُوَّه» که غيرت و حميت ايرانى بودن نيز قوياً بر آن صحّه مىگذارد غافل شويم و خود را براى دفاع از خود آماده نسازيم، مستکبران و سلطهگران ما را نابود خواهند کرد و ديگر ملت مستقلى باقى نخواهد ماند تا بخواهد بر پايه فرهنگ و هويت ملّى خود براى خود الگوى مستقلّى اختيار کند. بديهى است اين واقعيت تلخ که بر ما تحميل شده است مىبايد در طرّاحى الگوى توسعه مورد توجه قرار گيرد."

وزير خارجه ترکيه همچنان پشت ايران است

بار ديگر احمد داود اوغلو نشان داد که وزير قابل و جامع و فاعل و دلسوزى است. او همچنان از حق مسلم هسته‌اى ايران دفاع کرده و گفته است: همه کشورها حق دستيابى به انرژى هستهاى براى اهداف صلحآميز را بر اساس مقررات آژانس بينالمللى انرژى اتمى‌ و معاهده منع گسترش سلاح هستهاى دارند. اگر درباره برنامه هستهاى ايران اختلاف آرا وجود داشته باشد بايد از طريق ديپلماسى براى رسيدن به يک راهحل مشترک با يکديگر مشارکت کنيم.

در عين حال وزير امور خارجه ترکيه در سخنرانى خود در هفتمين اجلاس امنيتى گفتگوى منامه همان حرف اوباما اينها را تکرار کرده و گفته: ما مخالف سلاح هستهاى هستيم چرا که باعث بروز مشکلات و خطرات براى بشريت مىشود؛ به همين دليل بايد خاورميانه را به منطقهاى عارى از سلاحهاى هستهاى تبديل کنيم.

او کمى‌ هم پا را از گليمش درازتر کرده و در حالى که مقام‌هاى ايرانى بر منطقه‌اى بودن موضوع و عدم دخالت غربى‌ها تاکيد مى‌کنند گفته است: اين مساله يک مساله بينالمللى است، نه منطقهاى و بايد به شيوه عادلانه و بر اساس قوانين بينالمللى با آن برخورد شود.

صلح نوبل يعنى کشک

ايران هم به جمع کشورهايى اضافه شد که تصميم دارند در جشن امسال اعطاى نوبل صلح 2010 شرکت نکنند.

کمیته نوبل از عدم حضور نمایندگان 19 کشور از جمله ایران، چین، کوبا، عراق و روسیه در مراسم امسال اهداى نوبل صلح به "لیو شائوبو" خبر داد. ليئو شائوبو از مخالفان دولت چين است که به اتهام تلاش براى براندازى در زندان به سر مى‌برد. او به تحمل يازده سال زندان محکوم شده است. بعد از اعلام خبر برنده شدن او، همسر ليو و ساير فعالان سياسى چين نيز تحت نظر قرار گرفتند و کليه اخبار مربوط به جايزه صلح نوبل با سانسور شديد همراه شد.

دولت چين مى‌گويد ليو شائوبو يک جنايتکار است و اهداى جايزه صلح نوبل به وى نقض اصول و موازين اين جايزه. مقامات چين قبلا هم به کميته اعطا کننده اين جايزه هشدار داده بودند از دادن جايزه به ليو خوددارى کند. اعطاى اين جايزه بر روابط چين و نروژ هم سايه انداخته است.

چرا متکى با ما دست نداد

ماجراى سلام و عليک خانم هيلارى کلينتون و منوچهر متکى در منامه بحرين قابليت تبديل شدن به يک حکايت ديپلماتيک را دارد. البته اگر چيزى به اسم حکايت‌هاى ديپلماتيکى در ادبيات داستانى يا ادبيات سياسى داشته باشيم.

راويان نوشته‌اند که منوچهر متکى وزير امور خارجه ما در جمع مخاطبان کلينتون در مراسم افتتاحيه همايش امنيتى منامه حضور داشته اما تمايل اندکى به سخنرانى وى نشان داده و از نگاه کردن به سکوى سخنرانى خوددارى کرده است. حالا مگر کسى از دل آقاى متکى خبر داشته که اين طورى روايت کرده؟ شايد ايشان نگاهش به کس ديگرى بوده و همه حواسش معطوف به صحبت‌هاى خانم هيلاري. اين قابليت را فقط دولتمردان احمدى نژاد دارند که در آن واحد چند کار را انجام مى‌دهند؛ مثل آقاى رحيم مشايي. تازه آقاى متکى که مى‌گويد من هم سلام کردم. پس ديگر اين همه جوسازى براى چيست؟

وزير خارجه ما مى‌گويد "خانم کلينتون در زمان احوالپرسى من با پادشاه اردن ابتدا به من سلام کرد و من نيز بر اساس سنت اسلامى ‌جواب سلام ايشان را دادم." البته که حق با منتقدان است چون سنت اسلامى‌ و الگوى ايرانى حکم مى‌کند که اول آقايان سلام کنند. ولى خب شايد نگاه ايشان همان گونه که گفتيم جاى ديگرى بوده و سلام کلينتون را نشنيده. بماند که سنت امريکا چه مى‌گويد و اگر ما بخواهيم تا ته سنت خود را اجرا کنيم، ديگر از همان سلام و احوالپرسى هم وامى‌مانيم و غربى‌ها تاب سنت‌هاى اسلامى ‌را ندارند.

بد نيست روايت خانم هيلارى را هم بشنويم. او نحوه مواجهه‌اش را با منوچهر اين گونه تعريف مى‌کند: "متکى چند صندلى از من دورتر بود و در حال دست دادن با بقيه بود و زمانى که مرا ديد، ايستاد و از من فاصله گرفت، من به او سلام کردم، او تنها از من فاصله گرفت."

ویکی لیکس: ایران بدجورى دنبال اورانیوم در ونزوئلا و بولیوی است

خبرگزاری «ریا نووستی» 12 آذر خبر داد، ایران حداقل از سال 2006 (1385) در جستجوی اورانیوم در آمریکای لاتین و در درجه اول در ونزوئلا و بولیوی بوده است. این مطلب را رسانه‌های گروهی مکزیک با استناد به روزنامه اسپانیایی "پایس" گزارش می‌دهند.

طبق اطلاعات "ویکی لیکس" دیپلمات‌های آمریکایی به واشنگتن گزارش داده‌اند که در عرض شش سال اخیر 57 مهندس ایرانی از ونزوئلا بازدید کرده و در آنجا به اکتشافات زمین شناسی برای پیدا کردن معادن اورانیوم پرداخته اند. همچنین با استناد به گزارش محرمانه وزارت امور خارجه اسرائیل گفته می‌شود ونزوئلا و بولیوی برای اجرای برنامه هسته‌ای ملی به ایران اورانیوم صادر می‌کنند.

اين خبرگزارى مى‌افزايد، در جریان بازدید محمود احمدی نژاد از بولیوی در ماه نوامبر سال 2009 ( آبان 1388) درباره احداث نیروگاه اتمی ‌در مقابل تحویل سنگ اورانیوم با اوو مورالس ريیس جمهور این کشور توافق حاصل شده است.

علاوه بر این در نامه‌های محرمانه دیپلمات‌های آمریکایی از کاراکاس، عقاید دانشمندان هسته‌ای ونزوئلا درباره امکانات این کشور برای اجرای برنامه هسته‌ای ملی با استفاده از نیروهای خود انعکاس یافته است.

بازهم واکنش نسبت به تغییر نام خلیج فارس

در پی ابلاغ بخشنامه‌ای مشکوک از سوی نیروی دریایی آمریکا به ناوگان این کشور برای استفاده از نام مجعول خلیج ع ر ب ی به جای نام اصلی خلیج فارس، کاربران ایرانی با مراجعه به صفحه فیس بوک نیروی دریایی آمریکا، با گذاشتن کامنت اعتراض کردند. حجم این اعتراض کاربران ایرانی به صفحه مزبور به گونه‌ای بوده است که این صفحه مجبور شده تا برای کم کردن حجم مطالب خود برای ارائه سرویس به کاربران خود این پیام‌های اعتراضی را حذف کند. این صفحه در پیامی ‌که بدین منظور منتشر شده با تایید این که در 24 ساعت گذشته حجم انبوهی از نظرات انتقادی را دریافت کرده و آنها را شنیده، گفته است که برای سرویس دهی مطلوب به کاربران، این پیام‌ها را حذف کرده است. برخی پیام‌های اعتراضی ایرانیان به صفحه فیس بوک نیروی دریایی آمریکا به این شرح است :" - نام این خلیج ع ر ب ی نیست خلیج فارس است - نام این خلیج، فارس است و خلیج فارس خواهد ماند- اشتباهاتی این چنین برازنده یک نیرویی نیست که خود را قوی‌ترین نیروی دریایی جهان می‌داند- هیچ نامی ‌به جز "خلیج فارس" برای خلیجی که زمانی در قلب امپراتوری پارس بوده از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است.

فیس بوک صفحه رسمی ‌ارتش آمریکا نيز در فیس بوک مجبور به ارایه توضیحات خود شد: به علت اعتراضات زیادی که اخیرا در مورد استفاده ارتش آمریکا از واژه خلیج ع ر ب ی به جای استفاده از واژه تاریخی خلیج فارس شده است لازم به توضیح است که واژه خلیج ع رب ی به علت استفاده اعراب و کشورهایی که آمریکا در خاک آنها پایگاه عملیاتی دارد و با این واژه مانوس هستند به جای واژه تاریخی آن که همان خلیج فارس است استفاده می‌شود.

صادرات غيرقانونى پشم گوسفند

در شرايطى که بعضى روزنامه‌هاى حامى‌ جريان فتنه هر روز دست به سياه نمايى‌هاى گسترده مى‌زنند و از دو برابر شدن حجم واردات کشور نسبت به صادرات سخن مى‌گويند، نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف فارس از صادرات پشم گوسفند از این استان به کشورهای هند و افغانستان خبر داده است.

محمد علی دیده روشن به خبرگزارى مهر شعبه شیراز گفته است: یکی از مشکلات بزرگی که فرش دستباف استان فارس با آن مواجه است خروج پشم خام به کشورهای افغانستان و هند است که در آینده مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

اين مقام صادرکننده و واردکننده تاکید کرده: تمامی‌ مرغوبیت فرش دستباف فارس به پشم آن است ولی امروز شاهدیم بدون توجه به این موضوعات پشم خام به صورت قانونی از فارس به کشورهای دیگر صادر می‌شود و مسئولان استان از این کار جلوگیری نمی‌کنند.


نظر شما :