مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

۱۹ آذر ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۷ کد : ۹۵۹۶ اخبار اصلی
از اين پس جمعه‌ها صفحه‌هاى تازه‌اى را در ديپلماسى ايرانى مى‌خوانيد – حتما بخوانيد – که هم بى‌تناسب با جمعه به عنوان يک روز تعطيل و تفريح نيست و هم خيلى دور از خبر و حاشيه نگارى و حاشيه سازى در حوزه‌هاى سياسى و بين المللي. يکى از اين صفحات \\\\"حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى\\\\" نام دارد که اين هفته در دو قسمت تقديم مى‌شود.
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

دیپلماسی ایرانی: از اين پس جمعه‌ها صفحه‌هاى تازه‌اى را در ديپلماسى ايرانى مى‌خوانيد – حتما بخوانيد – که هم بى‌تناسب با جمعه به عنوان يک روز تعطيل و تفريح نيست و هم خيلى دور از خبر و حاشيه نگارى و حاشيه سازى در حوزه‌هاى سياسى و بين المللي. يکى از اين صفحات "حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى" نام دارد که اين هفته در دو قسمت تقديم مى‌شود.

رازهای پشت پرده در ایران

ویسا نام یکی از روزنامه‌های افغانستان است که 14 آذر در گزارشی با استناد به یکی از اسناد منتشر شده ویکی لیکس از "رازهای پشت پرده در ایران" سخن گفته است. البته منظور نویسنده از رازهای پشت پرده، بیشتر رازهایی است که در افغانستان جریان دارد ولی به ادعای آقای اسانگ دست‌های ایران در پشت آن نهفته است. ویسا با عنوان برجسته‌ای در بالای صفحه اول شماره روز یکشنبه خود به نقل از ویکی لیکس نوشته است که ایران از مخالفان دولت افغانستان حمایت می‌کند و در عین حال نفوذ خود را در این کشور افزایش می‌دهد. این مطلب چندان نمی‌تواند نگران کننده باشد چون شخص آقای کرزی که خود از سوراخ ویکی لیکس گزیده شده، هیچ اعتقادی به این سایت ندارد و تمام و کمال به تکذیب مطالب ویکی لیکسی مشغول است.

طرح کاهش آلودگی هوا و رابطه ایران با امارات

همزمان با طرح‌های گسترده شهرداری تهران و وزارت کشور و دیگر نهادهای ذى‌ربط و بی‌ربط برای مهار آلودگی هوا و استفاده از هواپیماهای توپولوف برای ریختن آب و آتش بر سر مردم که هفته پرمشغله‌ای را برای مسئولان وظیفه شناس دولتی و غیردولتی رقم زد، رییس کمیته روابط خارجی مجلس هم از تصمیم تعدادی از نمایندگان برای تهیه طرحی مبنی بر کاهش روابط ایران و امارات خبر داد.

بعد از اعمال طرح محدودیت ارتباطی با بریتانیا این بار حشمت الله فلاحت پیشه ضمن دفاع از حقوق شهروندان ایرانی که در فرودگاه‌های امارات تحقیر و بعضا بازداشت می‌شوند، گفته است: این تصمیم نمایندگان به چند دلیل اتخاذ شده است. بر اساس اخبار موجود برخوردهای منفی با ایرانیان می‌شود به ویژه در تورهای گردشگری و آمد و شد ایرانیان به امارات برخوردهای منفی صورت می‌گیرد. دیگر اینکه نقش منفی امارات در قبال تحولات منطقه و جمهوری اسلامی ‌ایران به شکلی است که نوعی تنش زایی از سوی اماراتی‌ها انجام می‌شود که با سطح گسترده روابط ایران با این کشور تناسب ندارد و حتما باید نسبت به آن بازنگری شود.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس خبر داد: طرح مذکور پس از اتمام بررسی برنامه در مجلس از سوی نمایندگان تهیه خواهد شد. وی پیش بینی می‌کند این طرح مورد استقبال نمایندگان قرار گیرد.

آغاز تحرکات انتخاباتى و شکسته نفسی مشایی

روزنامه ابتکار این هفته به پاره‌ای نشست‌های معنادار میان اعضای طیف‌های اصولگرا توجه زیاده از حدی نشان داده و از آنها بوی انتخابات و خیز برداشتن برای انتخابات آتی را استشمام کرده است. در عرف مطبوعات به این استشمام می‌گویند تحلیل.

در حالى که برخى از چهره‌هاى اصولگرا از زودهنگام بودن فعاليت‌هاى انتخاباتى و عوارض نامطلوب آن براى وضعيت داخلى کشور سخن مى‌گويند اما شواهد حاکى است که بسيارى از گروه‌هاى سياسى عمدتا اصولگرا نشست‌هاى خود را آغاز کرده اند.(اگرچه برخى رسانه‌هاى اصولگرا از تحرکات انتخاباتى جريان اصلاح طلب نيز خبر مى‌دهند)

برخی احزاب اصولگرا از جمله جامعه اسلامى ‌مهندسين، جمعيت ايثارگران، جامعه روحانيت مبارز و مؤتلفه اسلامى ‌از ديدارهاى خود براى وحدت بيشتر در انتخابات آينده سخن گفته‌اند. در همين ارتباط جعفر شجونی که بعد از حوادث انتخابات ریاست جمهوری پارسال شهره شد و به یکی از چهره‌های فتنه شکن معروف شد گفته است: از سوى جامعه روحانيت مبارز پنج نفر جهت پيگيرى و ديدار با احزاب اصولگرا جهت حضور در انتخابات مجلس نهم انتخاب شده‌اند.

ديدارهاى مؤتلفه در قم و دیدار جمعیت ایثارگران با جامعتین نیز مورد توجه این روزنامه بود. حرف ابتکار در مجموع این است که اصول گرایان با وجودی که می‌گفتند تحرک انتخاباتی زودهنگام سم است و فلان، حالا خودشان شروع کرده اند به تحرک.

خبر جالب دیگر تعارف و شکسته نفسی آقای اسفندیار رحیم مشایی است که عنوان کرده است "ملت ايران بزرگتر از آن است که من کانديداى رياست جمهورى باشم"

ایشان در واقع خودشان را کوچکتر از آنی دانسته‌اند که رییس جمهور شوند اما نه آنقدر کوچک که معاون و رییس دفتر و مشاور و دست راست رییس دولت و رییس شورای ایرانیان و هیئت مذاکره کننده نفت و گاز و... نباشند. می‌شود گفت چیزی مابین رییس جمهوری و همه اینها که گفتیم.

 سفر قريب الوقوع تئودوراکيس به ايران

از آنجا که ایران میزبان خوبی برای دشمنان غرب و اسراییل محسوب می‌شود و از مارادونا تا چاوز برای گره کردن مشت‌هایشان مشتاق آغوش باز محمود احمدی نژاد هستند، می‌توان انتظار داشت که به زودی یکی از اعجوبه‌های موسیقی یونان نیز به ایران سفر کند.

جریان از این قرار است که "ميکيس تئودوراکيس" خالق موسیقی فیلم‌های برجسته‌ای چون حکومت نظامی، Z  و زوربای یونانی به تازگی در یک نوشته سیاسی، لب به اعتراض از سیاست‌های رژیم صهیونیستی گشوده و دولت کشورش (یونان) را به خاطر رابطه با این کشور به شدت نکوهش کرده است.

تئودوراکيس از مواضع جمهوری اسلامی ‌نیز دفاع کرده و مى‌نويسد: در حالى که اسراييل جنايتکار به چنين جناياتى بر عليه مردم مظلوم فلسطين در نوار غزه دست زده، توسعه روابط يونان با آن و بخصوص همکارى نظامى ‌و اجازه بهره‌گيرى از فضاى کشور براى انجام رزمايش که هدف آن بالا بردن توان نظامى ‌اين کشور که بر عليه ملت فلسطين، کشورهاى جهان اسلام به کار گرفته مى‌شود و ايران را تهديد مى‌کند، چه مفهومى ‌دارد؟ از چه زمانى مردم جهان عرب، ايران و فلسطين دشمن ما شده‌اند؟ و سوق يافتن به سوى رژيم تجاوزگر اسراييل چه مشکلى از منافع ملى ما را حل خواهد کرد؟

حالا که متوجه شباهت‌های ادبیات و لحن تئودوراکیس با نطق‌های آتشین ضد اسراییلی در ایران شدید، می‌توانید با ما هم عقیده شوید که احتمال دارد به زودی دعوتی از این آهنگساز برای جشنواره موسیقی فجر یا رهبری ارکستر ملی یا نواختن یک موسیقی حماسی از جنس کارهای مجید انتظامی ‌بشود و شاهد حضور این آهنگساز بزرگ در کشورمان شویم. البته تئودوراکیس هم یک کمونیست دوآتشه است و در ردیف چهره‌هایی چون کاسترو، چاوز، مارادونا و امثالهم دسته بندی می‌شود.

 فتنه از زمان رنسانس شروع شد

فرمانده کل ارتش در جدیدترین یافته‌های خود از پدیده غربی فتنه گفت: الحمدالله نظام سربلند از آزمون فتنه بیرون آمد اما دشمن از پای ننشسته است و با تجربه بیشتری به سراغ ما خواهد آمد. پس ما نیز باید با مهارت بیشتری وارد شویم.

عطاالله صالحی با بیان اینکه در شناخت فتنه باید به ریشه‌های آن نگاه کرد، گفت: دکترین فتنه از رنسانس به بعد در انگلستان و در پیوند شدید با صهیونیسم به وجود می‌آید و هر وقت این دکترین اعصاب خودشان را از دست می‌دهند مثل چند وقت اخیر بدانید که اوضاعشان بهم ریخته است.

حمله رییس قوه قضاییه به آژانس انرژی اتمی‌

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالى قضايى با محکوم کردن ترور دو دانشمند هسته‌ای کشورمان گفت: کسانی که پشت صحنه این ترور ایستاده اند قطعا با هسته‌ای شدن ایران مخالفند و خیلی روشن است که انگشت اتهام متوجه چه کسانی است.

فاجعه ترور دانشمندان هسته‌ای موضوعی بود که این هفته تبدیل به یک رسوایی تازه برای اسراییلی‌ها شد. آنها در رسانه‌های خود نیز ترور را یکی از روش‌های مفيد برای جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران توصیف کردند. در همین باره رییس قوه قضائیه با انتقاد از آژانس انرژی اتمی ‌که نام دانشمندان هسته‌ای ایران را فاش کرده و به این وسیله موجبات ترور آنها را فراهم کرده است گفت: ما آژانس را مسئول می‌دانیم چرا که در عالم علم و پژوهش و تکنولوژی مرتکب بدترین کار ممکن شده و با اعلام اسامی‌ دانشمندان ما آنان را در معرض تهدیدهای جدی قرار داده است.

آیت الله لاریجانی خواستار توجه جدی و گسترش چتر امنیتی و حفاظتی برای دانشمندان هسته‌ای کشورمان از سوی دستگاه‌های امنیتی شد.

باز هم قانون ممنوعيت قليان کشی

در حالی که روز به روز بر تعداد سیگاری‌ها و قلیانی‌های ایرانی افزوده می‌شود و سن اعتیاد به این مواد دخانی رو به کاهش می‌گذارد، بالاخره یکی از مقام‌های مسئول صدایش درآمد و خشم خود را نسبت به قلیان کشی در ملاعام ابراز کرد. مسوول دبيرخانه کنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى گفت: وزارت بهداشت در حال تدوين برنامه‌اى است تا ممنوعيت عرضه قليان در اماکن عمومى‌ بصورت قانون در کلانشهرها اعمال شود. تدوين قانون ياد شده تا شش ماه آتى پايان مى‌يابد.

اين مقام مسئول که اطلاعات خوب و جامعی از نحوه به دست گرفتن شلنگ قلیان و تکیه دادن به مخده و فرستادن دود به هوا و... به دست داده، گفته است: مصرف کننده قليان در هر وعده مصرف که به طور معمول 20 تا 80 دقيقه طول مى‌کشد، حدود 50 تا 200 پک مى‌زند که هر پک به طور ميانگين حاوى يک ليتر دود است.

به هر حال قلیان کش‌ها تا زمان تدوین و ابلاغ و سپس اجرای این قانون وقت دارند که از فضای عمومی ‌برای تفریحات سالم خود استفاده کنند.

بالاخره جاسوس هستند يا نه

روايت متفاوت مسئولان از سرنوشت متهمان آلمانى دربند به قدرى جالب شده که مى‌توان آن را به صورت داستانى جداگانه و خواندنى آورد. اسفنديار رحيم مشايى با نشريه فرانکفورتر آلگماينه آلمان مصاحبه‌اى داشته و از پرونده قضايى که براى دو متهم آلمانى در قوه قضائيه گشوده شده، سخن گفته و وعده‌هايى به خانواده اين دو بازداشت شده، داده و در آخر هم گفته اين دو تبعه آلمانى که با ويزاى توريستى وارد ايران شدند و سپس در پوشش خبرنگار با خانواده سکينه آشتيانى گفتوگو کردند جاسوس نيستند. او حتى وعده داد که احتمال دارد اين دو بازداشت شده بتوانند شب کريسمس را در کنار خانواده‌هايشان در سفارت آلمان در تهران جشن بگيرند. البته اسفنديار جايى هم براى قضاوت دستگاه قضا گذاشته و گفته این مسئله به دستگاه قضایی ایران ارتباط دارد.

اما آن بخش کوچکى که مربوط به قوه قضاييه مى‌شود، متعلق به حجت الاسلام اژدر شريفى، رئيس قوه قضائيه استان آذربايجان شرقى است که اعلام کرده بود «جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی که با هدف جوسازی و جاسوسی در تبریز حضور یافته بودند، محرز و ثابت شده است. این دو تبعه آلمانی با ادعای اینکه توریست هستند وارد ایران شده بودند ولی جریان سازی و عملکردشان در تبریز نشان داد که این افراد برای جاسوسی آمده اند.» دادستان کل کشور هم در مهرماه از اعتراف اين دو تبعه آلمانى خبر داده و گفته بود که با توجه به ارتباطاتی که این دو تبعه خارجی با جریان‌های معاند خارج از کشور داشتند، در ایران دنبال اهداف خاصی بودند.

حتى سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست اين هفته خود با اشاره به اینکه موضوع دو تبعه آلمانی در دستگاه قضایی در دست رسیدگی است گفت: جرم این دو محرز است و خودشان نیز پذیرفته اند اما باید دادگاه اعلام نظر کند.


نظر شما :