انتشار اسناد جدید ویکی لیکس

تلاش عربستان برای مهار حزب‌الله

۱۸ آذر ۱۳۸۹ | ۰۴:۲۶ کد : ۹۵۸۱ اخبار اصلی
ویکی‌لیکس روز سه‌شنبه 8 دسامبر، سند تازه‌ای از وزارت امور خارجه امریکا افشا کرد که در آن آمده است که عربستان سعودی پیشنهاد داده با حمایت ناتو، ایالات متحده و سازمان ملل، نیروی شبه نظامی جدیدی در برابر حزب الله در لبنان تشکیل شود.
تلاش عربستان برای مهار حزب‌الله
 دیپلماسی ایرانی: ویکی‌لیکس روز سه‌شنبه 8 دسامبر، سند تازه‌ای از وزارت امور خارجه امریکا افشا کرد که در آن آمده است که عربستان سعودی پیشنهاد داده با حمایت ناتو، ایالات متحده و سازمان ملل، نیروی شبه نظامی جدیدی در برابر حزب الله در لبنان تشکیل شود.

به گزارش میدل ایست آن لاین، در جریان نشستی که دیوید ساترفیلد، سفیر ایالات متحده در امریکا در سال 2008 با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در بیروت داشته، وزیر امور خارجه عربستان پیشنهاد داده برای مهار حزب الله نیروی شبه نظامی‌ای تشکیل شود تا بدین ترتیب علاوه بر مهار حزب الله جلوی نفوذ ایران در لبنان نیز گرفته شود.

در آن دوران فئواد سنیوره، از چهره‌های بارز جریان 14 مارس نخست‌وزیر لبنان بود و دولت عربستان سعودی به شدت از سقوط دولت او ابراز نگران می‌کرد. از سویی حزب الله نیز قدرت شایانی به دست آورده بود و این باعث شده بود تا عربستان سعودی از سقوط دولت سنیوره به شدت نگران شود.

به گزارش ویکی‌لیکس، فیصل نامه‌ای را به سفارت امریکا در بیروت فرستاده که در آن قید شده است که برای حفظ امنیت لبنان لازم است که یک گروه شبه نظامی عربی شکل گیرد چرا که ارتش لبنان واقعا ضعیف است و زیاد هم نمی‌توان به آن فشار آورد چرا که از قدرت کافی برای استقرار امنیت و ثبات در لبنان برخوردار نیست و هر گونه فشاری به آن بی‌نتیجه است. وی در این نامه تاکید می‌کند که این گروه شبه نظامی باید در اندازه‌های ارتش لبنان عمل کند و در همان اندازه اختیارات داشته باشد تا بتواند کنترل کشور را به دست گیرد و مورد حمایت نیروهای چند ملیتی (یونیفیل) در جنوب لبنان، ناتو و ایالات متحده در تمامی زمینه‌های لجستیکی، دریایی و هوایی نیز قرار بگیرد.

در نامه سعود الفیصل آمده است که ایران در تمام کشورهای منطقه و  در تمام زمینه‌ها در حال نفوذ و پیش‌روی است و توانسته به دستاوردهای بسیار بزرگی دست یابد که در این میان لبنان نقشی اساسی برای آن دارد. وزیر امور خارجه عربستان تاکید می‌کند که نفوذ ایران در لبنان به اندازه‌ای است که صلح و امنیت در این کشور تنها منوط به تصمیم‌های تهران است.

فیصل به ساترفیلد تاکید می‌کند که پروژه تشکیل یک گروه شبه نظامی جدید در لبنان مورد حمایت اردن، مصر و اتحادیه عرب نیز قرار دارد و باید به سرعت به اجرا در آید.

وی همچنین هشدار می‌دهد، با قدرت هسته‌ای که ایران در حال به دست آوردن است و همچنین پیشرفت‌هایی که در نفوذش در سراسر منطقه به دست آورده، عرصه برای کشورهایی مثل عربستان سعودی بسیار تنگ شده و در آینده‌ای نه چندان دور ایران بر کل منطقه مسلط خواهد شد.

ویکی‌لیکس همچنین نامه دیگری که تاریخ اول دسامبر 2009 را بر خود دارد منتشر می‌کند که مربوط به جنگ عربستان با شبه‌نظامیان شیعی یمنی موسوم به الحوثی‌ها در یمن است. در این نامه آمده است که ارتش عربستان برای مهار فشاری که از سوی شورشیان در مرزهای شرقی‌اش با یمن گرفتار شده بود، از سلاح‌های غیر متعارف استفاده کرده است. در این نامه از نوع سلاحی که ارتش عربستان به کار برده، چیزی به میان نیامده است.  

در این نامه تاکید شده که حملات هوایی شبانه روزی و توپ‌خانه‌هایی که به صورت بیست و چهار ساعته مواضع الحوثی‌ها را هدف قرار می‌دادند سلاح اصلی عربستان در مهار آنها بود که سه ماه به طول انجامید. در این سند همچنین آمده است، به رغم وجود حملات گسترده نیروهای عربستانی علیه حوثی‌ها آنها نتوانستند در نهایت از پی آنها بر آیند و نتایج قابل قبولی به دست نیاوردند. همچنین در طول این سه ماه ارتش عربستان تلفات سنگینی را متحمل شد که پیش از حمله به هیچ وجه تصورش را نمی‌کرد. عربستان همچنین از این که نتوانسته برنامه‌های خود را در مرزهای یمن در نبرد با الحوثی‌ها به خوبی عملی کند، بسیار ابراز ناخرسندی می‌کند.

با این حال به گفته ویکی‌لیکس مهار الحوثی‌ها برای عربستان بسیار مهم بوده چرا که به گفته مقامات عربستانی به مثابه دفاع از استقلال عربستان بوده است.

در اوت 2009 شبه نظامیان الحوثی با ارتش یمن وارد جنگ شدند که ارتش یمن نتوانست از پس آنها بر آید دو ماه پس از آن ارتش عربستان نیز به کمک ارتش یمن آمد که در نهایت این نبرد با تلفات سنگین عربستان سعودی و ارتش یمن در فوریه 2010 پایان یافت که به نوعی پیروزی‌ای برای الحوثی‌ها قلمداد ‌شد.  


نظر شما :