لس آنجلس تايمز در تازه‌ترين ادعا

ايران با همه ما بازى مى‌کند

۲۲ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۱ کد : ۹۵۶۴ اخبار اصلی
ماه است که تهران و اروپا کوچکترين تماسى با هم نداشته‌اند و در اين ...
ايران با همه ما بازى مى‌کند

ديپلماسى ايرانى: روزنامه لس آنجلس تايمز در تازه‌ترين تحليل خود به بررسى ابعاد مذاکرات تازه آغاز شده ميان ايران و اروپا در ژنو مى‌پردازد و مى‌نويسد: دوشنبه روز ديدار تاريخى ميان ايران و رهبران اروپايى در ژنو بود. ايران در اين مذاکرات نشان داد که با ادامه بحث و گفتگو با قدرت‌هاى غربى اندک مشکلى ندارد اما نمى‌خواهد و نمى‌تواند خود را در قيد تعهدات بيشتر قرار دهد.

در اين جلسه مقام‌هاى ايرانى تاکيد کردند که درصدد رفع سوتفاهم‌ها برخواهند آمد. سوتفاهم‌هايى نظير اين که ايران به دنبال دستيابى به بمب هسته‌اى است. تهران از نخستين روزى که بحث معادلات هسته‌اى اين کشور و پرسش‌هاى غرب به ميان آمد تاکيد کرد که برنامه اين کشور کاملا صلح آميز است و تهران به دنبال دستيابى به انرژى صلح آميز هسته‌اى است و نه تسليحات.

پيش از آغاز اين مذاکرات موجى از تبليغ‌هاى منفى غرب به راه افتاده بود که همگى حاکى از اين بود که اين مذاکرات نيز چيز جديدى براى گفتن ندارد و تنها در شرايطى که دو طرف بر ادامه اين مذاکرات اصرار ورزند مى‌توان آن را نشانه‌اى مثبت خواند. اين پيش گويى درست از کار درآمد و در حال حاضر مى‌توان پيشنهاد ايران براى ادامه گفتگوها را به فال نيک گرفت.

لس آنجلس تايمز در اين خصوص مى‌نويسد: 14 ماه است که تهران و اروپا کوچکترين تماسى با هم نداشته‌اند و در اين فضا همين اصرار بر ادامه مذاکرات هم مى‌تواند به نوعى فرآيند مثبت تعبير شود. اروپا همصدا با امريکا بسته‌اى از تحريم‌هاى بين‌المللى را بر ايران تحميل کرد. مذاکرات به ظاهر ادامه پيدا کرده است اما اروپايى‌ها تاکيد مى‌کنند که در شرايطى که ايران به مطالبه‌هاى غرب پاسخ ندهد، آنها حلقه تحريم‌ها را تنگ‌تر خواهند کرد.

اين روزنامه در ادامه ادعا مى‌کند که تمايل ايران براى ادامه مذاکرات در حقيقت به معناى ناديده شدن اين روند نيست. يک ديپلمات اروپايى به شرط عدم افشاى نام خود در اين خصوص مى‌گويد: ما چندان به تعيين وقت بعدى براى مذاکرات اميدوار نيستيم.

يک منبع ديگر در اين خصوص مى‌گويد: دو طرف همان موضع‌هايى را اتخاذ مى‌کنند که پيش بينى مى‌شد. سخنان مقام ايرانى در اين مذاکرات بيشتر مصرف داخلى داشت و گويا ايرانى‌ها مى‌خواستند اين مذاکرات را تبديل به مکانى براى تريبون شخصى خود کنند.

اين مقام اما تاکيد کرد که مذاکرات امروز نشان مى‌دهد که دو طرف تا چه اندازه به ادامه اين روند و مذاکرات پاى‌بند هستند. قدرت‌هاى حاضر در اين مذاکرات ايالات متحده، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه و المان هستند. کشورهايى که امروز هم نيم روز خود را با نماينده ايران پشت سر خواهند گذاشت.

ديپلمات‌هاى اروپايى از اينکه ايران سرانجام موافقت خود را با گفتگو در خصوص پرونده هسته‌اى اعلام کرد هيجان زده شدند. پيش از اين دولتمردان ايرانى اعلام کرده بودند که با اروپايى‌ها گفتگو خواهند کرد اما برنامه هسته‌اى ايران محور آن نخواهد بود.

ايران از اين نشست براى مطرح کردن مسائل ديگر هم استفاده کرد. سعيد جليلى به عنوان مثال در ابتداى بحث غرب را مقصر ترور دانشمندان هسته‌اى ايران خواند. جليلى حتى از تهديدهايى نام برد که امنيت و ثبات در دولت مرکزى را زير سوال مى‌برد. ديپلمات‌هاى امريکايى اما تاکيد دارند که جدا از اين مباحث، پرونده هسته‌اى ايران در راس قرار دارد. کاترين آشتون رياست تيم اروپايى را عهده دار بود و ويليام برنز هم که فرد شماره سه وزارت امور خارجه است در اين نشست حضور داشتند. در سه ساعت نخست اين جلسه اروپايى‌ها از زمينه‌هاى موجود براى همکارى سخن گفتند و ايرانى‌ها هم پاسخ دادند. بعداز ظهر هم نماينده ايران چند ديدار دوجانبه داشت.

لس انجلس تايمز در تحليل نخستين ديدار ادعا مى‌کند که غربى‌ها با حداقل انتظارها در اين نشست حاضر شدند. اين نشريه امريکايى در ادامه مى‌نويسد: اگر اروپايى‌ها نتوانند از ايرانى‌ها تعهد بيشترى بگيرند اين احتمال وجود دارد که باز هم در آغوش تاکتيک‌هاى تهران براى خريد زمان سقوط کنند. از سال 2003 ميلادى تا‌کنون ايران در خصوص برنامه هسته‌اى خود با اروپا و امريکا بحث و تبادل نظر مى‌کند. در اکتبر 2009 ميلادى بود که به نظر رسيد تهران و شش قدرت طرف مذاکره موافقت خود را با تبادل سوخت اعلام کردند. بر اين اساس اورانيوم غنى سازى شده از تهران به کشورى ثانى منتقل مى‌شود. البته تهران و آنکارا در اين خصوص با هم به توافق رسيدند اما اين توافقنامه مورد حمايت غرب قرار نگرفت.

ايرانى‌ها ادعا مى‌کنند که تحريم‌هاى اقتصادى نمى‌تواند آنها را وادار به ترک برنامه هسته‌اى کند. همزمان در اين بازه زمانى ايرانى‌ها به شدت به يافتن راهکارى براى دور زدن تحريم‌ها علاقه نشان مى‌دهند. برخى تحليل‌گران ادعا مى‌کنند که ايران مى‌تواند معلق ماندن تحريم‌ها را پيش شرط بحث‌هاى بيشتر بداند. لس آنجلس تايمز در اين خصوص مى‌نويسد: ايرانى‌ها براى مذاکره و مصالحه مشتاق هستند اما مذاکراتى که تعهدى براى آنها به بار نياورد. ايرانى‌ها به هيچ گفتگويى "نه" نمى‌گويند اما از زير بار تعهد دادن و عمل به اين تعهد هم شانه خالى مى‌کنند.

دولت باراک اوباما پيش از اين هشدار داده بود که اگر مذاکرات دو روزه ره به جايى نبرد، بى‌شک بر حجم فشارها عليه ايران افزوده خواهد شد. البته صبورى که دولت اوباما از خود نشان مى‌دهد در طرف‌هاى اروپايى به چشم نمى‌خورد. بسيارى از رهبران جهان عرب و اسرائيل؛ از آمريکا مى‌خواهند که به اين وضعيت ترديد در پرونده هسته‌اى ايران پايان دهد. اين طيف همچنان تهران را به تلاش براى دستيابى به بمب هسته‌اى متهم مى‌کنند. غربى‌ها اعتقاد دارند که چين مى‌تواند در تشويق ايران براى پاسخ دادن به مطالبه‌هاى بين المللى نقش چشمگيرى بازى کند.


نظر شما :