عربستانى‌ها عصبانى از دست ويکى‌ليکس و امريکايى‌ها

۲۲ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۱ کد : ۹۵۵۹ اخبار اصلی
امير ترکى فيصل، که براى شرکت در کنفرانس ...
عربستانى‌ها عصبانى از دست ويکى‌ليکس و امريکايى‌ها

ديپلماسى ايرانى: امير ترکى فيصل، که اين روزها کفالت وزارت امور خارجه عربستان را بر عهده دارد و قرار است به زودى به جاى سعود الفيصل وزير امور خارجه کشورش شود، درباره اسناد منتشر شده ويکى‌ليکس گفت: «اين کار باعث شد تا اعتبار ديپلماسى امريکا و اعتمادى که به آن مى‌رفت، زير سئوال برود.»

وى که براى شرکت در کنفرانس گفت‌وگوهاى امنيت منطقه در منامه پايتخت به سر مى‌برد، در سخنرانى خود گفت: «اگر ديپلمات‌ها و رهبران نتوانند درباره مسائل آزادانه با يکديگر تبادل آرا کنند براى همه مشکل ايجاد خواهد شد.»

در اسناد ويکى‌ليکس آمده بود که ملک عبدالله پادشاه عربستان در ديدار با يکى از مقام‌هاى ارشد امريکايى خواستار حمله به ايران شده و با اشاره به ايران گفته بود که "سر اين افعى را بزنيد."

به اعتقاد برخى کارشناسان، عربستان از قدرت گرفتن روز افزون ايران شيعه در منطقه خاورميانه بسيار نگران است و براى اين که ايران تضعيف شود، حاضر به انجام هر کارى هست. عربستانى‌ها حاضر نيستند که ايرانى با نگاهى شيعه در برابر تفکرات افراط وهابيشان ايستاده باشد.

ترکى فيصل در منامه همچنين حملات تندى را متوجه ايران کرد و گفت: «ايران در تمام شئون عربى از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن دخالت مى‌کند از اين رو لازم است که کشورهاى عربى متحد شده و در برابر نفوذ آن بايستند.»

در همين حال سعود الفيصل، برادر ترکى فيصل وزير امور خارجه فعلى که به دليل بيمارى امکان ادامه فعاليت در پست وزارت امور خارجه عربستان را ندارد در واکنش به انتشار اسناد ويکى‌ليکس گفت: «بايد کسانى که اقدام به انتشار اين اسناد کردند به اشد مجازات محاکمه شوند.»

از سوى ديگر و در آستانه مذاکرات ايران در ژنو بر سر پرونده هسته‌اى، روزنامه‌هاى عربى خبر از نگرانى کشورهاى عربى از به توافق رسيدن ايران و امريکا بر سر پرونده هسته‌اى ايران مى‌دهند. در حالى که افشاگرى‌هاى ويکى‌ليکس نشان مى‌دهد که سران عرب بيش از آنچه تصور مى‌شد به دنبال حمله نظامى به ايران هستند، اخبارى به گوش مى‌رسد که نشان مى‌دهد ممکن است مذاکرات ايران با 1+5 در وين به توافقات مهمى ختم شود که اين موضوع نگرانى شديد کشورهاى عربى را به دنبال داشته است.

روزنامه القدس العربى در سرمقاله امروز خود نوشت: کشورهاى عربى معتقدند که ايران مار سمى بزرگى است که بايد گردنش زده شود حال کارى ندارند که چه کسى قرار است سر اين مار را بزند، امريکا، اسرائيل يا هر دو باهم. آنها فقط مى‌خواهند از شر ايران خلاص شوند. کارى هم ندارند که در اين راه چقدر کشته خواهد شد همان طور که بر سر عراق نيز سکوت اختيار کردند و فقط کشته شدن ميليون‌ها عراقى را به نظاره نشستند. آنها از اين که مذاکرات سعيد جليلى، مذاکره کننده هسته‌اى ايران در ژنو با مقام‌هاى غربى به نتيجه برسد به هيچ وجه خشنود نيستند و تلاش مى‌کنند تا اين مذاکرات شکست بخورد.

به نوشته القدس العربى: نگرانى کشورهاى کوچک حاشيه خليج فارس بيشتر از نگرانى کشورهاى بزرگ اين منطقه است. آنها از اين که به مذاکرات 1+5 که در ژنو در جريان است، دعوت نشده‌اند، بسيار دلخورند، دليل آن هم مشخص است، آنها مى‌خواهند اگر روزى بنا شد به ايران حمله شود و از شر اين کشور به زعم خود "مزاحم" خلاص شوند، در صف مقدم حمله ايستاده باشند. البته آنها قبل از هر چيز پذيرفته‌اند که در خط مقدم حمله احتمالى به ايران خواهند ايستاد چرا که هم زمينى، هم دريايى و هم هوايى همه گونه امکاناتى در اختيار امريکايى‌ها قرار داده‌اند و در صورت حمله از اين امکانات استفاده خواهد شد. آنها ميلياردها دلار نبز خرج خريد تسليحات کرده‌اند، براى چه؟ براى اين که در نهايت در اختيار کشورهاى سازنده آن قرار دهند تا در صورت لزوم عليه ايران استفاده کنند.


نظر شما :