حریری پس از تهران به پاریس می‌رود شاید لبنان آرام شود

۱۳ آذر ۱۳۸۹ | ۰۰:۲۰ کد : ۹۵۲۲ اخبار اصلی
این بار هم مانند تابستان گذشته حریری به صرف نهار در کاخ الیزه با حضور رئیس جمهوری و همسرش کارلا دعوت شد. این ضیافت تفاوت عمده‌ای با ضیافت نهار نخست‌وزیر در تهران داشت چرا که مواضع فرانسه در قبال تحولات لبنان تفاوت ملمومسی با مواضع ایران دارد.
حریری پس از تهران به پاریس می‌رود شاید لبنان آرام شود

دیپلماسی ایرانی: سفر سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به ایران و پس از آن به پاریس همچنان موضوع روز بسیاری از مطبوعات عربی است. روزنامه الحیات چاپ لندن در یادداشتی به قلم خانم رنده تقی الدین، روزنامه‌نگار لبنانی نوشت: نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان بار دیگر حمایت خود را از دولت سعد حریری ابراز داشت. این بار هم مانند تابستان گذشته حریری به صرف نهار در کاخ الیزه با حضور رئیس جمهوری و همسرش کارلا دعوت شد. این ضیافت تفاوت عمده‌ای با ضیافت نهار نخست‌وزیر در تهران داشت چرا که مواضع فرانسه در قبال تحولات لبنان تفاوت ملمومسی با مواضع ایران دارد.

وی در ادامه می‌نویسد: موضع سارکوزی و فرانسه در برابر دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری کاملا روشن است: دانیال بلمار رئیس دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری باید بدون هیچ دخالتی به کار خود ادامه دهد. سارکوزی بارها گفته است که آمادگی دارد با همه دیدار کند کما این که تا کنون با میشل عون و نبیه بری، رئیس پارلمان که هر دو از نزدیکان حزب الله هستند نیز دیدار کرده است. اما با این حال سارکوزی اصرار دارد که هیچ راه فراری از دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری وجود ندارد اگر چه ثبات لبنان برای همه مهم است و قهر هر کدام از جریان‌های سیاسی ممکن است لبنان را به بحران بکشاند.

تقی الدین همچنین می‌نویسد: سعد حریری زمانی قدم به خاک فرانسه گذاشته است که رئیس جمهوری فرانسه اصرار دارد که روابط خوبی با سوریه نه تنها به خاطر لبنان بلکه برای این که بتواند نقشی در منازعات سوریه و اسرائیل ایفا کند، داشته باشد. برای همین است که اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر این که جان کلود کوسران، نماینده رئیس جمهور در امور خاورمیانه به رغم وجود تشدید بحران در روابط سوریه و اسرائیل تلاش دارد میان این دو تماس‌هایی برقرار کند.

از سوی دیگر حریری نیز می‌گوید که می‌خواهد با همه به گفت‌وگو بنشیند و به رغم وجود تهدیدهای متعدد از شرق و غرب از ایران به فرانسه می‌رود و از آن جا به ترکیه می‌آید تا شاید بتواند اوضاع را آرام نگه دارد و ثابت کشور را به رغم این که بسیاری تلاش می‌کنند او را از نخست‌وزیری دور کنند، حفظ کند.

وی سپس می‌نویسد: کشور غرق در اختلاف‌های سیاسی است. اکنون عده‌ای می‌گویند: «رای نهایی دادگاه را صادر کنید و ما را از این همه التهاب خلاص کنید.» چرا که می‌خواهند تکلیف مملکت یک سره شود. الآن کشور بیش از هر زمان دیگری در خطر ترورهای سیاسی به سر می‌برد و هر کس به فکر این است که مسئول سیاسی رقیب را به دلیل این که گمان می‌کند در ترور رفیق حریری دست داشته منفجر کند. این درست است که ترورها پس از تصفیه حساب‌های سیاسی فعلا متوقف شده ولی بی‌شک با مداخلاتی که بر سر دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری انجام می‌دهند، بعید نیست که ترورها مجددا از سر گرفته شوند.

حریری می‌خواهد کشور ثبات داشته باشد اما همچنان در برابر حمایت از دادگاه سکوت اختیار کرده و خوب هم می‌داند همان طور که کسی در برپایی‌اش دخالت نداشت در الغای آن نیز نمی‌تواند دخالت داشته باشد. اکنون نیز به رغم وجود اتهام‌ها و شایعات هیچ کس نمی‌داند در نهایت دادگاه علیه چه کسی رای خواهد داد و عواقب و تهدیدهای آن در آخر چگونه کشور را فلج خواهد کرد. کشوری که محتاج اصلاح و رشد اقتصادی است رای این دادگاه می‌تواند مشکلات اقتصادی بسیاری برایش ایجاد کند. حریری از روز نخست می‌خواست که دولتی با مشارکت همه گروه‌های سیاسی تشکیل دهد، این دولت زمانی تشکیل شد که اپوزسیون پذیرفت که در دولتش شرکت کند و حالا سقوط آن برای هیچ کس اهمیت ندارد به جز جامعه بین‌المللی.

وی در ادامه می‌نویسد: حریری ثابت کرد که به دنبال ثبات در لبنان است و برای همین اولین تلاشش این بود که دیوار بی‌اعتمادی را با کشور همسایه‌اش سوریه فرو بریزد. به رغم همه اتفاقاتی که در گذشته رخ داده بود به دنبال سوریه رفت و روابط خود را با دمشق عادی ساخت، سپس راهی تهران شد و تا کنون نیز با همه رهبران غربی ذی‌ربط در مسئله لبنان دیدار کرده است. وی می‌داند که برای حفظ آرامش در لبنان ایران چه نقشی دارد چرا که این کشور بر حزب الله نفوذ دارد و پیمان استراتژیک با سوریه دارد که تاثیر مستقیمی بر امنیت لبنان می‌گذارد. از این رو تلاش می‌کند با همه دیدار داشته باشد.

نویسنده این یادداشت در نهایت می‌نویسد: حریری نمی‌خواهد کشورش بی‌ثبات شود ولی دانستن این حقیقت که چه کسی نخست‌وزیر لبنان و همراهانش را کشت برای او و آینده لبنان بسیار مفید است اما این را هم باید توجه داشت که نباید اجازه داد کشور وارد درگیری‌های داخلی و به عرصه‌ای برای تصفیه حساب‌های طرف‌های خارجی تبدیل شود.


نظر شما :