نشست گروه 20: مجمع غول های اقتصادی

۲۰ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۶ کد : ۹۳۰۹ اخبار اصلی
امروز و فردا صاحبان اقتصادهای بزرگ و سرمایه های کلان در سئول پایتخت کره جنوبی گردهم می‌آیند تا در مورد بحران جهانی اقتصاد تصمیم‌گیری کنند.
نشست گروه 20: مجمع غول های اقتصادی

امروز و فردا صاحبان اقتصادهای بزرگ و سرمایه های کلان در سئول پایتخت کره جنوبی گردهم می‌آیند تا در مورد بحران جهانی اقتصاد تصمیم‌گیری کنند. در نشست گروه بیست سران هشت کشور پیشرفته صنعتی (گروه 8) شامل امریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، ایتالیا، روسیه، کانادا و ژاپن و به علاوه نمایندگان کشورهای نوظهور اقتصادی شامل برزیل، استرالیا، آرژانتین، مکزیک، افریقای جنوبی، کره جنوبی، چین، هند، اندونزی، ترکیه، عربستان و همچنین یک نماینده از اتحایه اروپایی حضور دارند. علاوه بر این‌ها بيش از هزار مدیر اقتصادى جهان از شرکت‌های بزرگ اقتصادی جهان در این نشست شرکت مى کنند. در این اجلاس همچنین مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) و رئیس بانک جهانی، روسای کمیته‌های پولی و مالی توسعه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به اعتبار مقام خود حضور دارند. کشور‌های عضو این گروه 90 درصد تولید ناخالص ملی (GNP) و 80 درصد تجارت جهانی و دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند. برگزار کنندگان این نشست معتقدند که این نشست بزرگترین رویداد اقتصادی از این دست خواهد بود.

منشا گروه 20

گروه 20 در پاسخ به بحران‌های مالی اوخر دهه 1990 میلادی و پذیرش این مساله که قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور به نحو مناسبی در مباحثات مربوط به اقتصاد جهانی مشارکت داده نشده‌اند، تاسیس شد.

پیش از تشکیل گروه 20 نیز گروه‌های مشابهی به ابتکار گروه 7 (متشکل از کشور‌های صنعتی) تاسیس شده بودند. گروه 22 در واشنگتن ماه‌های آوریل و اکتبر سال 1998 تشکیل جلسه داده بود. هدف از تشکیل این اجلاس مشارکت دادن کشور‌های غیر عضو در گروه 7 در حل بحران اقتصاد جهانی بود. در ماه‌های مارس و آوریل نیز گروهی متشکل از 33 کشور تشکیل جلسه داد.

پیشنهادات گروه‌های 22 و 33 مبنی بر کاهش حساسیت‌های اقتصادهای جهانی نسبت به بحران‌ها، منافع تشکیل اجلاس منظم سالانه مشاوره‌ای که اقتصادهای در حال ظهور را نیز در برمی‌گرفت، بیش از پیش آشکار ساخت. بر همین مبنا جهت انجام مباحثات مالی مستمر و منظم میان تعدادی کشور ثابت، گروه 20 در سال 1990 تشکیل شد. اولین اجلاس گروه 20 در دسامبر 1999 در برلین به میزبانی مشترک وزرای دارایی آلمان و کانادا برگزار شد.

اختیارات گروه 20

گروه 20 اجلاسی است غیر رسمی که گفت وگوی آزاد و سازنده میان کشور‌های صنعتی و اقتصادهای در حال ظهور درباره موضوعات مرتبط با ثبات اقتصاد جهانی را با هدف مشارکت کشورهای عضو در تقویت ساختار بازارهای مالی بین‌المللی و فراهم آوردن زمینه گفت​وگو درباره سیاست مالی ملی، همکاری بین‌المللی و موسسات مالی بین‌المللی ترویج می‌کند. بر اساس این تعریف، گروه 20 از رشد و توسعه اقتصادی در سراسر جهان حمایت می‌کند.

جنگ ارزها

سران کشورهای عضو گروه 20 درحالی نشست امروز خود را برای رفع اختلال های ایجاد شده در توازن اقتصاد جهانی آغاز می کنند که نگران هستند بروز جنگ ارزها این نشست را طوفانی کند.

میان سران کشورهای عضو گروه 20 اتهامات و انتقادهایی بطور کاملا آشکار رد و بدل می شود و این در حالی است که مازاد تجاری چین بسیار رشد کرده و امریکا برای ایجاد فرصت های شغلی به منظور فراهم کردن رشد اقتصادی تلاش می کند.

آمریکا از هفته گذشته و در پی تزریق 600 میلیارد دلار به اقتصاد خود به منظور شکوفا کردن آن، کانون انتقادها قرار گرفته است. این اقدام امریکا که باعث کاهش ارزش دلار شده، نارضایتی شدید شرکای تجاری آن را برانگیخته است.

کیم یون کیونگ، سخنگوی هیات ریاستی کره جنوبی در نشست گروه بیست اعلام کرد که نمایندگان وزارتخانه های دارایی کشورهای عضو در نشست های روزهای سه شنبه و چهارشنبه نتوانستند درباره موضوعات اساسی مربوط به ارزها و خلل ایجااد شده در توازن حساب های جاری به توافق برسند. لی میونگ باک، رئیس جمهوری کره جنوبی امیدوار است پنجشنبه شب توافق حاصل شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا که چهارشنبه شب وارد سئول شد، در واکنش به انتقادها در پیامی خطاب به همتایان خود در گروه بیست تاکید کرد: اقتصاد قوی امریکا بزرگترین کمکی است که می‌توانیم به منظور رونق و شکوفایی اقتصاد جهانی ارائه کنیم.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیروز چهارشنبه گفت: «انتظار دارم در این نشست مهم برخی گفت‌وگوهای دشوار و پیچیده صورت گیرد و به ویژه شاهد مذاکراتی درباره راهبردهای کنار گذاشتن تدابیر شکوفا کردن اقتصاد جهانی باشیم .

رئیس جمهوری امریکا بار دیگر از چین خواست تا تقاضای داخلی افزایش رشد اقتصادی را فعال کند اما هوجین تائو، رئیس جمهوری چین فشارها علیه پکن برای بالا بردن ارزش واحد پول خود را رد کرد.

وی دیروز چهارشنبه در سخنانی که به نظر می رسد خطاب به امریکا باشد، از کشورهای دیگر خواست به مسئولیت خود عمل و با مشکلات خود مقابله کنند.

تدابیر شدید امنیتی و تظاهرات مخالفان

نشست گروه 20 تحت تدابير شديد امنيتى برگزار مى‌شود. کره جنوبى اعلام کرد اطراف محل برگزارى اجلاس سران گروه 20 را به دلايل امنيتى حصارکشى کرده است. شمار نیروهای امنیتی بیش از 50 هزار نفر اعلام شده است.

گزار ش شده که در آستانه گشایش رسمی نشست گروه 20 در سئول هزاران نفر از شهروندان کره جنوبی در اعتراض به نشست دو روزه گروه 20 در کشورشان دست به تظاهرات زده‌اند. تظاهرات‌کنندگان بر آن هستند تا با مسدود کردن راه‌های منتهی به محل نشست آن را مختل کنند. معترضین همچنین می گویند اجازه نخواهند داد تا "گروه 20" برای تمامی دنیا تصمیم بگیرد.

 در همین حال در هفته جاری نیز دهها هزار نفر از فعالان سياسى در اعتراض به نشست 20 کشور صنعتى جهان، تظاهرات گسترده‌اى در سئول برپا کردند.

از سوی دیگربه دنبال هشدار پليس کره‌ى جنوبى در خصوص تهديدهاى احتمالى از سوى کره‌شمالى، پيونگ‌يانگ تدابير امنيتى شديد کره‌ى جنوبى را براى نشست سران جى 20 در سئول،‌ يک نمايش مضحک خواند.

کره شمالى با بیان این که تدابير امنيتى به منظور لکه‌دار کردن وجهه‌ى بين‌المللى کره‌ى شمالى و جلب حمايت جهانى نسبت به سياست سختگيرانه‌ى کره‌ جنوبى در مورد پيونگ‌يانگ اتخاذ مى‌شوند اعلام کرد: اين نمايش مضحک کودکانه براى توجيه اين تهمت عليه کره شمالى و ارتقاى وجهه‌ سياسى خودشان (کره جنوبى) است.

این گفته در پاسخ به سخنان چيو هيون او‌، رئيس پليس کره‌ جنوبى بود که گفته بود:‌ ماه گذشته هشدارهاى بيش از اندازه‌اى در خصوص حملات احتمالى از سوى کره شمالى وجود داشت که پيش از اين سابقه حملات تروريستى براى ايجاد اختلال در رخدادهاى مهم بين‌المللى در کره‌ جنوبى را داشته است.

این سخن اشاره ای است به  بمب گذاری در آغاز بازى‌هاى المپيک در سال 1987 که توسط عوامل کره‌ شمالى صورت گرفت. در سال 2002 نيز در حالى که کره‌ جنوبى ميزبان جام جهانى بود نيروى دريايى اين کشور مورد حمله قرار گرفت.


نظر شما :