انتخابات تمام شد، به ايران برسيد آقاى اوباما

۲۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۶ کد : ۹۲۵۹ اخبار اصلی
محور اختلاف ميان ايران و ايالات متحده در منطقه هم؛ عراق و لبنان ...
انتخابات تمام شد، به ايران برسيد آقاى اوباما

ديپلماسى ايرانى: ديويد ايگناتيوس يادداشت‌نويس واشنگتن پست در تازه‌ترين تحليل خود درباره برنامه هسته‌اى ايران و تعامل و تقابل اين کشور با غرب نوشته:

هفته گذشته نگاه همگان به انتخابات ميان‌دوره‌اى ايالات متحده بود و نتيجه اين انتخابات. اين در حالى بود که تضاد ميان آمريکا و ايران بر سر تاثير تهران بر مناقشه‌هاى منطقه‌اى همچنان ادامه داشت.

محور اختلاف ميان ايران و ايالات متحده در منطقه هم؛ عراق و لبنان بودند. غربى‌ها ادعا مى‌کنند که ايران در هر دوى اين کشورها به نوعى از اهرم‌هاى در اختيار خود براى دخالت و اعمال نفوذ استفاده مى‌کند. واشنگتن و همراهان غربى‌اش هم تمام عزم خود را جزم مى‌کنند تا از ميزان نفوذ ايران بر منطقه بکاهند. بغداد و بيروت هر دو روزهاى بحرانى را پشت سر مى‌گذارند و پيش‌بينى مى‌شود که در هفته‌هاى آتى هم تنش داخلى بيشترى را تجربه کنند. دولت باراک اوباما اميدوار است که بتواند بحث و مصالحه با ايران را از لبنان و عراق آغاز و به پرونده هسته‌اى اين کشور منتهى کند. در کابينه اوباما همگان اعتقاد دارند که تحريم‌ها بر دولت ايران تاثير گذاشته است. استدلال اين گروه اين است که ايران در حوزه تحريم‌ها از غرب شکست خورده است! و در لبنان و عراق اين شکست را جبران مى‌کند.

کاخ سفيد از زمان حضور باراک اوباما در قدرت تا‌کنون بارها نشان داده که به دنبال تعامل با ايران بر سر پرونده هسته‌اى است! ايرانى‌ها اما واکنش‌هايى از خود نشان مى‌دهند که تعبير و تفسير آن کار آسانى نيست. ايرانى‌ها ادعا مى‌کنند که ماه جارى يا در وين يا در ژنو مهمان اروپايى‌ها خواهند بود و محور اين مذاکرات هم ناگفته پيداست که برنامه هسته‌اى اين کشور خواهد بود.

اسفنديار رحيم مشايى مشاور محمود احمدى نژاد مدتى رابط ميان ايران و آمريکا بود. ماه گذشته هم نماينده ايران در کنفرانس افغانستان که در رم برگزار شد شرکت داشت.

ايگناتيوس در اين يادداشت همان نگاه مغرضانه غرب را حفظ مى‌کند و با فراموشى عدم پذيرش طرح تبادل سوخت ميان ايران و ترکيه مى‌نويسد: واشنگتن با نشان دادن سيگنال‌هاى مختلف موافقت خود را با طرح تبادل سوخت ميان تهران و آنکارا به تصوير کشيد!

يک دهه است که ايران و غرب در مورد برنامه هسته‌اى کش و قوس را تحمل مى‌کنند. ايگناتيوس در ادامه ادعا مى‌کند که دورنماى مذاکرات جديد هم چندان مثبت به نظر نمى‌رسد و بعيد است که ايران هم در مذاکرات آتى تمايلى به خروج از اين بن بست را نشان دهد. 

ايگناتيوس در اين يادداشت در جامه تحليل‌گرانى فرو مى‌رود که ادعا مى‌کنند غرب با ايران بسيار تندتر از ايالات متحده عمل مى‌کند. واشنگتن از زمان حضور اوباما ترمز برخورد تند و افراطى با پرونده ايران را کشيده است. ايگناتيوس ادعا مى‌کند که کاخ سفيد منتظر پاسخ از سوى ايران بران برون رفت مسالمت‌آميز از اين بحران است. واشنگتن در مورد مسائل منطقه‌اى هم اميدوار است که تهران نفوذ‌ خود را محدود کند.

هفت ماه از برگزارى انتخابات در عراق مى‌گذرد و با اين همه هنوز از دولت جديد در اين کشور خبرى نيست. ايگناتيوس ادعا مى‌کند که ايران حمايت خود را پشت قباله نورى مالکى انداخته است و در عراق هم نيروهايى را براى اعمال نظر خود مستقر کرده است! ايگناتيوس هم به شايعاتى تن مى‌سپارد که ادعا مى‌کنند ايران کمک‌هاى خود را به شيعيانى که از نورى مالکى حمايت نکنند، برمى‌دارد.

ايالات متحده هم از نخست وزيرى نورى مالکى حمايت مى‌کند. البته واشنگتن اعتقاد دارد که العراقيه که رهبرى آن را اياد علاوى بر عهده دارد بايد در دولت حاضر باشد. مسعود بارزانى که رهبرى کردهاى عراقى را عهده دار است و نقش شاه کليد را در اين مذاکرات بر عهده دارد از مدافعان طرح واشنگتن براى عراق است. 

ايگناتيوس به ماجراى لبنان و ناآرامى داخلى در اين کشور هم مى‌پردازد و مى‌نويسد: حزب‌الله لبنان که مورد حمايت ايران است اخيرا اعلام کرده است که نتيجه دادگاه رفيق حريرى نخست وزير فقيد لبنان را به دليل وابستگى به اسرائيل و سياسى شدن دادگاه نمى‌پذيرد. واشنگتن با همراهى روسيه تيمى را به راه انداخته است تا از اين دادگاه حمايت کند. در اين شرايط امريکا هم به خوبى مى‌داند که حزب‌الله مى‌تواند دولت حامى غرب در بيروت را سرنگون کند. در اين فضا واشنگتن ميان حرکت‌هاى مارپيچ لبنان گيرافتاده است.

باراک اوباما اميدوار است که با منزوى کردن ايران اندک اندک بتواند اين کشور را سر ميز مذاکرات بنشاند. انتخابات ميان‌دوره‌اى در ايالات متحده به پايان رسيد و اکنون اوباما بايد تکليف خود را با ايران مشخص کند.


نظر شما :