بيانيه ۱۴ مارس حرکتى جديد براى فشار به حزب الله

۲۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۹ کد : ۹۲۵۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در بيانيه مسيحيان که توسط امين جميل خوانده شد، آمده است: بايد...
بيانيه ۱۴ مارس حرکتى جديد براى فشار به حزب الله

ديپلماسى ايرانى: لبنان روز به روز به خط آتش بحران بيشتر نزديک مى‌شود. به رغم تلاش‌هاى منطقه‌اى که شامل ايران، عربستان و سوريه مى‌شود و تلاش مى‌کنند تا بحران جارى در لبنان هر چه سريع‌تر حل و فصل شود، جريان‌هايى نيز قرار دارند که مى‌خواهند تمامى اين تلاش‌ها نقش بر آب شده و اجازه نمى‌دهند لبنان روى آرامش ببيند. اين جبهه را در حال حاضر ايالات متحده، مصر و جريان‌هاى تندرويى در داخل عربستان تشکيل مى‌دهند.

در همين رابطه روز گذشته جريان مسيحيان لبنانى به همراه وزراى 14 مارس در منزل کاردينال مار نصرالله بطرس صفير، رهبر مارونى‌هاى مسيحى لبنان گردهم آمدند و درباره اوضاع لبنان به بحث نشستند. ساعاتى پس از آن برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه در سفرى از پيش اعلام نشده وارد بيروت شد تا به گفته مقامات فرانسوى از تشديد بحران در لبنان جلوگيرى کند که هنوز هم در بيروت است.

پس از پايان نشست مسيحيان در خانه نصرالله بطرس صفير، امين جميل، رئيس حزب کتائب به عنوان سخنگوى حاضران در اين جلسه بيانيه‌اى قرائت کرد که در آن بر حمايت از نخست‌وزير تاکيد کرد و از همه خواست که به مسئوليت خود براى اجراى دستورات قانون اساسى عمل کنند. در اين بيانيه همچنين خواسته شده تا براى استفاده از سلاح محدوديتى باشد و مسئوليت دفاع از کشور نيز محصور به يک نهاد شود و اجازه داده نشود تا کشور به صحنه جنگ دائمى تبديل شود و محلى براى احتکار اسلحه باشد.

جميل ضمن خواندن اين بيانيه همچنين اظهار داشت، کشورهاى عربى نيز بايد مسئوليت‌هاى خود در برابر لبنان را بپذيرند. هدف ما از خواندن اين پيام مواجهه با خطرى است که امنيت منطقه را تهديد مى‌کند.

وى همچنين تاکيد کرد، اين موضع مسيحيت در برابر رد صلح عادل و شامل اسرائيل است و ما از همه مى‌خواهيم که همگى براى نجات ميهن مشارکت کنند تا کشور از بحران نجات يابد.

از سوى ديگر برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز در ديدار با مقامات لبنانى از جمله ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان نامه مکتوب نيکولا سارکوزى، رئيس جمهورى فرانسه را تسليم او کرد. وى در اين ديدار بر حمايت قاطع فرانسه از تمامى لبنانى‌ها بدون استثنا تاکيد کرد.

کوشنر همچنين ميهمان نبيه برى، رئيس مجلس لبنان نيز بود که او را به شام در منزلش در وسط بيروت دعوت کرد. قرار است کوشنر امروز با سران 8 مارس و حزب الله نيز ديدار کند.

نبيه برى در اين ديدار اعتراض خود را به تعدى گروه تحقيق به درمانگاه ويژه درمان همسران سران حزب الله ابراز داشت و گفت: «ما از شوراى عالى امنيت ملى که مدعى است از عدالت حمايت مى‌کند مى‌خواهيم که استقلال لبنان را که دائما هوايى و زمينى و دريايى توسط اسرائيل نقض مى‌شود، مد نظر داشته باشد. از شوراى امنيت مى‌خواهيم به جاى دامن زدن به بحران دادگاه حداقل به بازگشت شهر اشغال شده الغجر توسط اسرائيل کمک کند.»

در همين حال سعد حريرى، رئيس فراکسيون اکثريت لبنان و نخست‌وزير اين کشور نيز با صدور بيانيه‌اى از بيانيه ديدار مسيحى‌ها استقبال کرد و به خصوص از بند مرتبط به دفاع از نظام جمهورى و کيان و موسسات وابسته به آن و التزام تمام جريان‌ها بر حفظ اين ارکان تاکيد کرد. حريرى گفت که خطرى که لبنان مواجه است فقط متوجه يک جريان يا مذهب يا طائفه خاص نيست بلکه همه لبنانى‌ها را بدون استثنا شامل مى‌شود.

در همين رابطه سمير جعجع، رئيس هيئت عملگرا نيز گفت: «با توجه به تهديدهايى که متوجه دادگاه است و تعاملى که با هيئت دولت مى‌شود ما در آستانه يک دوره جديدى از تحولات لبنان هستيم.»

ژنرال قهوجى، فرمانده ارتش لبنان نيز در گفت‌وگو با روزنامه النهار چاپ بيروت گفت: «من کاملا آماده‌ام که جلوى هر گونه فتنه‌اى را بگيرم. وظيفه ارتش اين است که از هر گونه کشتار ميان لبنانى‌ها جلوگيرى کند. اعتقاد دارم که هيچ کس از کشتار در کشور سود نخواهد برد و در صورت وقوع حادثه‌اى اين تنها لبنان است که ضرر مى‌بيند. اگر لبنان ضرر ببيند همه ما گرفتار مى‌شويم. از اين رو ارتش تمام تلاش خود را مى‌کند تا به دو هدف برسد، اول جلوگيرى از هر گونه درگيرى داخلى و دوم جلوگيرى از تحرکات اصولگرايانى که ‌مى‌خواهند با افزايش تنش در کشور همانند دشمن اسرائيلى از اوضاع بهره‌بردارى سياسى کنند.»

وى وجود هر گونه سناريويى توسط حزب الله را که بخواهد از خلال آن مانور سياسى بدهد و بر بيروت حاکم شود را رد کرد و گفت: «وقتى که حزب يا هر کس ديگرى وجود دارد ديگر نيازى به مانور سياسى نيست.»

وى در پاسخ به اين پرسش النهار که آيا از اوضاع لبنان ترسيده است يا فقط نگرانى دارد، گفت: «من از اوضاع کشور نگرانم ولى نترسيده‌ام. نگرانى اين امکان را به ما مى‌دهد که 24 ساعت قبل از وقوع هر حادثه‌اى در حال آماده‌باش باشيم. اگر بخواهيم بترسيم براى هر کارى که بخواهيم انجام دهيم، شکست مى‌خوريم. فقط من نيستم که نگرانم تمام فرماندهان ارتش در نگرانى به سر مى‌برند و اين باعث شده تا ما کاملا آماده باشيم تا در صورت بروز هر گونه تنش داخلى وارد عمل شويم.»

قهوجى همچنين گفت: «ارتش در حال حاضر بيش از گذشته يکپارچه است و ارتش مى‌تواند به مردم ضمانت دهد که کشور از هر گونه تقسيم‌بندى و تنشى به دور خواهد بود.»  

در همين رابطه ميشل عون، رئيس فراکسيون تغيير و اصلاح ديگر رهبر مسيحى نيز در جمع خبرنگاران لبنانى در جونيه گفت: «شيعه تنها گروهى بود که وقتى از مشکلات لبنان صحبت کردم از من حمايت کرد بر عکس سنى‌ها که هنگامى که از مقاومت حمايت کردم، مرا دشنام داد. در حال حاضر هم کاملا مشخص است که شيعيان هدف قرار گرفته‌اند.»

عون همچنين سعد حريرى را متهم به حمايت از شاهدان الزور براى شهادت عليه حزب الله کرد و گفت: «آن چه مورد هدف قرار گرفته سلاح حزب الله است که تا به حال تلاش کرده در هيچ کدام از درگيرى‌هاى داخلى و محلى وارد نشود.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :