سوريه: اسرائيل در حال خشک کردن آب درياچه جولان است

۱۰ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۱۸ کد : ۹۱۸۲ اخبار اصلی
سوریه اسرائیل را متهم کرد که به طور غیر قانونی آب از دریاچه‌های واقع ...
سوريه: اسرائيل در حال خشک کردن آب درياچه جولان است

دیپلماسی ایرانی: آندریا تیننتی، سخنگوی رسمی نیروهای یونیفل در جنوب لبنان گفت: «اسرائیل ملزم به عقب نشینی از بخش شمالی شهر الغجر در منطقه مرزی لبنان و اسرائیل بر اساس قطعنامه بین‌المللی 1701 هست.»

تیننتی این اظهارات را در پاسخ به ادعاهای اسرائیل که مدعی شده بود دولت لبنان و حزب‌ الله تلاش‌های جاری برای رسیدن به توافقی بر سر شهر الغجر را به تاخیر می‌اندازد، بیان داشت.

به گزارش روزنامه الزمان چاپ لندن، تیننتی همچنین گفت: «بحث بر سر الغجر مدت‌هاست که پایان یافته تلقی می‌شود و اسرائیل ملزم به عقب‌نشینی از منطقه است چرا که این شهر متعلق به لبنان است و دیگر جای بحث بر سر آن وجود ندارد و اسرائیل باید بر اساس قطعنامه 1701 این عقب نشینی را انجام دهد.»

وی همچنین تاکید کرد، در سال 2008 یونیفیل پیشنهادی برای تسهیل در انجام عقب‌نشینی اسرائیل از این منطقه ارائه داده بود که مورد استقبال دولت لبنان قرار گرفت و دولت اسرائیل نیز اعلام کرد که آن را مورد بررسی قرار خواهد داد ولی تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. در حالی که سازمان ملل تاکید خاصی بر اجرای آن دارد و هر گونه تاخیری بر سر آن را نمی‌پذیرد.

به رغم عقب نشینی اسرائیل از خاک لبنان در اواخر دهه 90 میلادی هنوز بخش‌هایی از خاک لبنان که شامل مزارع شبعا و نیمی از شهر غجر است همچنان در اشغال اسرائیل باقی مانده است.

از سوی دیگر و در حالی که جریان‌هایی به خصوص توسط امریکایی‌ها فعال شده تا صلح سوریه و اسرائیل ولو به صورت غیر مستقیم را از سر بگیرد، سوریه اسرائیل را متهم کرد که به طور غیر قانونی آب از دریاچه‌های واقع در بلندی‌های جولان استخراج و به کشاورزان مناطق اسرائیلی نشین می‌دهد. به گفته وزارت امور خارجه سوریه اسرائیل این آب‌ها را نه برای مصارف کشاورزی یا آشامیدنی بلکه برای ساخت دریاچه‌های مصنوعی به این منطق منتقل می‌کند. آب دریاچه بلندی‌های جولان و دریاچه طبریا که در این منطقه واقع شده یکی از بهترین‌ آب‌های جهان است که نزدیک به 43 درصد آب آشامیدنی سراسر اسرائیل را تامین می‌کند.

دولت سوریه این حرکت را خلاف توافق‌نامه ژنو و دستورات بین‌المللی دانسته و طی نامه‌ای که توسط ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه تهیه شده از سازمان ملل خواسته است که جلوی این کارهای ضد حقوق بشری اسرائیل را بگیرد و اجازه ندهد که تلاویو بیش از این به تخریب طبیعت سرزمین‌هایی که در حقیقت متعلق به اعراب است و اسرائیل آنها را اشغال کرده، بپردازد.

در نامه وزیر امور خارجه سوریه به رئیس سازمان ملل هدف از این کار خشک کردن آب‌های موجود در بلندی‌های جولان و محروم ساختن شهروندان سوریه از حقوق طبیعی‌شان در استفاده و بهره‌مندی از این آب عنوان شده است.


( ۱۰ )

نظر شما :