اعتراض جمهوری‌خواهان به تبریک به احمدی نژاد

۱۰ آبان ۱۳۸۹ | ۱۴:۲۸ کد : ۹۱۷۸ اخبار اصلی
سارا پیلین به تبریک تولد محمود احمدی نژاد توسط یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعتراض کرد.
اعتراض جمهوری‌خواهان به تبریک به احمدی نژاد

ديپلماسى ايرانى: سارا پیلین که این روزها چهره اصلی و سخنگوی غیررسمی جنبش چای یا «تی پارتی» و به نوعی مهم‌ترین چهره مخالف اوباما محسوب می‌شود به تبریک تولد محمود احمدی نژاد توسط یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعتراض کرد.

روز پنج شنبه فیلیپ کراولی، سخنگوی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت: «تولدتان مبارک رئیس جمهور احمدی‌نژاد! (تولد خود را) با فرستادن جاش فتال و شین باوئر به خانه جشن بگیرید. چه هدیه‌ خوبی خواهد بود.» او خطاب به آقای احمدی نژاد نوشت: «۵۴ سالگی شما پر از فرصت‌های از دست رفته بود، امیدوارم که در ۵۵ سالگی رابطه متفاوتی بین ایران و جهان برقرار کنید.»

سارا پیلین، کاندیدای پیشین معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده، که برخی او را کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا می‌دانند در واکنش به پیام فیلیپ کرولی، در پیام توئیتری خود با خاطرنشان کردن فراخوان‌های گذشته محمود احمدی‌نژاد برای نابودی اسرائیل نوشت: «دولت ایالات متحده برای احمدی‌نژاد تبریک تولد می‌فرستد. سیاست خارجه حیرت‌آوری است؛ دشمنان را نوازش و تعظیم و تکریم می‌کنند و به هم‌پیمان‌ها کم‌محلی می‌کنند. مسلک اوباما بی‌معنی است.»

فیلیپ کرولی نیز روز جمعه در پاسخ به اعتراض‌های خانم پیلین، با دفاع از اقدام خود به خبرنگاران گفت: «توئیت (پیامک) من تنها برای این بود که بگویم یک جشن تولد مناسب برای آقای احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، این خواهد بود که شین باوئر و جاش فتال را آزاد کند.» وی افزود: «نمی‌دانم چرا سارا پیلین باید به آزادی دو کوهنوردی که به نظر ما به اشتباه در حبس هستند اعتراض کند.»

جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد، سه جوان آمریکایی که بیش از ۱۵ ماه است در ایران زندانی هستند. آنها در مناطق مرزی ایران و عراق بازداشت شدند و مقام‌های قضایی ایران به وکیل آنها اعلام کرده‌اند روز شنبه ۱۵ آبان (ششم نوامبر) به اتهام «جاسوسی و ورود غیرمجاز به خاک ایران» توسط قاضی صلواتی محاکمه خواهند شد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این شهروند آمریکایی به علاوه سارا شورد را که پیشتر آزاد شد به «ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی» متهم کرده‌اند. با وجود اتهام جاسوسی، سارا شورد حدود یک ماه پیش و پس از میانجی‌گری مقامات کشور عمان با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد و به آمریکا بازگشت.
 


( ۱ )

نظر شما :

aa ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۰۸
ممنون از شما