پيش‌بينى رايان کروکر از آينده عراق

عراق از سربازان آمريکايى مى‌خواهد که بمانند

۰۹ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۱۲ کد : ۹۱۷۱ اخبار اصلی
کروکر در خصوص نقش ايران در عراق مى‌گويد: ايران به دنبال سلطه بر عراق است. اما ايرانى‌ها اين نفوذ و تسلط را کنترل و محدود مى‌کنند.کروکر در بخش‌هايى از سخنان خود هم ادعا کرد که ايران همچنان به تجهيز شبه نظاميان شيعه در عراق ادامه مى‌دهد!
عراق از سربازان آمريکايى مى‌خواهد که بمانند

ديپلماسى ايرانى: نشريه نيشن در تازه‌ترين نگاه خود به تحولات عراق به سخنان رايان کروکر سفير سابق ايالات متحده در عراق در شوراى امنيت ملى ايالات متحده در خصوص روابط واشنگتن – اعراب پرداخته و مى‌نويسد: رايان کروکر يک خوش‌بين تمام عيار است. وى هفته گذشته در کنفرانسى در شوراى امنيت ملى ايالات متحده سخن گفت و مبناى سخنان خود را رابطه اعراب – ايالات متحده قرار داد. در اين سخنان کروکر به صراحت از آينده‌اى سخن گفت که در انتظار عراق است و البته رابطه اين کشور با ايالات متحده در آينده‌اى نه چندان دور. کروکر در حياتى‌ترين روزهاى جنگ عراق يعنى از 2004 تا 2007، بر مسند سفارتخانه کشورش در اين کشور تکيه داده بود. پيش از آن هم سفير آمريکا در پاکستان، سوريه، کويت و لبنان بود.

وى پست‌هايى هم در مصر و عراق پيش از اين مناصب داشته است. وى در حال حاضر معاونت مدرسه جورج بوش را در تگزاش در اختيار دارد. کروکر نقش ايران را در عراق مورد انتقاد قرار داده و تاکيد کرد که زمانى که گرد و خاک‌ها در عراق فرو نشيند بى‌شک عراقى‌ها به واشنگتن مراجعه مى‌کنند و خواهان ابقاى ما در اين کشور حتى پس از سال 2011 مى‌شوند. البته تا آن تاريخ قرار است که تمام سربازان امريکايى خاک عراق را ترک کنند. در شرايط فعلى عراقى‌ها و به خصوص شخص نورى مالکى بارها تاکيد کرده‌اند که سربازان امريکايى بايد خاک عراق را ترک کنند. کروکر اما ادعا مى‌کند که در نهايت اين عراقى‌ها هستند که مخالفت خود را با خروج تمامى نيروهاى امريکايى از کشورشان اعلام مى‌کنند.

کروکر در اين باره گفت: قراردادهاى نظامى سودمندى ميان عراق و ايالات متحده منعقد شده است و به نظر مى‌رسد که در آينده هم از واشنگتن خواسته شود که تجهيزات سنگين در اختيار ارتش عراق قرار دهد. تجهيزاتى نظير تانک‌هاى جنگى و جنگنده‌هاى نظامي. ارتس عراق در هر دو اين موارد با کاهش و نقصان روبه‌رو است. کروکر در ادامه سخنانش تاکيد کرد که احتمالا تاريخ اين قراردادها به سال هاى 2013 يا 2015 باز خواهد گشت. کروکر در ادامه پيش‌بينى‌هاى خود ادعا کرد که نورى مالکى براى دومين بار بر کرسى نخست وزيرى کشورش تکيه خواهد زد و رهبرى ائتلافى از شيعيان، اهل تسنن و کردها را در اختيار خواهد داشت. وى به برخى مشکلات که عراق امروز با آن دست و پنجه نرم مى‌کند هم اشاره کرد: بحران پناهندگان، تنش ميان کردها و اعراب و معضل در شوراى بيداري. کروکر پيش‌بينى کرد که عراق با تمامى اين مشکلات کنار خواهد آمد و ادعا کرد که ايالات متحده تنها قدرت خارجى است که مى‌تواند به بن‌بست‌ها در عراق پايان دهد.

اعلام اين خبر که جريان صدر که به شدت مخالف حضور امريکا در عراق است اخيرا با نورى مالکى دست اتحاد داده است و احتمال به حاشيه رانده شدن علاوى رهبر ليست العراقيه وجود دارد، زنگ‌هاى خطر را در واشنگتن به صدا درآورده است. بلوک اياد علاوى، سکولارهاى شيعه و مخالفان ايران را در خود جاى داده است. البته جمعيت اهل تسنن اين بلوک بسيار بيشتر از ديگر ائتلاف‌هاى موجود در عراق است.

نيشن در ادامه اين گزارش ادعا مى‌کند که جريان صدر تحت فشارهاى ايران نخست وزيرى نورى مالکى را پذيرفته است و بعيد به نظر مى‌رسد که مالکى با در اختيار داشتن اين جريان در ائتلاف حاکم به سراغ ايالات متحده براى تمديد حضور نيروهايش بيايد. علاوه بر اين کردها هم خواهان حضور اياد علاوى در ائتلاف حاکم هستند و بارها هشدار داده‌اند که در دولتى که علاوى و ليست العراقيه در آن نباشد شرکت نخواهند کرد. کردها خود را ميان علاوى و مالکى گرفتار مى‌بينند که يک کدام به کشورهاى عربى نزديک است و ديگرى هم مهر نزديک بودن به ايران را بر پيشانى دارد. کروکر در گفتگويى پس از اين سخنرانى تاکيد کرد که ائتلاف ميان صدر و مالکى بسيار ناپايدار و سخت است. وى با يادآورى تاريخى هشدار داد که اين رابطه يک‌بار ديگر هم از هم گسيخته شده است: بايد ببينيم اين بار اين رابطه چقدر طول خواهد کشيد. من به شدت نگران ائتلاف صدر با مالکى هستم.

کروکر در مورد نقش ايران در عراق مى‌گويد: ايران به دنبال سلطه بر عراق است. اما ايرانى‌ها اين نفوذ و تسلط را کنترل و محدود مى‌کنند.

کروکر در بخش‌هايى از سخنان خود هم ادعا کرد که ايران همچنان به تجهيز شبه نظاميان شيعه در عراق ادامه مى‌دهد!

بر خلاف دوران جورج بوش که کروکر چند بار با مقام‌هاى ايرانى در خصوص اوضاع در عراق گفتگو و مصالحه کرد اين بار به نظر مى‌رسد که باراک اوباما و دستگاه ديپلماسى‌اش اندک تمايلى به اين ارتباط گيرى ندارند. کروکر تاکيد مى‌کند که سخنان اخير اوباما پيرامون امکان همکارى با تهران با محوريت عراق و افغانستان بسيار مثبت است اما واشنگتن بايد مراقب باشد که اين همکارى و همراهى با اطلاع عراقى‌ها انجام گيرد چرا که در عراق سياستمداران نسبت به تماميت ارضى خود بسيار حساس هستند.

در خاورميانه همگان از جمله عربستان سعودى از ارتباط گيرى ميان ايران و ايالات متحده ناراضى هستند. نيشن در ادامه ادعا مى‌کند که ايران براى خارج شدن عراق از بن بست عدم تشکيل دولت به شدت با مقام‌هاى عراقى رايزنى داشته است. اياد علاوى همچنان به لجبازى با نورى مالکى ادامه مى‌دهد و ادعا مى‌کند که به واسطه دو کرسى بيشترى که العراقيه در مقايسه با ائتلاف دولت قانون به دست آورده است، شخص وى حق تشکيل دولت و تکيه زدن بر کرسى نخست وزيرى را دارد. در اين ميان زمزمه‌هايى هم در خصوص احتمال نخست وزيرى عادل عبدالمهدى به گوش مى‌رسد. البته به نظر نمى‌رسد که نورى مالکى به نفع اياد علاوى با عادل عبدلمهدى از قدرت کناره گيرى کند. اخيرا ايالات متحده سيگنال‌هايى داده که نشان مى دهد کاخ سفيد از نخست وزيرى نورى مالکى حمايت مى‌کند.

در حوزه افغانستان هم ايران اخيرا براى گفتگو با غرب و به ويژه ايالات متحده اعلام آمادگى کرده است. همزمان گفتگوهاى ميان غرب با ايران بر سر پرونده هسته‌اى هم از ماه آتى ميلادى آغاز مى‌شود. در اين ميان اگر باراک اوباما جرقه گفتگو با ايران درباره عراق را هم بزند مى‌توان به بهبود رابطه ميان دو طرف هر چند با واسطه اميدوار بود.

منبع: نيشن


نظر شما :