مصر خشمگين از روابط نزديک ايران و سوريه

۱۵ آبان ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۶ کد : ۹۱۶۸ اخبار اصلی
در حالى که بشار اسد در مصاحبه با روزنامه الحيات چاپ لندن گفت که هيچ ...
مصر خشمگين از روابط نزديک ايران و سوريه

ديپلماسى ايرانى: در حالى که بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه در مصاحبه مفصل با روزنامه الحيات چاپ لندن گفت که هيچ مشکلى با مصر ندارد و حاضر به مذاکره با آنها است، روزنامه نيمى دولتى الاهرام در سرمقاله‌اى سراسر انتقادى، به شدت به بشار اسد تاخت و از اين که او با ايران روابط تنگاتنگى برقرار کرده انتقاد کرد.

اين يادداشت که به قلم اسامه سرايا، سردبير روزنامه نوشته شده، اسد را متهم مى‌کند که قاهره را به مسخره گرفته و به ايران کمک مى‌کند که به نفوذ خود در عراق، لبنان، خليج فارس و فلسطين ادامه دهد.

سرايا که ظاهرا با چراغ سبز دولت مصر اقدام به نوشتن اين يادداشت سراسر توهين‌آميز کرده، بى‌توجه به فضاى تازه به وجود آمده در بهبودى روابط ايران و مصر اين صحبت بشار اسد را که به روزنامه الحيات گفته بود، سوريه از مصر چيزى نمى‌خواهد، به سخره گرفته و نوشت: در طول تاريخ اين سوريه بوده که دستاويزى براى دشمن‌تراشى‌هاى بيشتر عليه مصر بوده است. مصر چيزى از دولت سوريه نمى‌خواهد غير از اين که به بازى‌هاى دو گانه‌اش در منطقه پايان دهد و اجازه ندهد توهم‌ها بيش از اين دامنه‌دار شوند. چنين تناقضاتى باعث شده که ما به جاى ايران از بشار اسد رئيس جمهورى سوريه بترسيم. ما از او نمى‌خواهيم که از مقاومت که خط قرمز سياست‌هاى اوست دست بکشد، ولى اين را هم خوب مى‌دانيم که او براى مقاومت نيز کارى نمى‌کند. و الا اگر براى مقاومت خيلى دلش مى‌سوزد کارى کند سرزمين‌هاى جولان از دست دشمن اسرائيلى آزاد شود و در اين زمينه تلاشى از خود نشان دهد.

وى در ادامه مدعى مى‌شود، اگر حمايت از مقاومت به حساب ايران است پس بهتر است رسما بگويد که منافع عربى ربطى به او ندارد و او به قضاياى عربى اهتمامى نمى‌ورزد تا لااقل تکليف جامعه عربى با او روشن شود. بله ما از سوريه طلب کاريم. ما از سوريه مى‌خواهيم که از ايران بخواهد به شيعيان در کشورهاى خليج فارس کمک نکند تا امنيت و استقرار آن کشورها مورد تهديد قرار گيرد.

اين در حالى است که هم ايران و هم کشورهاى عربى حاشيه خليج فارس بارها تاکيد کرده‌اند که جمهورى اسلامى ايران هيچ نقشى در تحولات درونى اين کشورها ندارد و هر اتفاقى که در اين کشورها رخ مى‌دهد صرفا يک حرکت اجتماعى بدون نفوذ خارجى است.

سردبير روزنامه الاهرام در نهايت سياست‌هاى بشار اسد را اين گونه زير سئوال مى‌برد که هر وقت دمشق احساس مى‌کند مصالح عربى به خطر افتاده به جاى آن که با کشورهاى عربى براى حل آنها اقدام کند به سراغ ايران مى‌رود و با اين کار رسما جامعه عربى را دور مى‌زند.

روزنامه القدس العربى، در يادداشتى که روز شنبه منتشر کرد، چاپ چنين يادداشتى را از سردبير روزنامه الاهرام هم‌گامى مصر با جامعه غربى با نزديک شدن به دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى دانسته است. خصوصا اين که سوزان رايس، نماينده ايالات متحده امريکا در سازمان ملل روز جمعه در مقر سازمان ملل از نقش سوريه در لبنان ابراز نگرانى کرده بود و خواستار احترام سوريه به استقلال لبنان شده بود. القدس العربى نگرانى ديگر مصر را نزديکى روابط ايران – عربستان – سوريه – لبنان در راستاى آرام کردن لبنان با نزديک شدن به راى نهايى دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى دانسته و اين گونه تحليل کرده که مصر چون خود را در اين ميان غايب مى‌بيند و احساس مى‌کند نقشش در تحولات خاورميانه کم‌رنگ شده، نگران است. به خصوص اين که احمدى نژاد رئيس جمهورى ايران نيز آن سفر موفقيت‌آميز را به لبنان داشت که مورد حسد تمام کشورهاى عربى قرار گرفت.     


نظر شما :