چرا اعتراف نمى کنيد خانم کلينتون؟

۱۱ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۰ کد : ۹۱۲۲ اخبار اصلی
روزنامه نگار مصرى در پاسخ به سخنان خانم کلينتون که انتشار اسناد...
چرا اعتراف نمى کنيد خانم کلينتون؟

ديپلماسى ايرانى: پس از آن که سايت ويکى‌ليکس مجموعه اسنادى را منتشر کرد که نشان مى‌داد ايالات متحده امريکا و دولت عراق در انجام برخى جنايت‌ها در عراق دست داشته‌اند و خودشان مستقيما آمر بوده‌اند، شبکه خبرى الجزيره در يادداشتى به قلم منصف المرزوقى، نويسنده و روزنامه‌نگار مشهور مصرى ايالات متحده را به شدت مورد انتقاد قرار داد و در پاسخ به هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا که انتشار اسناد را باعث به خطر افتادن جان سربازان و کارکنان امريکايى و تهديد امنيت ملى امريکا دانسته بود، نوشت: چرا خانم کلينتون اعتراف نمى‌کند که عمليات آزادسازى عراق اين کشور ويران کرد. به گونه‌اى که از ابتداى جنگ تا به اکنون 285 هزار قربانى داشته که از اين تعداد 109 هزار حداقل کشته شده‌اند که از اين رقم 63 درصد شهروندان عادى بوده‌اند... همه اين‌ها در حالى است که نيروهاى نظامى امريکا متهم به دست داشتن در 300 عمليات شکنجه و سوء رفتار مستقيم با زندانيان هستند و نيروهاى عراقى نيز بيش از هزار مورد شکنجه‌هاى مشابه داشته‌اند... بر همه اين‌ها بيفزاييم مزدورانى را که ايالات متحده استخدام کرده است تا عليه مردم دست به جنايت بزنند و پس از انجام جنايت‌هايشان و افشا شدن اين رفتارهاى زشت در افکار عمومى از آنها خواسته است که عراق را ترک کنند بدون اين که کوچک‌ترين رسيدگى‌اى به جناياتشان بشود.

وى در ادامه مى‌نويسد: خانم کلينتون بابت هيچ کدام از سوء رفتارهاى انجام شده توسط نيروهاى امريکايى عليه مردم عراق از ملت عراق عذرخواهى نکرده است. حتى هيچ کدام از رفتارهاى خلاف و ناپسندى را که عليه ملت عراق صورت گرفته را محکوم نکرده و هيچ اعتراضى حتى به ده‌ها هزار نفرى که بر اثر انتشار اورانيوم سبک پس از جنگ خليج فارس اول مبتلا به سرطان شدند نيز نکرده است. ايشان حتى به خودشان زحمت ندادند که با قربانيان اين حوادث هم‌دردى کند يا به فکر ما به عوض مادى و معنوى اين جنايت بيفتد. همه اينها در حالى است که اين جنايات به اسم دموکراسى و دموکراسى‌خواهى صورت گرفته است. ايشان حتى به عراقى‌ها و مردم عرب اطمينان نداده است که ديگر چنان اشتباهاتى تکرار نخواهد شد و تمام اين گزارش‌ها پيگيرى خواهند شد. خانم کلينتون به همه اين موارد بى‌اعتنا ماند و فقط نگرانى خود را از اين که مبادا انتشار گزارش به سربازان و مزدوران محلى‌شان ضربه‌اى وارد کند، ابراز داشت.

المرزوقى سپس به دلايل تلاش امريکا بر مخفى نگه داشتن و آمار و حقايق جنگ مى‌پردازد و مى‌نويسد: امريکايى‌ها به دو دليل عمده نگرانند که مبادا آمار جنگ منتشر شود. نخست اين که جنگى که ايالات متحده زير سايه هم‌پيمانى بين‌المللى دست به اقدام زده به هيچ وجه منزه نيست و زخم‌هاى انسانى و خلاف قانون بسيارى را در خود دارد. امريکا از اين مى‌ترسد که چهره کريه کنونى‌اش در دنيا از اين نيز زشت‌تر جلوه کند. به ياد بياوريد روزهايى را که مقامات امريکايى در توجيه حملات نظامى خود در بوغ و کرنا مى‌کردند که موشک‌هايشان به هيچ وجه شهروندان عادى را هدف قرار نمى‌دهد چرا که نخبگان نظامى به هيچ عنوان در برنامه‌شان حمله به شهروندان را هدف قرار نداده‌اند. اما آن چه امروز مى‌بينيم نه تنها خلاف آن است بلکه جنگى کثيف‌تر، وحشيانه‌تر و زشت‌تر از آن چيزى است که تا کنون تصور مى‌شده است.

دوم اين که دموکراسى و حقوق بشر پيراهن عثمانى بيش نيست و گزارش‌ها ثابت مى‌کنند که عراقى‌ها تن به دموکراسى‌اى زير لواى مزدوران خارجى داده‌اند که بيش از صدام حسين وابسته به خارجند. به ويژه‌ اين که ايالات متحده همواره به در و ديوار مى‌زند تا در هر حالتى منافع خود را در عراق حفظ کند و براى اين کار هيچ ابايى ندارد که با مجرمان همکارى داشته باشد يا حتى بر اعمال زشتشان سر پوش بگذارد و به آنها اجازه هر کارى بدهد تا به خواسته‌هايش برسد.

اين نويسنده مصرى در آخر مى‌نويسد از دهه پنجاه قرن گذشته ميلادى تا کنون ما همواره در جنگ بوده‌ايم و هر روز جنگ تازه‌اى براى ما مردم خاورميانه رقم خورده است. همچنان چکش و سندان همان چکش و سندان 60 سال پيش است با اين تفاوت که هر روز ضربات آن سنگين‌تر شده و حالا هم بر سر عراق حکم ضربه‌گير آن را دارد تا فردايى برسد و قربانى ديگرى براى زياده‌خواهى‌هاى امريکا و متحدانش يافت شود.


نظر شما :