کمک ایران به افغانستان در صدر اخبار جهان

۱۰ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۹ کد : ۹۱۱۷ اخبار اصلی
انتشار یک گزارش در روزنامه نیویورک تایمز در مورد کمک‌های ایران ...
کمک ایران به افغانستان در صدر اخبار جهان

ديپلماسى ايرانى: انتشار یک گزارش در روزنامه نیویورک تایمز در مورد کمک‌های ایران به افغانستان موجب شد نام عمرمحمد داودزی سفیر سابق افغانستان در ایران و رئیس دفتر کنونی حامد کرزای، و موضوع این کمک‌ها نقل و مضمون اصلی نشست‌های خبری در ایران، افغانستان و آمریکا شود.

موضع ایران

رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت خارجه کشورمان امروز سه شنبه در نشست خبرى با خبرنگاران در خصوص ادعاى روزنامه نيويورک تايمز مبنى بر کمک ايران به رئيس دفتر حامد کرزى رئيس جمهور افغانستان اظهار داشت: برخلاف کشورهايى که با حضور نظامى خود به بهانه 11 سپتامبر پول‌هاى زيادى را خرج کشتار مردم افغانستان کرده و امنيت منطقه را به هم زدند جمهورى اسلامى به عنوان همسايه افغانستان که ثبات و امنيت اين کشور براى آن از اهميت بالايى برخوردار است، در جهت بازسازى افغانستان کمک‌هاى زيادى را کرده که اين کمک‌ها از دولت هشتم آغاز شده و ادامه نيز خواهد يافت. وى بار ديگر گفت که جمهورى اسلامى به کمک‌هاى خود را براى ساختن افغانستان و آماده کردن زيرساخت‌هاى اين کشور ادامه خواهد داد.

موضع آمریکا

از سوی دیگر آمریکا می گوید به انگیزه‌های جمهوری اسلامی از تحویل مستقیم مبالغ هنگفت پول نقد به دفتر حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان تردید دارد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز دوشنبه گفت واشنگتن حق ایران برای فراهم کردن کمک به افغانستان و یا حق افغانستان در پذیرش کمک از ایران را زیر سوال نمی‌برد. اما به گفته آقای کروالی، مسوولان آمریکایی به انگیزه‌های تهران مشکوک هستند.

از سوی دیگربیل برتون، سخنگوی کاخ سیفد در این باره گفت: جامعه بین الملل دلایل زیادی برای نگرانی از نفوذ ایران در افغانستان دارد.

تایید حامد کرزای

 در همین حال روز دوشنبه حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی که در کابل برگزار شد، ضمن تایید گزارش نیویورک تایمز، از رئیس‌دفتر خود عمر داودزی به شدت پشتیبانی کرد. وی به خبرنگاران گفت که داودزی به خاطر وطن‌پرستی خود مورد حمله نیویورک تایمز قرار گرفته. کرزای افزود: «داودزی به دستور خود من پول‌ها را دریافت کرده است».

حامد کرزی گفت: «پرداخت‌های نقدی از سوی کشورهای مختلف دوست، برای کمک به دفتر ریاست‌جمهوری و کمک به مخارج، انجام شده‌است.» رئیس‌جمهور افغانستان افزود: «دولت ایران سالی یک بار یا دو بار، مبلغ پانصد، ششصد یا هفتصد هزار یورو به ما کمک کرده‌است و این کمکی رسمی است.»

 خبرگزاری فرانسه به نقل از کرزای نوشت: «این پرداخت‌ها شفاف بوده و به عنوان کمک رسمی یک کشور دوست در اختیار افغانستان قرار گرفته است. در ۹ سال گذشته کشورهای زیادی به افغانستان کمک کرده‌اند و ایران هم از این جمع مستثنا نیست.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کرزی «با عصبانیت» گزارش‌های مربوط به مخفی بودن این پرداخت‌ها را رد کرد و افزود: «این هیچ کار مخفیانه‌ای نیست. ما از کمک ایران در این خصوص قدردانی می‌کنیم. ایالات متحده هم دارد همین کار را می‌کند. آنها هم به برخی از دفترهای ما پول نقد می‌دهند.»

رئیس‌جمهور افغانستان در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران که آیا پول ایران در کیسه تحویل داده می‌شود گفت: «بله پول‌ها در کیسه می‌آید، بله در کیسه می‌آید، چه فرقی می‌کند، لطفاً از این مسئله موضوع درست نکنید.»

آقای کرزی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه حکومت ایران در قبال این کمک‌ها چه چیزی می‌خواهد «با عصبانیت» گفت: «آنها در عوض، روابط خوب و خیلی چیزهای دیگر می‌خواهند. افغانستان و ایران روابط همسایگی دارند.»

وی افزود: «ما هم در این مناسبات خیلی چیزها در عوض خواسته‌ایم، پس این روابطی بین دو همسایه است و این رابطه ادامه خواهد داشت و ما به درخواست خود برای دریافت کمک نقدی از ایران ادامه خواهیم داد.»

 رئیس‌جمهور افغانستان در بخشی از کنفرانس خبری روز دوشنبه خود، گزارش نیویورک تایمز را، با تعطیل شرکت‌های امنیتی خارجی مستقر در افغانستان مرتبط دانست و گفت: «رئیس دفتر من از جمله افرادی بوده که با جدیت در پی تعطیل شرکت‌های خصوصی امنیتی بوده است.»

کرزای افزود:«تعطیل شرکت‌های خصوصی امنیتی که حدود نیمی از آن مربوط به منابع خارجی می‌شود، با مخالفت حلقه‌های غربی روبه‌رو بوده است.» وی به شوخی خطاب به خبرنگاران افغانی گفت: «نیویورک تایمز بر اساس منافع ملی خود عمل کرده است، شما هم از نیویورک تایمز یاد بگیرید. آن‌ها ما را بدنام می‌کنند، شما هم آن‌ها را بدنام کنید.»

تکذیب سفارت ایران

 در حالی که رئیس‌جمهور افغانستان دریافت مرتب پول از ایران را تایید کرده، سفارت جمهوری اسلامی در افغانستان، با صدور اطلاعیه‌ای گزارش روزنامه نیویورک تایمز را تکذیب کرد و اهانت‌آمیز شمرد.

در اطلاعیه سفارت ایران آمده است: «این‌گونه شایعات بی‌اساس، از سوی برخی رسانه‌های غربی منتشر می‌شود تا اذهان عامه را مغشوش کند و به روابط محکم میان دولت‌ها و ملت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و ایران آسیب بزند.»

مسئولان سفارتخانه ایران در کابل در این مورد افزودند: «چنین گمانه‌زنی‌های بی‌پایه‌ای توسط برخی رسانه‌های غربی پخش می‌شوند تا افکار عمومی را سر در گم کرده و به روابط استوار میان دو دولت و ملت در دو جمهوری اسلامی افغانستان و ایران لطمه بزنند.»

گزارش نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داد که حامد کرزی از ایران «جعبه پول» دریافت کرده و عمر داودزی، رئیس دفتر آقای کرزی نیز به طور مستمر «از ایران در پول نقد دریافت کرده تا به پیش بردن سیاست‌های ایران در افغانستان کمک کند.»

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود از قول مقام‌های افغان که نامشان ذکر نشده نوشت که پرداخت‌های ایران به عمر داودزی و حامد کرزی «میلیون‌ها دلار» است و به «صندوقی مخفی» می‌رود که از آن برای پرداخت پول به نمایندگان پارلمان، سران قبایل و حتی فرماندهان طالبان استفاده می‌شود.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته بود که رئیس‌دفتر کرزای تاکنون بارها از مقامات ایرانی پول نقد دریافت کرده است. نشریه آمریکائی نوشته بود که هدف جمهوری اسلامی ایران از پرداخت این پول‌ها، گسترش نفوذ سیاسی در افغانستان است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت که مقام‌های افغان و آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند عمر داودزی که از سفیران پیشین افغانستان در ایران بوده، بامداد هر روز با حامد کرزی جلسه دارد و پول‌های پرداختی ایران باعث می‌شود تا وی در این جلسات خط مشی ضد غربی را دنبال کند.

گزارش نیویورک تایمز می‌نویسد که اواخر ماه اوت زمانی که حامد کرزی از سفر خود به ایران بازمی‌گشت، فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل، کیسه‌ای پلاستیکی مملو از بسته‌های اسکناس یورو را به هواپیما آورد و به دست آقای داودزی داد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «پول‌ها هرباره به صورت اسکناس‌های یورو در چندین پاکت، به صورت یک بسته پلاستیکی، تسلیم رئیس‌دفتر کرزای شده است.»

 عمر داودزی کیست؟

محمدعمر داودزی از سال 2003 تا کنون یعنی زمان انتخاب حامد کرزای به پست ریاست جمهوری افغانستان، رئیس دفتر وی بوده است.

داودزی در 12 اکتبر 1957 در حومه کابل متولد شده و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در افغانستان انجام داده است. وی از مجاهدان افغان در دوران مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شود. پس از جنگ داودزی به اسلام آباد پاکستان رفت و در موسسه ای به نام «کودکان را نجات دهیم» مشغول به کار شد. وی سپس با استفاده از بورسیه وارد دانشگاه آکسفورد انگلیس شد.

داودزی پس از اخذ فوق لیسانس از این دانشگاه به اسلام آباد بازگشت و در «برنامه توسعه سازمان ملل»( UNDP ) مشغول به کار شد. وی در سال 2001 به ژنو منتقل شد و در آنجا مسئولیت «کارشناس توسعه مناطق» برنامه توسعه سازمان ملل را عهده دار شد. وی در سال 2003 به عنوان رئیس دفتر حامد کرزای معرفی شد.

عمرمحمد داودزی تا سال 2005 دراین سمت بود اما در این سال به عنوان سفیر افغانستان در تهران معرفی شد و تا سال 2007 عهده دار این سمت بود و پس از آن مجددا به سمت رئیس دفتر حامد کرزای انتخاب شد.

محمدعمر داودزی در زمان جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی از اعضای حزب اسلامی به ریاست گلبدین حکمتیار بوده است.

بازتاب‌ها: رقابت ایران و پاکستان

ماجرای کمک‌های نقدی غیرمتعارف جمهوری اسلامی ایران به رئیس ‌دفتر کرزای، در رسانه‌های مختلف جهان نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. از جمله روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ، هدف ایران را گسترش نفوذ در افغانستان دانست.

این روزنامه نوشت: «کشورهای همسایه افغانستان بر سر گسترش نفوذ خود در افغانستان رقابت سختی دارند. این رقابت، به ویژه از زمانی که مسئله پایان ماموریت نیروهای غربی جدی شده، شدت گرفته است. باراک اوباما اعلام کرده که از ژوئیه سال ۲۰۱۱ بازگشت سربازان آمریکائی از افغانستان آغاز می‌شود.»

زوددویچه تسایتونگ در بخشی دیگر از گزارش خود نوشت: «این تنها ایران نیست که می‌کوشد خود را برای زمان خروج نیروهای بین‌المللی تجهیز کند. پاکستان نیز همین هدف را دنبال می‌کند. هم ناظران و هم دولت افغانستان معتقدند که سازمان امنیت پاکستان می‌کوشد سرنخ بخشی از شورشیان را در دست داشته باشد، تا بتواند به وسیله آن‌ها در دوران پس از خروج نیروهای بین‌المللی، نفوذ خود را بر کابل حفظ کند».

بازتاب‌ها: حذف نزدیکان حکمتیار

برخی از رسانه‌ها تحلیل کردند که آمریکا در تلاش است تا با جوسازی علیه  نزدیکان حکمیتار که اکنون در نهادهای مختلف دولت افغانستان حضور دارند اهرمی را برای فشار بر دولت کرزای و نهادهای دولتی افغانستان از جمله شورای عالی صلح و سهم خواهی از آن بدست بیاورد.


نظر شما :