هدف سپر دفاع موشکى روسيه است يا ايران يا هردو؟

۰۹ آبان ۱۳۸۹ | ۱۴:۴۲ کد : ۹۱۰۱ اخبار اصلی
به نظر مى رسد آرايش نظامى در کشورهاى منطقه خاورميانه در حال تغيير است ...
هدف سپر دفاع موشکى روسيه است يا ايران يا هردو؟

ديپلماسى ايرانى: چندى پيش بود که در نشست ناتو ايالات متحده پيشنهاد استقرار سپر دفاع موشکى را در خاک ترکيه به اين کشور داد و اعلام کرد که قرار است اين طرح در نشست آينده ناتو در ليسبون توسط اعضاى اين سازمان بررسى شود. گرچه ترکيه مى تواند با اين پيشنهاد ايالات متحده موافقت نکند،‌ اما در صورتى که اعضاى ناتو بر استقرار اين سامانه در خاک ترکيه به توافق برسند، دولت اين کشور بنابر قانون اساسى موظف به قبول اين پيشنهاد و اجراى آن است.

يکى از اهداف اعلامى طرح سپر دفاع موشکى که ابتدا قرار بود در چک و لهستان مستقر شود،‌ مقابله با تهديد موشکى ايران مطرح شده بود. کشورهاى عضو ناتو و در راس آن ايالات متحده که عمليات هاى متعدد ناتو را در راستاى اهداف بازنگرى شده اين سازمان،‌ يعنى مبارزه با تروريسم جهانى،‌ شکست خورده مى ديدند،‌ در آن مقطع زمانى سعى کردند که با طرح تهديد جديدى يعنى توان موشکى ايران، بازتعريفى در اهداف خود داشته باشند و انگيزه کشورهاى عضو را براى مشارکت بيشتر در عمليات هاى ناتو و هم چنين تامين هزينه هاى مالى اين سازمان تقويت کنند.

کارشناسان نظامى و استراتژيک در زمان پيشنهاد استقرار اين سامانه در چک و لهستان هم مطرح کردن تهديد موشکى ايران را به عنوان هدف اين پيشنهاد،‌ بى پايه و اساس مى دانستند و معتقد بودند که طرح اين گونه مسائل سرپوشى براى دست يابى به اهداف ديگرى در آسياى ميانه است. اما با پيشنهاد ايالات متحده به ترکيه براى استقرار سپر دفاع موشکى در خاک اين کشور،‌ جنبه ضد ايرانى اين طرح بيشتر به چشم مى آيد.

پيشنهاد استقرار سپر دفاع موشکى در خاک ترکيه مى تواند علاوه بر برآورده کردن اهداف امريکا در آسياى ميانه و به طور مشخص تر براى بالابردن توان بازدارندگى در مقابل روسيه،‌ تهديدى عليه امنيت ايران نيز به شمار آيد. مقامات ايرانى نسبت به موضع همتايان ترک خود بسيار خوش بين هستند،‌ در اين رابطه سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح جمهورى اسلامى ايران در گفت و گو با مهر گفته است دولت اسلامگرای ترکیه سیاست هوشمندانه ای در پیش گرفته و با نگاه راهبردی به معادلات قدرت در پی افزایش توانمندی ها و تامین هرچه بیشتر امنیت ملی خود است. اما بايد در نظر داشت که گرچه مقامات ترک تاکنون روى خوشى به اين پيشنهاد نشان نداده اند، ولى در صورت تصويب ناتو براى استقرار سپر دفاع موشکى در خاک ترکيه،‌ اين کشور بنابر قانون اساسى خود موظف به اجراى اين پيشنهاد است.

گرچه جمهورى اسلامى ايران همواره با تاکيد بر دفاعى بودن دکترين نظامى خود،‌ ايجاد هرگونه تهديد نظامى را براى کشورهاى منطقه و جهان از سوى خود رد کرده است،‌ اما نبايد جنگ تبليغاتى کشورهاى غربى و در راس آن ها ايالات متحده عليه برنامه هاى نظامى ايران را دست کم گرفت. ايالات متحده با استفاده از همين تبليغات رسانه اى از برنامه هاى نظامى جمهورى اسلامى ايران و پيوند دادن آن با مسئله هسته اى است که توانسته است قراردادهاى فروش تجهيزات نظامى را با بسيارى از کشورهاى عربى منطقه خليج فارس منعقد کند. به نظر مى رسد آرايش نظامى در کشورهاى منطقه خاورميانه در حال تغيير است و بر مسئولين جمهورى اسلامى است که اين تغييرات را به دقت رصد کنند تا در صورت بروز تهديد احتمالى آمادگى مواجهه با آن را داشته باشند. 


نظر شما :