هرات میزبان اجلاس وزرای خارجه اکو

۲۸ مهر ۱۳۸۶ | ۱۲:۳۶ کد : ۹۰۱ اقتصاد و انرژی
وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی(اکو) رهسپار هرات شدند تا در هفدهمین کنفرانس منطقه ای در مورد تجارت بین کشورهای عضو اکو شرکت کنند. وزير خارجه ايران نى در اين اجلاس شرکت کرده است.
هرات میزبان اجلاس وزرای خارجه اکو
این کنفرانس در روزشنبه بیستم اکتبر سال 2007 میلادی در کشور جنگ زنده افغانستان بر گزار می شود. این اولین میزبانی افغانستان طی سالهای فعالیت اکو است و حامد کرزای رییس جمهور این کشوراین اجلاس را در امن ترین منطقه در یک شهر غربی هرات و تحت تدابیر امنیتی بسیار قوی میزبانی می کند.
 
ايران، افغانستان، پاکستان و ترکيه در سطح وزير خارجه، آذربايجان، قزاقستان، قرقيزستان، ترکمنستان و تاجيکستان در سطح معاون وزير خارجه و ازبکستان در سطح سفير در اين اجلاس حضور دارند.
 
 
اجلاس کنسول وزیران (کام) اجلاس معاونان وزرای امور خارجه و دیگر سران عالی رتبه کشورهای عضو اکو در این چهار روز برگزار خواهد شد.
 
اجلاس شورای وزیران امور خارجه کشورها بالاترین بدنه تصمیم گیری سازمان اکو است که در سال 2006 میلادی در کشور آذربایجان برگزار شد و قرار است در سال 2008 میلادی در پاکستان برگزار شود.
 
در اجلاس سال گذشته کشورها ی عضو اکو توافق نامه مقابله کشورهای عضو سازمان با قاچاق مواد مخدر و نا امنی را نهایی کردند . به علاوه در این اجلاس طرح ارتقای سطح همکاریهای صنعتی، کشاورزی، مخابراتی و جوی نیز نهایی شد.
 
هدف از برگزاری اجلاس سال 2007 میلادی بررسی پیشرفتهای حاصل شده در پروژه های اصلی اکو ازقبیل توافق نامه های تجاری ، احداث بانک توسعه و تجارت اکو ، توافق حمل و نقل ترانزیت و مطالعه پتانسیل های ارتباطی سیستم های انتقال نیرو درمیان کشورهای عضو است.
 
 
انتظار می رود توافق نامه تجاری اکو (ECOTA) به زودی به مرحله اجرا گذاشته شود.در صورت اجرایی شدن این توافق نامه تا سال 2015 میلادی منطقه آزاد تجاری در کشورهای عضو اکو تعریف خواهد شد.پاکستان از اصلی ترین کشورهای موافق این طرح است و تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این توافق نامه می کند.  
 
طرح راه اندازی بانک توسعه و تجارت اکو نیز پیشرفتهای زیادی داشته است و انتظار می رود این بانک تا انتهای سال جاری کار خود را آغاز کند. این اولین بانک منطقه ای در میان کشورهای عضو اکو خواهد بود.
 
در این اجلاس ایجاد دریچه ای وسیع تر برای انتقال نیرو مورد بررسی قرار می گیرد.این طرح با توجه به نا موزوزن بودن توانمندی های کشورهای عضو اکو در تولید برق اهمیت زیادی دارد.   
 
آمارها نشان می دهد برخی از کشورهای عضو اکو از قبیل پاکستان دارای کمبود برق هستند در حالیکه اعضای دیگر از قبیل ایران ،تاجیکستان و قرقیزستان با مازاد نیرو روبرو هستند.
 
 
البته تحقیقات اولیه در مورد توان نیروگاهی کشورهای مختلف انجام شده است و در این اجلاس نتایج این تحقیقات به بحث گذاشته می شود.کشور پاکستان خواستار این است که طرح انتقال نیرو هر چه سریعتر اجرایی شود.
 
منوچهر متکى، وزير امور خارجه کشورمان قرار است در اين اجلاس در خصوص چشم ‌انداز همکارى‌هاى ايران و ديگر اعضاى سازمان اکو، ارزيابى برنامه‌هاى گذشته و ارايه برنامه‌ها و پيشنهادات جديد به منظور گسترش زمينه‌هاى فعاليت‌هاى سازمان اکو و پروژه‌هاى مشترک در این اجلاس سخنرانی کند و نقطه نظرات ايران را در اجلاسيه وزرا ارايه نماید.
 
 
به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی،  ايران مشارکت در فرآيند بازسازى افغانستان و تکميل طرح ها و برنامه هاى مصوب را با جديت و علاقه مندى پيگيرى کرده و حداکثر تلاش لازم را در اين زمينه انجام خواهد داد.
 
آقای متکى گفت که  ايران به نشانه حسن نيت خود در قبال اين طرح ها و برنامه ها، علاوه بر ارائه کمک هاى بلاعوض دوجانبه و در ادامه کمک قبلى به صندوق اکو براى بازسازى افغانستان ، مبلغ 600 هزار دلار ديگر به اين صندوق کمک خواهد کرد که اميدوارم پس از طى مراحل ادارى به صندوق مذکور واريز شود.
 
 
منوچهر متکى" وزير امور خارجه ايران عصر جمعه با "محمد اسماعيل خان" وزير انرژى و برق افغانستان و "حسين انورى" والى هرات در محل کنسولگري ايران در شهر هرات ديدار و گفت و گو کرد.   
 
 در اين ديدار آخرين تحولات روابط جمهورى اسلامى ايران و افغانستان به ويژه پروژه‌هاى در دست اجرا در شهر هرات را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.   
 
به علاوه عصر جمعه نوزدهم اکتبر متکی با وزیران امور خارجه کشورهای پاکستان و افغانستان نیز دیدار کرد . وى هدف از برگزارى جلسات سه جانبه را همکارى‌هاى منطقه‌اى بين سه کشور، کمک به ايجاد ثبات، امنيت و آرامش در افغانستان و همچنين برداشتن برخى از موانع که در منطقه براى سه کشور ايجاد مشکل کرده است.
 
 از جمله در زمينه جرائم سازماندهى شده و اقدامات تروريستى به ويژه در مناطق مرزى سه کشور و ضرورت مقابله جدى با قاچاق مواد مخدر که نسل‌هاى جوان اين کشورها را از يک سو و مردم ديگر کشورها در اروپا و نقاط ديگر دنيا را تحت تاثير قرار مى‌دهد، برشمرد.
 
 
وزير خارجه ایران روابط سه کشور را رو به رشد و صميمانه خواند و افزود: شرط لازم توسعه کشورهاى ما ثبات، آرامش و امنيت است.
 
"بیانیه هرات" که در برگیرنده دستاوردهای این اجلاس منطقه ای است در پایان اجلاس چهار روزه اعلام می شود. این بیانیه نشان می دهد کشورهای عضو اکو تا چه اندازه به اهداف خود دست یافته اند.
 
 
اکو چه سازمانی است؟
 
اکو یک سازمان بین دولتی منطقه ای است که در سال 1985 میلادی توسط ایران،پاکستان و ترکیه راه اندازی شد. هدف اولیه ایجاد این سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی ، فنی و فرهنگی بین کشورهای منطقه بود.   
 
پیش از این در سال 1964 میلادی سازمان همکاریهای منطقه ای برای توسعه(RCD) برای رسیدن به این هدف در منطقه فعال بود و این سازمان تا سال 1979 میلادی به فعالیت خود ادامه داد. پس از آن به دلیل تنشهای سیاسی منطقه فعالیت سازمان نوپای RCT برای مدت شش سال متوقف شد.
 
در سال 1985 میلادی سه کشور مذکور دوباره اقدام به راه اندازی این سازمان کردند و این بار نام سازمان همکاریهای اقتصادی – اکو- را برای آن برگزیدند.
 
در سال 1992 میلادی این سازمان توسعه یافت و هفت کشور دیگر به مجموعه اعضای آن اضافه شدند.در این سال شمار اعضای سازمان اکو به 10 کشور رسید.
 
 کشورهای اضافه شده به مجموعه اکو در سال 1992 میلادی عبارتند از: افغانستان ، آذربایجان ، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان.  روز بیست و هشتم نوامبر که روز پیوستن این هفت کشور به سازمان اکو بود روز جهانی اکو نام گرفته است.

نظر شما :