مايک مولن: مذاکره با ايران را تاييد مى‌کينم و از چينى‌ها نگرانيم

۱۸ مهر ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۷ کد : ۸۹۲۷ اخبار اصلی
ژنرال مايک مولن، رئيس ستاد ارتش ايالات متحده در موضعى تازه ضمن تاييد اعمال تحريم‌هاى اقتصادى عليه ايران گفت: «من تعامل ديپلماتيک با ايران را تاييد مى‌کنم و اميدوارم راه حل‌هاى ديپلماتيک بتواند با ايران نتيجه‌بخش باشد.»
مايک مولن: مذاکره با ايران را تاييد مى‌کينم و از چينى‌ها نگرانيم

ديپلماسى ايرانى: ‍به رغم افزايش تهديدهاى امنيتى و نظامى عليه ايران ظرف روزهاى اخير و اعمال تحريم‌هاى شديد عليه اقتصاد کشورمان، ژنرال مايک مولن، رئيس ستاد ارتش ايالات متحده در موضعى تازه ضمن تاييد اعمال تحريم‌هاى اقتصادى عليه ايران گفت: «من تعامل ديپلماتيک با ايران را تاييد مى‌کنم و اميدوارم راه حل‌هاى ديپلماتيک بتواند با ايران نتيجه‌بخش باشد.»

وى در گفت‌وگو با مجله کريستين ساينس مانيتور گفت: «من به طور قاطع استفاده از ابزارهاى ديپلماتيک در کنار سياست تحريم و فشارهاى بين‌المللى براى کنترل برنامه‌هاى هسته‌اى ايران را تاييد مى‌کنم.»

مولن که گفته مى‌شود او نيز به زودى منصب خود در ستاد ارتش امريکا را ترک مى‌کند و به جمع کنار گذاشته‌شدگان دستگاه سياسى اوباما مى‌پيوندد، همچنين مدعى شد، ما بارها نسبت به رسيدن ايران به سلاح هسته‌اى هشدار داده‌ايم. به خصوص که ايران در منطقه‌اى واقع شده که يک منطقه بى‌ثبات در جهان محسوب مى‌شود.

جمهورى اسلامى ايران بارها بر صلح‌آميز بودن برنامه‌هاى هسته‌اى خود تاکيد داشته و اتهام‌هاى غرب در اين زمينه را قويا رد کرده است.

وى درباره مسئله فلسطين و سياست‌هاى اسرائيل در برابر مذاکرات صلح در موضعى مغاير با مواضع کلى دستگاه ديپلماسى کاخ سفيد نيز گفت: «سياست‌هاى اسرائيل در برابر فلسطين بر عکس اعتقاد برخى افراد که در کاخ هستند، تهديدى براى نيروهاى ما در افغانستان محسوب نمى‌شود.»

مولن درباره تاخير در تشکيل دولت عراق نيز اظهار داشت، هر چه تشکيل دولت با تاخير مواجه شود نگرانى و هراس از آينده مجهول عراق بيشتر مى‌شود. با اين حال و با تمام مشکلاتى که براى عراقى‌ها وجود دارد، اميدوارم که دولتمردان عراقى بتوانند هر چه سريع‌تر براى تشکيل دولت اقدام کنند.

رئيس ستاد ارتش امريکا در بخشى ديگر از مصاحبه خود با ساينس کريستين مانيتور به نگرانى خود از مسلح شدن ارتش چين اشاره کرد و گفت: «آن چه باعث افزايش نگرانى‌ها در اين زمينه مى‌شود و تا کنون نتوانسته‌ايم جزئيات و تحليلى درباره آن بيابيم افزايش بودجه نظامى چين است. چينى‌ها به طور فزاينده‌اى بودجه نظامى خود را افزايش داده‌اند و اين در حالى است که دلايل بسيارى وجود دارد که ثابت مى‌کند چين بسيارى از اسرار بودجه نظامى خود را از انظار بين‌المللى مخفى نگه داشته است.»

وى در ادامه افزود: «آن چه بيش از همه مايه نگرانى است اين است که چين تلاش مى‌کند موشک‌هاى بالستيک ضد هوايى خود را بيش از پيش تقويت کند. چين همچنين به طور گسترده‌اى در نيروى دريايى خود در حال سرمايه‌گذارى است به خصوص در سواحل شرقى توان نظامى دريايى خود را به طور گسترده‌اى افزايش داده است.»

مايک مولن همچنين تاکيد کرد، بسيار سخت است که با نظاميان چينى پشت ميز مذاکره بنشينيم و درباره استراتژى نظامى‌شان بحث کنيم در حالى که هيچ رابطه دو جانبه نظامى ميان واشنگتن و پکن وجود ندارد. کما اين که گمان نمى‌کنم حتى اگر با چينى‌ها پشت ميز مذاکره هم بنشينيم، بتوانيم درباره بسيارى از مسائل با هم به توافق برسيم. اگر چه نمى‌توان از کنار برخى مواضع چينى‌ها نيز به راحتى گذشت.    


نظر شما :