اتحادیه‌های کارگری اد میلیبند را رهبر حزب کارگر کردند

۰۶ مهر ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۷ کد : ۸۸۰۷ اخبار اصلی
انتخابات درون حزبی حزب کارگر انگلیس در حالی برگزار شد که این حزب بعد ...
اتحادیه‌های کارگری اد میلیبند را رهبر حزب کارگر کردند

دیپلماسی ایرانی: انتخابات درون حزبی حزب کارگر انگلیس در حالی برگزار شد که این حزب بعد از شکست در انتخابات پارلمانی انگلستان، به نوعی خود را با بحران رهبری درکسب آرای مردم این کشور مواجه می‌دید.

در انتخابات درون حزبی حزب کارگر انگلستان، دیوید میلیبند، وزیر سابق امور خارجه این کشور و برادرش اد، وزیر انرژی پیشین این کشور با یکدیگر رقابت کردند و در این رقابت نزدیک اد، برادر کوچک دیوید، با اختلاف کمی‌پیروز شد و رهبری حزب کارگر را به دست گرفت.

نکته قابل توجه در پیروزی اد میلیبند گروه حمایت کننده او در این انتخابات است. او توانسته است حمایت کامل اتحادیه‌های کارگری را به دست آورد و همین مسئله باعث شد که علی رغم جایگاه دیوید میلیبند و آرای بیشتر او در میان اعضای حزب و نمایندگان حزب در پارلمان بریتانیا ، برادر کوچک تر یعنی اد بتواند پیروز این رقابت باشد.

حمایت قاطع اتحادیه‌های کارگری انتقاداتی را هم به اد وارد کرده است. نخست انتقادات رقبای محافظه کار و لیبرال دمکرات مبنی بر این که او نه توانسته است حمایت اعضای عادی حزب را کسب کند و نه حمایت قاطع نمایندگان حزب در پارلمان را و تنها با تکیه بر حمایت اتحادیه‌های کارگری به رهبری حزب کارگررسیده است.

انتقاد دیگری که با توجه به سازمان رای او به حزب کارگر وارد می‌شود این است که احتمال می‌رود اد میلیبند با توجه به حمایت اتحادیه‌های کارگری از وی، حزب کارگر را به سوی اتخاذ سیاست‌های چپ گرایانه حرکت کند. اما خود میلیبند چنین احتمالی را رد کرده و تاکید کرده است که او سیاست میانه روی را دنبال می‌کند.

اما انتقادات نسبت به برگزیده شدن او برای رهبری حزب کارگر به این موارد محدود نمی‌شود. تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا انتخاب اد میلیبند را یک فاجعه خوانده است.

حال باید دید آیا اد چهل ساله خواهد توانست محبوبیت را برای حزب کارگر به ارمغان آورد یا شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات ادامه خواهد یافت؟


نظر شما :