قاعده بازی تغییر کرد آقای اوباما

۱۱ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۶ کد : ۸۷۸۶ اخبار اصلی
محمود احمدی نژاد اخیرا در سخنان خود باز جهان را دچار نوعی سردرگمی ...
قاعده بازی تغییر کرد آقای اوباما

دیپلماسی ایرانی: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تازه‌ترین تحلیل خود از پرونده هسته‌ای ایران می‌نویسد:

ایران و ایالات متحده این روزها بیش از هر زمان دیگری به تقابل با یکدیگر نزدیک شده‌اند. از زمانی که تحریم‌ها علیه تهران کلید خورد تاکنون هیچ‌گاه واشنگتن و تهران تا این اندازه به تقابل نزدیک نبوده‌اند. بازی میان ایران و جامعه جهانی تغییر کرده است اما واشنگتن هنوز برای تغییر این بازی مهیا نیست. واشنگتن هنوز نمی‌داند که قاعده بازی را باید چگونه تغییر دهد.

محمود احمدی نژاد اخیرا در سخنان خود باز جهان را دچار نوعی سردرگمی ‌کرد. از یک سو غرب را امیدوار کرد که می‌توانند برای برون‌رفت پرونده هسته‌ای ایران به مذاکره و مصالحه فکر کنند و از سوی دیگر دست داشتن سیاستمداران امریکایی در خلق حادثه یازدهم سپتامبر را محتمل دانست.

رئیس جمهوری ایران در مدت زمان حضور در نیویورک چندین بار از حل مشکل پرونده هسته‌ای ایران با توسل به دیپلماسی سخن گفت. رفتارهای اوباما به گونه‌ای بود که غربی‌ها نمی‌توانند در خصوص مثمر ثمر بودن و به نتیجه رسیدن مذاکرات با ایران چندان امیدوار باشند. البته بسیاری از خود این سوال را می‌پرسند که: آیا محمود احمدی نژاد از نفوذ و قدرت کافی در داخل برای پیش برد وعده‌های خود برخوردار است یا خیر؟

اکنون غرب سر خود را با این سوال گرم کرده است که اگر مذاکرات در پاییز جاری کلید نخورد، نخستین عکس‌العمل غرب و کاخ سفید چه باید باشد؟ کاخ سفید اعتقاد دارد که تحریم‌های کنگره ایالات متحده، اتحادیه اروپا، برخی کشورهای آسیایی به اضافه شورای امنیت در نهایت چاره‌ای برای ایران باقی نخواهد گذاشت جز سر تعظیم فرود آوردن در برابر غرب برای نشستن سر میز مذاکره.

معاون نخست وزیری بریتانیا نیک کلگ در این خصوص می‌گوید: من از پیشرفتی که در برنامه هسته‌ای ایران رخ داده است استقبال می‌کنم. البته باز هم این امیدواری ما تحت تاثیر سخنان تند و کنایه آمیز محمود احمدی نژاد قرار گرفت.  

رئیس جمهوری ایران در سخنان خود بارها و بارها تاکید کرد که مذاکرات می‌تواند به سرعت و در ماه آینده از سر گرفته شود. وی از رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حانم کاترین آشتون هم خواست که با طرف ایرانی وارد مذاکره و مصالحه شود.

احمدی نژاد در پاسخ به تمامی ‌دغدغه‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای کشورش گفت: ما به غنی سازی بیست درصدی اورانیوم هم تمایلی نداریم. ما باید برای تولید سوخت مورد نیاز راکتورهای پزشکی به غنی‌ سازی اورانیوم دست یابیم. هر زمان که سوخت مورد نیاز ما در اختیارمان قرار گیرد ما نیز غنی سازی را متوقف خواهیم کرد.

احمدی نژاد با سخنان خود همگان را گیج کرده است. کاترین آشتون قریب به یک ماه است که عزم خود را برای مصالحه با تهران جزم کرده است. با این همه سخنان وی در خصوص حادثه یازدهم سپتامبر هم اروپایی‌ها و هم امریکایی‌ها را متعجب کرده است. اواخر هفته گذشته بود که ویلیام ‌هاگ وزیر امور خارجه بریتانیا برای نیم ساعت با همتای ایرانی خود گفتگو کرد. با این همه وی پس از این دیدار تاکید کرد که نمی‌داند در ایران چه کسی بر راس قدرت است.

هاگ پس از این دیدار در این خصوص گفت: در ایران چند مرکز قدرت وجود دارد. مراکز قدرت در این کشور با ساختار قدرتی که ما سراغ داریم کاملا متفاوت است. اگر قرار باشد مذاکراتی آغاز شود این امر به دیدگاه ایرانی‌ها به مذاکرات بستگی دارد. آیا ایرانی‌ها واقعا به دنبال مذاکره هستند و یا در جستجوی خرید زمان؟

وال استریت در ادامه می‌نویسد: سخنان احمدی نژاد نشان دهنده اختلاف در ایران بر سر تعامل یا تقابل با ایالات متحده است. کسی نمی‌داند که اگر قرار است رابطه با ایران شکل بگیرد چه کسی باید پیروز این میدان باشد؟

یک مشاور وزارت امور خارجه ایران در این خصوص به وال استریت می‌گوید: در ایران دوری از رقابت برای مصالحه و مذاکره و یا تقابل با ایالات متحده آغاز شده است. حتی در میان محافظه کاران هم کم نیستند کسانی که دوست ندارند احمدی نژاد کارت برنده مصالحه با امریکا را در دست بگیرد.

در ایران رهبری علاقه‌ای به مذاکره با ایالات متحده ندارد. در داخل ایران افرادی هستند که رئیس جمهوری را به تخطی از دستورات رهبری متهم می‌کنند. 

باراک اوباما در فضایی که احمدی نژاد به صراحت از تمایل خود برای عادی سازی رابطه سخن می‌گوید در گفتگو با بی بی سی فارسی تصریح کرد که به عقیده وی اوضاع نابسامان اقتصادی ایران دست پخت سیاستمداران این کشور است! کاخ سفید تاکنون بارها به صراحت اعلام کرده است که به دنبال تغییر رژیم در ایران مانند دولت جورج بوش نیست. مشاوران اوباما ادعا می‌کنند که تحریم‌ها در نهایت می‌تواند ایران را بر سر میز مذاکره بنشاند. همزمان هم کم نیستند افرادی که ادعا می‌کنند تهران به دنبال خرید زمان است. تهران در چند ماه اخیر روند غنی سازی اورانیوم را گسترش داده و همزمان مانع از رفت و آمد عادی بازرسان آژانس هم شده است. اسرائیلی‌ها در چند ماه اخیر به شدت در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند و البته احمدی نژاد همچنان اسرائیل را می‌کوبد.  


نظر شما :