خاطره تلخ سفر به انگلستان برای پاپ بندیکت شانزدهم

۲۹ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۰ کد : ۸۷۰۰ اخبار اصلی
مردم انگلستان با تظاهراتی علیه مسافرت پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، او را بدرقه کردند.
خاطره تلخ سفر به انگلستان برای پاپ بندیکت شانزدهم

دیپلماسی ایرانی: مردم انگلستان با تظاهراتی علیه مسافرت پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، او را بدرقه کردند. پاپ که بعد از بیش از چهار قرن به انگلستان سفر کرده بود، روز یکشنبه سفر چهار روزه خود را بعد از بازدید از شهرهای لندن، بیرمنگام، ادینبرگ و گلاسکو به پایان رساند. مردم برتانیا پاپ را چنان بدرقه کردند که تا چهار قرن دیگر هم هوای سفر به انگلستان را در سر نپروراند.

گرچه او بعد از دیدار با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان به شدت از آزار جنسی کودکان توسط کشیش‌ها ابراز تاسف کرد، اما این ابراز تاسف مانع از آن نشد که مردم انگلیس شدت خشم خود را از اقدامات کلیسای کاتولیک نسبت به سوءاستفاده جنسی نشان ندهند. تظاهرکنندگان انگلیسی معتقدند واتیکان در برخورد با عوامل سوء استفاده‌های جنسی از کودکان قاطعیت لازم را به خرج نداده است. آن‌ها از پاپ خواستند که پرونده کشیش‌هایی که دست به آزار کودکان زده‌اند را به محاکم جزایی بفرستد تا آن‌ها بعد از محاکمه مجازات شوند.

اما اعتراض مردم انگلستان تنها درباره مسئله سوء استفاده جنسی کشیش‌ها از کودکان نبود. آن‌ها به تشریفات مفصل برای پذیرایی از پاپ هم معترض بودند. معترضین معتقدند در حالی که دولت و مردم انگلستان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اختصاص 50 میلیون پوند برای هر روز اقامت پاپ بندیکت شانزدهم که در مجموع بیست میلیون پوند خواهد شد، از سوی دولت انگلستان پذیرفتنی نیست. مالیات دهندگان انگلیسی نفع مشخصی از استقبال و پذیرایی از پاپ مانند یک مقام رسمی دولتی و انجام تشریفات دیپلماتیک درباره این سفر برای مردم و دولت انگلستان نمی‌بینند و از این رو به دولت بریتانیا اعتراض دارند.

از دیگر عوامل عصبانیت مردم انگلستان از این سفر، همراهی پاپ با مخالفان تعیین اسقف‌های زن است. او در اکتبر گذشته با اتخاذ این موضع باعث واکنش کلیسای آنجلیکن‌ها در سراسر جهان شد. مردم انگلستان که به نحوی عمیق به برابری حقوق زنان و مردان معتقدند، این همراهی پاپ بندیکت شانزدهم را مصداقی از تبعیض جنسیتی می‌دانند.


( ۲ )

نظر شما :