تضارب آرا در امريکا و اسرائيل در برخورد با فعاليت‌هاى نظامى ايران

۲۹ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۶:۱۵ کد : ۸۶۹۷ اخبار اصلی
نگرانی‌های ایالات متحده امریکا از توان نظامی ایران روز به روز افزایش می‌یابد. این عبارتی است که روزنامه القدس العربی در گزارش امروز خود به نقل از گزارش‌های سری ایالات متحده امریکا نوشته و به تحلیل گزارش‌های منتشر شده در روزنامه‌های یدیعوت احرونونت و هاآرتص پرداخته است.
تضارب آرا در امريکا و اسرائيل در برخورد با فعاليت‌هاى نظامى ايران

دیپلماسی ایرانی: نگرانی‌های ایالات متحده امریکا از توان نظامی ایران روز به روز افزایش می‌یابد. این عبارتی است که روزنامه القدس العربی در گزارش امروز خود به نقل از گزارش‌های سری ایالات متحده امریکا نوشته و به تحلیل گزارش‌های منتشر شده در روزنامه‌های یدیعوت احرونونت و هاآرتص پرداخته است.

بنا به این گزارش، به اعتقاد امریکایی‌ها ونزوئلا رسما به یک پایگاه نظامی ایرانی تبدیل شده و رفته‌ رفته به سمتی پیش می‌رود که این تهدید به دیگر کشورهای امریکای لاتین از جمله بولیوی و نیکاراگوئه نیز کشیده شود. در گزارش‌های محرمانه‌ای که به دفتر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا ارسال شده، آمده است که فعالیت‌های نظامی ایران در ونزوئلا به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته و این موضوع تهدیدی برای امنیت ایالات متحده محسوب می‌شود.

روزنامه یدیعوت احرونوت، چاپ اسرائیل نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که حجم سرمایه‌گذاری‌های ایران در ونزوئلا ظرف پنج سال گذشته به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است.

بنا به این گزارش، رئیس بانک مرکزی ونزوئلا فردی ایرانی‌الاصل است و روابط بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد. ایران به واسطه همین رابطه تلاش می‌کند تحریم‌های اقتصادی را دور بزند و خود را از محدودیت‌های اعمال شده شورای امنیت سازمان ملل به خصوص در بخش تسلیحات برهاند.

به گزارش روزنامه یدیعوت احرونوت، بسیاری از موادی که اکنون در کارخانه‌های ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند جزء مواد ممنوعه محسوب می‌شوند و جزء تحریم‌های بین‌المللی است ولی کسی به آن توجهی نمی‌کند و حتی هیچ کدام از محموله‌هایی که به سمت ایران می‌روند نیز مورد تفتیش قرار نمی‌گیرند. اغلب این مواد به کمک تجار ونزوئلایی برای ایران تهیه می‌شوند.

در همین رابطه بر اساس پیمان‌نامه نظامی ایران و ونزوئلا در سال 2009 و همچنین توافق‌نامه هسته‌ای ایران و ونزوئلا که در نوامبر 2008 منعقد شده همکاری‌های دو کشور در این زمینه نیز گسترش یافته است.

به ادعای منابع اسرائیلی، ونزوئلا تنها کشور دنیا است که می‌تواند ایران را در دور زدن تحریم‌ها به خصوص گسترش مقاصد نظامی‌اش یاری دهد به ویژه این که ونزوئلا در مجاورت امریکا قرار گرفته و بازار قاچاق سلاح‌های امریکایی در منطقه امریکای لاتین به ایران کمک می‌کند تا بتواند به برخی از فناوری‌های نظامی پیشرفته امریکا نیز دست یابد.

از سوی دیگر یسرائیل شبیر، ژنرال اسرائیلی و فرمانده نیروهای کمکی این رژیم که در سال‌هایی فرمانده سوم ارتش اسرائیل بود و در حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای عراق مشارکت داشت، درباره امکان حمله اسرائیل به ایران به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت: «به اعتقاد من به دلیل وجود سیستم تدافعی قوی در نیروی هوایی ایران کار حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران چندان آسان نیست. ما در حمله به عراق با سیستم تدافعی ضعیفی مواجه بودیم در حالی که در ایران وضع فرق می‌کند.»   

وی در ادامه افزود: «ایرانی‌ها از برنامه هسته‌ای عراق درس‌های بسیاری گرفتند. مثلا در عراق همه فعالیت‌های هسته‌ای منحصر به نیروگاه‌ها بود در حالی که ایرانی‌ها تاسیسات هسته‌ای خود را در سراسر ایران گسترش داده‌اند. برخی از آنها در شرق کشور است. برخی زیر زمینی است و برخی دیگر در مرکز کشور ساخته شده‌اند.»

شبیر همچنین گفت: «صادقانه بگویم اسرائیل قدرت نظامی کافی برای حمله به اهداف دور برد ندارد و باید زمان طولانی‌ای سپری شود تا به سلاح‌های دور برد برسیم و همین موضوع فرصتی برای ایران ایجاد می‌کند که باز هم توان نظامی خود را گسترش دهد و سیستم تدافعی خود را تکمیل کند.»

شبیر تاکید کرد، تنها ایالات متحده در دنیا است که می‌تواند اهداف دور برد را با موفقیت هدف قرار دهد و ما نیز اگر بخواهیم علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌ای انجام دهیم باید از ایالات متحده کمک بخواهیم. هر کاری بدون کمک ایالات متحده در این زمینه برای ما غیر ممکن است.

این در حالی است که دان حالوتس، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل در کتابی که به تازگی با عنوان "آنچه چشم می‌بیند" نوشته است، می‌گوید: «موضوع ایران و برنامه هسته‌ای‌اش به اندازه‌ای پیچیده و گره خورده است که بهتر است اسرائیل در آن دخالتی نکند و کار را به کشورهای دیگر بسپارد.»

دان حالوتس همچنین به مواضع جاری در اسرائیل بر سر حمله به ایران می‌پردازد و می‌نویسد: «نتانیاهو به شدت نسبت به حمله به ایران واهمه دارد. وی این به این پرونده با نگاه تردید‌آمیزی می‌نگرد و هر دفعه که مطرح می‌شود به شدت نگران می‌شود. این در حالی است که در مقابل ایهود باراک و گابی اشکنازی که هر دو در حمله به تاسیسات هسته‌ای سوریه دست داشتند در این باره نظر متفاوتی دارند و می‌گویند حمله به ایران کار شدنی‌ای است و نباید از انجام آن ترسید. آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیل نیز همین اعتقاد را دارد و در یکی از جلسه‌های کابینه گفته است که از سه سال پیش به این نتیجه رسیده که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تنها راه پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای ایران است. در پاسخ به این موضع نزدیکان نتانیاهو تاکید می‌کنند که حمله به ایران می‌تواند کل منطقه را به آتش بکشاند.»     


نظر شما :