چاره‌اندیشی خبرنگاران در مصاحبه امانپور با احمدی نژاد جواب نداد

۲۸ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۰ کد : ۸۶۸۸ اخبار اصلی
محمود احمدی نژاد که مهارت ویژه‌ای در مصاحبه با رسانه‌ها دارد و به نسبت روسای جمهور جهان بسیار بیشتر با خبرنگاران گفت‌و‌گو می‌کند، در بدو ورود خود به نیویورک و در اولین برنامه کاری خود با کریستین امانپور، خبرنگار کهنه کار شبکه ای بی سی مصاحبه کرد.
چاره‌اندیشی خبرنگاران در مصاحبه امانپور با احمدی نژاد جواب نداد

دیپلماسی ایرانی: محمود احمدی نژاد که مهارت ویژه‌ای در مصاحبه با رسانه‌ها دارد و به نسبت روسای جمهور جهان بسیار بیشتر با خبرنگاران گفت‌و‌گو می‌کند، در بدو ورود خود به نیویورک و در اولین برنامه کاری خود با کریستین امانپور، خبرنگار کهنه کار شبکه ای بی سی مصاحبه کرد.

بسیاری از خبرنگاران معتقدند احمدی نژاد با آشنایی به فنون گریز از پاسخ به سوالات، بسیاری از موضوعات مطرح شده در مصاحبه را بی‌جواب می‌گذارد یا آن‌ها را با طرح سوال دیگری جواب می‌دهد. بنابراین خبرنگاران باید از وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران اطلاعات دقیق و عمیق داشته باشند و حتی در آن حالت هم به سختی می‌توان رئیس جمهور ایران را وادار کرد که به حقایق اذعان کند.

اما احمدی نژاد دیدگاه دیگری نسبت به مصاحبه‌های مطبوعاتی خود دارد. او معتقد است به دلیل صداقت و منطقی بودن گفته‌هایش در مصاحبه با رسانه‌ها هرگز به تناقض گویی دچار نمی‌شود و به دلیل همین صداقت و منطق است که خبرنگاران در مصاحبه با او دچار ناتوانی می‌شوند.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که آگاهی خبرنگاران از تبحر احمدی نژاد و همچنین اطلاع دقیق آن‌ها از مسائل ایران توانسته باشد تغییری در موضع احمدی نژاد ایجاد کند یا او را به چالش بکشد. احمدی نژاد در مصاحبه با امانپور همان مواضع همیشگی خود را در رابطه با مسائل مختلف بیان کرد.

امانپور در حوزه خارجی مصاحبه خود با احمدی نژاد به گزارش اخیر آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران، تاثیر تحریم‌های بین المللی و یکجانبه بر ایران، مذاکرات درباره مسئله هسته‌ای و همچنین سخنان اخیر فیدل کاسترو درباره یهودی ستیزی ایران پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، احمدی نژاد درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌مبنی بر ایجاد اختلال در کار آژانس از طریق اخراج پی در پی بازرسان این نهاد بین المللی با اشاره به حق قانونی ایران در ممانعت از حضور ماموران متخلف آژانس گفت ایران به همه قوانین آژانس احترام گذاشته و همه فعالیت‌های ما با دوربین کنترل می‌شود. او با سیاسی خواندن گزارش آژانس و انتقاد از اظهارات مدیرکل، گفت در این گزارش به هیچ بندی استناد نشده و صرفا کلی گویی شده است.

او در پاسخ به سوال دیگر امانپور درباره آثار تحریم‌ها بر ایران گفت آنها با این کار خود را تحریم کردند و این کار اقدامی‌ غیرعادلانه و نامعقول در معادلات جهانی است. مردم ایران به خوبی می‌دانند چگونه تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند.

احمدی نژاد درباره سخنان اخیر کاسترو درباره یهودی ستیزی ایران گفت این که کسی اظهارنظری کرده برای ما مهم نیست. زیرا مردم ايران ديدگاه نژادى هيچ زمانى نداشته و امروز بدترين نژادپرستى در فلسطين اتفاق افتاده تا جايى که رسماً اعلام مى کنند که ما نژاد برتر هستيم و ما معتقديم که آنها يهودى نيستند و فقط به دنبال آواره کردن بيش از يک ميليون نفر هستند.

آقاى احمدى نژاد همچنين درباره اظهارنظر اخير وزير امور خارجه آمريکا درباره امور داخلى ايران نيز گفت: من به اين خانم توصيه مى‌کنم قبل از صحبت درباره هر موضوعى، ابتدا مطالعه و پس از فکر کردن، اظهارنظر کند.
وى افزود: بودجه نظامى آمريکا در سال جارى ميلادى ، 1003 ميليارد دلار تصويب شده است، در حاليکه اين بودجه در ايران از رقم ده ميليارد تومان تجاوز نمى‌کند. بودجه نظامى آمريکا با کل بودجه نظامى جهان برابرى مى‌کند و اين به آن معناست که تلقى آمريکايى‌ها از نظامى بودن ايران ، درست نيست. چگونه مى‌شود ادعا کرد که در ايران نظامى‌ها حاکم شده‌اند در حاليکه در انتخابات اخير حدود هشتاد و پنج درصد واجدان شرايط، مشارکت داشتند، آيا همه اين افراد نظامى هستند؟

احمدی نژاد درباره مباحث اخير در خصوص موضوع گفتگوهاى ايران و آمريکا نيز گفت: اين من بودم که از اوباما براى گفتگو دعوت کردم، حتى به وى نامه نوشتم، اما پاسخى دريافت نکردم و حتى براى صبحت با وى در حضور ديگران در سازمان ملل متحد اعلام آمادگى کردم و در تازه‌ترين اقدام نيز سارا شورد آزاد شد، اما پاسخ چندانى دريافت نشد.


( ۴ )

نظر شما :