لبنان روی خط آتش فتنه جنگ طائفه‌ای

۲۸ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۲ کد : ۸۶۸۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
حسن فضل الله، یکی از مقامات عالی‌رتبه حزب‌الله به خبرگزاری فرانسه گفت: «فتنه‌ای در جریان است که پیش از آن سابقه نداشته است.»
لبنان روی خط آتش فتنه جنگ طائفه‌ای

دیپلماسی ایرانی: لبنان وارد بحران‌های تازه‌ای شده است. رو در رویی حزب الله و جریان المستقبل رفته رفته وارد روزهای سختی می‌شود. پس از آن که جمیل السنید، رئیس سابق سازمان امنیت لبنان اعلام کرد، علیه رئیس دادگاه ترور رفیق حریری به دادگاه سوریه شکایت برده و به زودی قوه قضائیه سوریه شماری از اعضای جریان المستقبل و کابینه سعد حریری را برای ادای پاره‌ای توضیحات به دادگاه احضار خواهد کرد، آتش تند اختلاف‌ها در لبنان برافروخته‌تر شد.

جمیل السنید، رئیس سابق سازمان امنیت لبنان است که پس از ترور رفیق حریری مظنون به دست داشتن در آن حادثه شد و در آگوست 2005 روانه زندان شد. وی تا سال 2008 در زندان بود و پس از آن به تشخیص دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری که دلایل موجود را برای بازداشتش کافی ندانست از زندان آزد شد.

جمال السنید، هفته گذشته نشستی مطبوعاتی برگزار کرد و در آن اظهار داشت، سعد حریری با سوء استفاده از دادگاه پدرش قصد منحرف کردن جریان دادگاه برای رسیدن به اهداف سیاسی خاص دارد.

وی از جنبش حزب الله خواست که به حمایت از او برخیزد و اعلام کرد، من اسناد قوی‌ای در اختیار دارم که نشان می‌دهد در پس پرده دادگاه ترور رفیق حریری دست‌های توطئه و فتنه مشاهده می‌شود.

در همین رابطه حسن فضل الله، یکی از مقامات عالی‌رتبه حزب‌الله به خبرگزاری فرانسه گفت: «فتنه‌ای در جریان است که پیش از آن سابقه نداشته است.»

فضل الله این صحبت‌ها را زمانی ایراد کرد که دادستانی لبنان، جمال السید را به اتهام تهدید نخست‌وزیر به دادگاه احضار کرده است.

به دادگاه فراخوانده شدن السنید بر خلاف انتظار جریان المستقبل از او قهرمان ساخت. چرا که هنگامی که وی از سفر چند روزه‌اش به پاریس به لبنان بازگشت در فرودگاه بیروت مورد استقبال گرم رهبران جریان‌های مخالف دولت و همچنین مردم لبنانی قرار گرفت. بازگشت السنید سبب شد تا خیابان‌های بیروت به شدت تحت تدابیر امنیتی قرار گیرند و برای مدتی برخی خیابان‌های پایتخت لبنان از تحرک خودروها باز مانند.

فضل الله در این باره گفت: «حضور ما در فرودگاه باعث شد تا حکم دادستانی علیه السنید عملا غیر عملی شود و او بدون مشکلی به خانه‌اش برسد.»

وی تاکید کرد، دادستانی نمی‌تواند دستوراتی صادر کند که صرفا جنبه‌های سیاسی برای یک جریان سیاسی خاص دارد. من به تمام جریان‌های سیاسی کشور هشدار می‌دهم عده‌ای در صدد به پا کردن جنگ مذهبی هستند. این بار بروز این فتنه می‌تواند کاملا خطرناک باشد.

پیش از این در روز جمعه 17 سپتامبر، حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای دستور دادستانی به بازداشت کمال السنید را محکوم کرد و آن را سیاسی دانست.

بیانیه حزب الله با واکنش تند جریان المستقبل مواجه شد به گونه‌ای که عمار حوری، یکی از اعضای جریان المستقبل به رهبری سعد حریری بیانیه حزب الله را بدترین بیانیه این حزب دانست و گفت: «وقتی چنین بیانیه‌ای صادر می‌شود بدان معنا است که یک حزب شیعی موضعی خاص را بیان داشته است و این مسئله باعث می‌شود تا ما نیز از رهبر سنی‌مان در لبنان در برابر تهدیدها قاطعانه حمایت کنیم.»

الجراح همچنین گفت: «بیانیه حزب الله مرا یاد فضای 7 می 2008 انداخت. هنگامی که افراد وابسته به حزب الله و طرفدارانش با هم‌پیمانان گروه اکثریت پارلمان به ریاست سعد حریری درگیر شدند و باعث کشته شدن حداقل یک‌صد نفر شد.»

روز پنج‌شنبه نیز وزیر دادگستری لبنان در یک نطق غرا در کابینه خواستار بازداشت السید شد و خطاب به سعد حریری گفت: «قسم می‌خورم آقای سعد حریری اگر حقش را کف دستش نگذاری خودم حقش را کف دستش می‌گذارم.»

پس از اظهارات سید حسن نصر الله، دبیر کل جنبش حزب الله که در پس پرده دادگاه ترور رفیق حریری توطئه اسرائیلی را مخفی دانست و گفت که عده‌ای به دنبال ایجاد فتنه داخلی هستند، بحران سیاسی لبنان وارد فاز تازه‌ای شد.

کار زمانی سخت شد که در یک اتفاق نادر طرفداران شیعه حزب الله با طرفداران یک فرقه سنی در جنوب لبنان با یکدیگر درگیر شدند و چهار نفر از دو طرف به قتل رسیدند. هیچ گاه سابقه نداشت که این فرقه سیاسی متحد حزب‌الله در جریان مقاومت با افراد وابسته با حزب الله درگیر شود.

پس از آن حادثه رهبران دو طرف فورا به دیدار هم رفتند تا اجازه ندهند مسئله تبدیل به یک معضل خطرناک شود. اما ظاهرا این موضوع صرفا آتشی زیر خاکستر است. به گفته حزب الله دست‌هایی وجود دارد که به دنبال ایجاد فتنه داخلی است. فتنه‌ای که با جنگ شیعه و سنی شروع می‌شود و امتداد آتش آن دامنگیر مسیحیان و دروزیان در نهایت کل لبنان خواهد شد.

حزب‌الله معتقد است که این فتنه را اسرائیل تحریک می‌کند و در نهایت قصد دارد خود وارد عمل شده و جریان مقاومت و حزب الله را از پای در آورد.

فضل الله که به عنوان نماینده حزب الله با خبرگزاری فرانسه صحبت می‌کرد، نسبت به دخالت رهبران سیاسی در جریان‌های مذهبی هشدار داد و گفت: «روسای احزاب و تشکل‌های سیاسی صرفا افراد سیاسی‌ای منطبق با قانون اساسی کشور هستند. آنها رهبران مذهبی نیستند که بخواهند سر مسائل مذهبی نظر دهند. آقای حریری نیز نباید اجازه دهد اختلاف‌های سیاسی به اختلاف‌های مذهبی تبدیل شود و با موضع‌گیری‌های طایفه‌ای زمینه‌های شعله‌ور شدن فتنه جنگ مذاهب به وجود آید.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :