ديلى تلگراف: ايران براى پيروزى اردوغان ۲۵ ميليون دلار کمک مى‌کند!

۲۵ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۸:۲۳ کد : ۸۶۶۵ اروپا
روزنامه دیلی تلگراف در شماره روز چهارشنبه 15 سپتامبر مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران به حزب عدالت و توسعه 25 میلیون دلار کمک خواهد کرد تا این حزب در انتخابات آتی پیروز شود.
ديلى تلگراف: ايران براى پيروزى اردوغان ۲۵ ميليون دلار کمک مى‌کند!

دیپلماسی ایرانی: روزنامه دیلی تلگراف در شماره روز چهارشنبه 15 سپتامبر مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران به حزب عدالت و توسعه 25 میلیون دلار کمک خواهد کرد تا این حزب در انتخابات آتی پیروز شود. موضوعی که باعث نگرانی غرب از تغییر موضع ترکیه از سکولاریزم به سمت اسلام‌گرایی شده است.

دیلی تلگراف به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی‌ نوشت، بر اساس توافقی که میان ایران با رجب طیب اردوغان حاصل شده، ایران 12 میلیون دلار در قصد اول و در مقطع زمانی فعلی به اردوغان کمک کرده است که تا پایان سال این رقم به 25 میلیون دلار خواهد رسید.

یکی از این دیپلمات‌ها که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «این اموال برای تبلیغات انتخاباتی حزب عدالت و توسعه برای پیروزی رجب طیب اردوغان در آن صرف خواهد شد.»

رجب طیب اردوغان تلاش می‌کند در این انتخابات برای بار سوم به قدرت برسد.

اردوغان پس از برگزاری رفراندوم اخیر در این کشور در جمع طرفدارانش گفت: «از هم‌اکنون تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات آتی آغاز خواهد کرد و معتقدم که رای مردم به رفراندوم اخیر باعث تقویت جایگاه حزب عدالت و توسعه شده است.»

دیپلمات‌های غربی از توافق ایران و ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که چنین همکاری‌ای به هراس‌های سکولارهای ترک می‌افزاید چرا که آنها معتقدند اردوغان می‌خواهد با تصاحب قدرت احکام اسلامی را به جای احکام سکولار مندرج در قانون اساسی به اجرا بگذارد.

در رفراندوم اصلاحات قانون اساسی ترکیه که روز یک‌شنبه 12 سپتامبر برگزار شد، 50 میلیون شهروند ترکیه‌ای شرکت کردند که از این تعداد 58 درصد به اصلاحات قانون اساسی رای مثبت دادند.

در واکنش به این رفراندوم جمهوری اسلامی ایران جزء نخستین کشورهایی بود که از رای مثبت مردم ترکیه به آن استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که این رفراندوم بتواند باعث تحول و پیشرفت ترکیه و تقویت روابط تهران – آنکارا با توجه به مصالح دو ملت دوست ترکیه و ایران شود.

در همین رابطه محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور نیز با ارسال نامه‌ای به رجب طیب اردوغان رای مثبت مردم ترکیه به رفراندوم اصلاحی را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این اقدام بتواند باعث گسترش روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دوست و همسایه شود.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه پس از اعلام نتایج رفراندوم گفت: «رای به تعدیل قانون اساسی ترکیه بتواند آغازگر دور جدیدی از تاریخ ترکیه را رقم بزند و ترکیه را بتواند به معیارهای اروپایی نزدیک کرده و زمینه‌های الحاق آن به اتحادیه اروپا را فراهم کند.»


( ۱ )

نظر شما :