اسرائیل به روسیه اسلحه می‌فروشد تا مسکو به تهران اسلحه ندهد

۱۷ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۵ کد : ۸۵۹۰ اخبار اصلی
اسرائيل در قبال فروش اسلحه به روسيه از مسکو خواسته است که از فروش تسلیحات جدید به سوریه و ایران خودداری کند.
اسرائیل به روسیه اسلحه می‌فروشد تا مسکو به تهران اسلحه ندهد

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل و روسیه با امضای توافق‌نامه‌ای مهمترین توافق‌نامه نظامی را میان یکدیگر امضا کردند. بر اساس این تفاهم‌نامه روسیه برای نخستین بار اسلحه و تکنولوژی پیشرفته نظامی از اسرائیل می‌خرد.

این توافق پس از سفر اخیر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به مسکو و دیدار با همتای روسی‌اش حاصل شد. البته در قبال این فروش، اسرائیل از روسیه خواسته است که از فروش تسلیحات جدید به سوریه و ایران خودداری کند.

سوریه قرارداد تسلیحات خرید موشک‌های ضد ناو با روسیه امضا کرده و ایران نیز خواهان دریافت موشک‌های اس 300 از روسیه است. مسکو با وجود دریافت مبالغ قرارداد این تسلیحات از تحویل آنها به تهران و دمشق خودداری می‌کند.

آناتولی سیردیوکوف، وزیر دفاع روسیه از ایجاد فضای اعتمادسازی میان روسیه و اسرائیل پس از امضای این قرارداد سخن گفت و اظهار داشت، امضای این توافق‌نامه باعث تقویت روابط دو جانبه خواهد شد، به خصوص در زمینه تروریسم و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی که دیدگاه‌های مسکو و تلاویو را به هم نزدیک می‌کند.

وی همچنین گفت: «برای ما وضعیت فعلی بسیار مهم است، ما در حال گذار به وضعیت جدیدی هستیم، وضعیتی که نیروهای مسلح روسی می‌توانند از توانایی‌های ارتش اسرائیل استفاده ‌کنند.»

روسیه در این معاهده 12 فروند جنگنده بدون سرنشین از اسرائیل خریداری کرد و قرار است 50 نفر از کارشناسانش برای راه‌اندازی این جنگنده‌ها در اسرائیل آموزش ببینند.

ایهود باراک نیز در این باره گفت: «روسیه قدرتی محوری در جهان است و یکی از کشورهای جدا تاثیرگذار در خاورمیانه محسوب می‌شود.»

وی همچنین مدعی شد: مهمترین تهدید امنیتی اسرائیل ایران و مسلح شدن سوریه است. این دو کشور از گروه‌های تروریستی و حزب‌الله حمایت می‌کنند.

الکسی مالاشنینکو، تحلیلگر مسائل سیاسی در مرکز کارنگی در مسکو در این باره گفت: «قبل از امضای این توافق‌نامه دو طرف تمام پرونده‌های حساس منطقه را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. من گمان نمی‌کنم باراک توانست روسیه را در تجدید نظر به فروش اسلحه به کشورهای منطقه قانع کند. هر گونه کمک نظامی به هر جناح و جریانی در منطقه بر اساس مجموعه مقاومت تعریف می‌شود و اعتبارهای سیاسی خاص خود را دارد.»

مسکو پس از اعمال تحریم‌های اخیر علیه ایران با اعلام این که موشک‌های ضد جنگنده اس – 300 را به ایران تحویل نمی‌دهد، تا حدودی توانست از وحشت اسرائیل بکاهد.

اسرائیل همچنین از فروش موشک‌های ضد ناو به سوریه نیز ابراز نگرانی کرده بود چرا که ابراز عقیده می‌کرد که هدف نهایی این تسلیحات حزب الله لبنان است.

به گفته ناظران سیاسی و منابع نزدیک به مذاکرات مسکو، در این مذاکرات فروش تسلیحات پیشرفته اسرائیلی به روسیه چندان اهمیت نداشت، آن چه اهمیت داشت تلاش اسرائیل برای ممانعت از فروش سلاح به ایران و سوریه بود که مشخص نیست ایهود باراک تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده است.

روسیه و اسرائیل پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به سمت عادی سازی روابط گام برداشتند. روسیه پس از جنگ روسیه و گرجستان در سال 2008 و استفاده گرجستان از جنگنده‌های بدون سرنشین در آن جنگ به فکر خرید چنین تسلیحاتی از اسرائیل افتاد. این نخستین سفر یک وزیر دفاع اسرائیلی به روسیه پس از سال‌ها بود.  


( ۵ )

نظر شما :