امارات از کاهش همکاری‌های اقتصادی با ایران نگران است

۱۷ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۲ کد : ۸۵۸۹ اخبار اصلی
منابع اقتصادی امارات اعلام کردند، ایالات متحده فشارهای خود را به امارات متحده عربی افزایش می‌دهد تا شاید بتواند این کشور را وادار کند که قید و بندهای بیشتری را بر سر تجارت با ایران اعمال کند.
امارات از کاهش همکاری‌های اقتصادی با ایران نگران است

دیپلماسی ایرانی: منابع اقتصادی امارات اعلام کردند، ایالات متحده فشارهای خود را به امارات متحده عربی افزایش می‌دهد تا شاید بتواند این کشور را وادار کند که قید و بندهای بیشتری را بر سر تجارت با ایران اعمال کند.

امارات متحده عربی داد و ستد گسترده‌ای با ایران دارد. به خصوص دبی که یکی از مهمترین مراکز داد و ستد اقتصادی امارات و ایران است.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، فشارهای ایالات متحده امریکا به امارات متحده عربی روز به روز افزایش می‌یابد که بازتاب آن را در دستور بانک مرکزی مبنی بر نظارت بیشتر بر داد و ستدهای بانکی میان ایران و امارات بر اساس تحریم‌های بین‌المللی می‌توان دید.

ایالات متحده امریکا و اروپا اخیرا تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کردند تا شاید بتوانند تهران را به توقف غنی‌سازی اورانیوم وادار کنند در حالی که چین و ترکیه از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران طفره رفته‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز همچنین به سفر استورات لیوی، معاون وزیر خزانه داری امریکا در بخش تروریسم و اطلاعات و امنیت ملی اشاره می‌کند و می‌نویسد، وی در دیدار با مقامات اماراتی به آنها هشدار داد که نباید به دنبال راه‌های دور زدن تحریم‌ها علیه ایران بگردند و تحریم‌ها را مطابق با آنچه جامعه جهانی می‌خواهد علیه ایران اجرا کنند.

برخی بانکداران اماراتی فشارهای امریکا به امارات را ناموجه می‌دانند و آن را رد می‌کنند. به گفته آنها در حدود 400 هزار تبعه ایرانی در امارات زندگی می‌کنند که سرمایه‌های کلانی را با خود به امارات آورده‌اند و امارات نمی‌تواند از آنها و سرمایه‌هایشان چشم‌پوشی کند.

سرهنگ ضاحی خلفان، فرمانده پلیس دبی نیز در این باره گفته است: «هر گونه فشاری بر داد و ستدهای جاری میان ایران و امارات تاثیرات بدی بر آینده روابط اقتصادی دبی می‌گذراد. ایران از متحدان سنتی تجاری ما است و ما باید با آن روابط تجاری خود را حفظ کنیم. اگرچه این دیدگاه با دیدگاه دولت امارات بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران منافات دارد.»

وی همچنین گفت: «بازرگانان و شرکت‌های امارات از این که معیارهای مشخصی برای داد و ستد با ایران وجود ندارد شکایت دارند و خواستار وضوح در سیاست‌های دولت امارات مبنی بر اجرا یا عدم اجرای تحریم‌های تصویب شده سازمان ملل علیه ایرانند.»

در همین رابطه شیخ نشین‌های دبی، فجیره و راس الخیمه از قطع همکاری‌های اقتصادی با ایران ابرازنگرانی کرده و اعلام کرده‌اند که با توجه به استمرار بحران اقتصاد جهانی هر گونه خلل در روابط اقتصادی با ایران به اقتصاد آنها ضربات سنگینی وارد می‌کند.

با این حال پیش‌بینی می‌شود به دلیل اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران حجم داد و ستد ایران کمتر از سال گذشته که نزدیک به 12 میلیارد دلار بود، برسد.


نظر شما :