آویگدور لیبرمن لبخندها را بر لبان عباس و نتانیاهو خشک کرد

۱۶ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۴:۴۰ کد : ۸۵۸۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
هنوز خاطره مذاکرات صلح 2 سپتامبر از اذهان پاک نشده است که آویگدرو لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل آب پاکی را بر دستان فلسطینیان ریخت تا همان طور که گفته بود، مذاکرات واشنگتن یک ضیافت شام ساده باشد و سنگ‌انداز آن نیز شخص او باشد.
آویگدور لیبرمن لبخندها را بر لبان عباس و نتانیاهو خشک کرد

دیپلماسی ایرانی: هنوز لبخندهای سران فلسطین و اسرائیل بر لب‌هایشان جاری است و خاطره مذاکرات صلح 2 سپتامبر از اذهان پاک نشده است که آویگدرو لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل آب پاکی را بر دستان فلسطینیان ریخت تا همان طور که گفته بود، مذاکرات واشنگتن یک ضیافت شام ساده باشد و سنگ‌انداز آن نیز شخص او باشد.

آویگدور لیبرمن، روز دوشنبه 6 سپتامبر گفت که اجازه نمی‌دهد تعلیق جزئی شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری متوقف شود و 26 سپتامبر پایان تاریخ تعلیق شهرک‌سازی‌ها است.

وی به خبرگزاری ارتش اسرائیل گفت: «کوچترین دلیلی برای ادامه توقف شهرک‌سازی‌ها وجود ندارد. حزب اسرائیل خانه ما به اندازه کافی در دولت و پارلمان نفوذ و سلطه دارد که اجازه ندهد پیشنهادی برای استمرار تعلیق شهرک‌سازی‌ها مطرح شود.»

ریاست حزب اسرائیل خانه ما را آویگدور لیبرمن بر عهده دارد که دومین حزب اکثریت پس از حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پارلمان و مجلس محسوب می‌شود.

لیبرمن همچنین در نشست روز دوشنبه 6 سپتامبر حزب اسرائیل خانه ما گفت : «از معاهده اسلو 17 سال است که می‌گذرد ولی تا کنون یک قدم به سمت اجرای تعهدات و بیانیه‌های متعددی که تا کنون صادر شده برداشته نشده است. ما شاهد هیچ دستاوردی نیستیم. محمود عباس تا کنون هیچ معاهده صلح کاملی را امضا نکرده است. در حالی که اسرائیل باید به فکر وادار ساختن او به امضای توافق‌نامه‌ای برای حفظ امنیت اسرائیل در دراز مدت باشد.»

لیبرمن همچنین گفت: «محال است که ظرف یک سال با فلسطینی‌ها توافقی حاصل شود. ما هنوز قضایای حل نشده عاطفی و گره خورده‌ای داریم که هنوز بر سر آنها بحث و مجادله است، قضایی مثل بیت المقدس، پناهندگان، شهرک‌های یهودی‌نشین و اعتراف به اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی. تنها چیزی که اکنون می‌توان به آن رسید تداوم طولانی مدت حکومت خودگردان بر اساس مرزهای موقت است.»

وی در ادامه گفت: «حکایت ما این گونه است که ما به سرعت بسیار زیادی می‌دویم در حالی که فلسطینی‌ها خیلی آرام در حد رشد یک ریشه‌ حرکت می‌کنند برای همین هم اسرائیل را متهم به شکست مذاکرات می‌کنند و دائما تعلیق شهرک‌سازی‌ها را مطالبه می‌کنند.»

دفتر نخست وزیری اسرائیل نپذیرفت که درباره گفته‌های وزیر امور خارجه این رژیم سخن بگوید یا موضعی بگیرد. ولی نتانیاهو باز هم در جلسه افتتاحیه هفتگی دولت از محمود عباس خواست که با او در پیمودن راه صلح همراه باشد و اجازه ندهد صلح و امنیت اسرائیل و فلسطین به نابودی و فروپاشی برسد.

نتانیاهو باز هم تاکید کرد که حاضر است برای رسیدن به این هدف امتیازهای تاریخی‌ای بدهد.

با این حال یوفال شتاینتز، وزیر دارایی اسرائیل گفت: «تداوم تعلیق شهرک‌سازی‌ها پس از 26 سپتامبر پذیرفتنی نیست چرا که این تصمیم را دولت اسرائیل به طور یک‌جانبه گرفته است.»

عوزی لانداو، وزیر امور زیربنایی اسرائیل نیز گفت: «ما از آغاز مذاکرات مستقیم صلح استقبال می‌کنیم. این مذاکرات برای ما بسیار مهم است چرا که همه‌مان صلح را می‌خواهیم ولی ما باید راهکاری در مذاکرات صلح اتخاذ کنیم که اتفاقات گذشته مجددا تکرار نشود. ما مذاکرات را در گذشته با امیدهای بسیار آغاز می‌کردیم ولی در نهایت کار شاهد حوادث تروریستی بیشتری می‌شدیم.»

در مقابل محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی در مقابل مواضع اسرائیل واکنش نشان داد و در موضعی انتقادی گفت: «ادامه شهرک‌سازی‌ها به معنای پایان مذاکرات صلح است.»

عباس در گفت‌و‌گو با روزنامه فلسطینی الایام گفت: «مذاکرات مستقیم فلسطین و اسرائیل فقط تا پایان همین ماه ادامه پیدا می‌کند، اگر دولت اسرائیل تعلیق شهرک‌سازی‌ها را تمدید کرد مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و اگر تمدید نکرد ما از این مذاکرات خارج می‌شویم.»

وی در ادامه همچنین گفت: «این پیام برای اوباما، رئیس جمهوری و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا کاملا روشن شده است، من خودم همین موضوع را به آنها گفتم. همین موضوع را شخصا به نتانیاهو گفتم. به او گفتم باید بدانی که اگر قرار است شهرک‌سازی‌ها را ادامه دهید ما از مذاکرات خارج خواهیم شد.»

وی درباره موضوعات مذاکرات نیز گفت: «مذاکرات بر روی مرزها و امنیت متمرکز است. در دیدار دو جانبه گفتم اگر می‌خواهند که وارد مذاکرات شویم باید اول از مرزها آغاز کنیم و سپس به امنیت مرزها بپردازیم. مسئله مرزها برای ما مهم است و موضوع امنیت برای آنها. ما باید بر مرزهای 1967 به توافق برسیم و مرزها را بر اساس آن بکشیم. باید به محض این که به توافق رسیدیم مرزها را بکشیم، سپس در مرحله بعد به موضوع پناهندگان و دیگر موضوع‌های معلق می‌پردازیم.»

در این میان باراک اوباما تلاش می‌کند که مذاکرات فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ادامه داشته باشد و ظرف 20 ماه مذاکرات به نتیجه برسد. اما اوباما در جایی گفته است که نتانیاهو عزم تمدید تعلیق شهرک‌سازی‌ها را ندارد ولی این را در مذاکرات واشنگتن بیان نکرد و به محمود عباس نیز درباره آن چیزی نگفت.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :