آنچه در واشنگتن گذشت، مذاکره بود یا صرف شام؟

۱۴ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۱ کد : ۸۵۶۰ اخبار اصلی
مذاکرات مستقیم صلح اسرائیل و فلسطین روز پنج‌شنبه به طور رسمی در طبقه هشتم وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در واشنگتن آغاز شد. مذاکراتی که در آن محمود عباس، بنیامین نتانیاهو، محمد حسنی مبارک و ملک عبدالله، پادشاه اردن حضور داشتند.
آنچه در واشنگتن گذشت، مذاکره بود یا صرف شام؟

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات مستقیم صلح اسرائیل و فلسطین روز پنج‌شنبه به طور رسمی در طبقه هشتم وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در واشنگتن آغاز شد. مذاکراتی که در آن محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محمد حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر و ملک عبدالله، پادشاه اردن حضور داشتند.

هر چهار نفر قبل از آغاز مذاکرات در کاخ سفید با حضور باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با یکدیگر مذاکرات مقدماتی را انجام دادند و سپس به میان خبرنگاران آمدند و آغاز مذاکرات را اعلام کردند.

حسنی مبارک در میان خبرنگاران بر لزوم توقف شهرک‌سازی‌ها تاکید کرد و گفت که باید تشکیل کشور مستقل فلسطینی محور گفت‌وگوهای صلح باشد.

ملک عبدالله که بر خلاف دیگر رهبران عرب حاضر در این جلسه به زبان انگلیسی سخنرانی کرد، نیز گفت که شاید این آخرین فرصت برای مذاکرات صلح باشد و اگر این بار به شکست بینجامد معلوم نیست امنیت خاورمیانه در آینده تامین شود.

بنیامین نتانیاهو نیز در این نشست، حرف‌های به ظاهر زیبایی در برابر دوربین خبرنگاران بر زبان آورد. وی گفت: «من شما آقای رئیس‌جمهور عباس را، شریکی مطمئن در مذاکرات صلح می‌دانم. گمان می‌کنم شما آن قدر شجاعت دارید که بتوانیم به کمک هم مذاکرات را به خوبی به پیش ببریم. من قبول دارم که اسرائیل باید یک حقیقت تلخ را بپذیرد و از یک سری از خواسته‌هایش کوتاه بیاید. کما این که فلسطینیان نیز باید از یک سری از خواسته‌ها بگذرند. من آماده‌ام تا مذاکرات صلح را به خوبی به پیش برده و کشور مستقل فلسطینی در کنار کشور مستقل یهود تشکیل شود. البته شما باید ما را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت بشناسید. ما از بابت مسائل امنیتی نگرانی داریم. شما باید نگرانی ما را در این زمینه برطرف کنید.»

عباس نیز گفت: «ما اسرائیل را بر اساس مفاد توافق‌نامه اسلو در سال 1993 به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت شناخته‌ایم. این چیزی نیست که بخواهیم درباره آن بحث کنیم. درباره مسائل امنیتی نیز معترفیم که مشکلات امنیتی داریم ولی به هر حال همه تلاش خود را می‌کنیم تا امنیت فلسطین را تامین کنیم. کما این که عاملان حوادث اخیر را نیز دستگیر کردیم.»

ساعاتی قبل از آغاز نشست مذاکرات صلح گروهی از فلسطینیان به یک خودروی نظامی اسرائیلی حمله کرده و چهار سرباز این رژیم را کشتند. در پی این حادثه پلیس حکومت خودگردان فلسطینی نزدیک به 250 نفر را بازداشت کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز از دو طرف فلسطینی و اسرائیلی خواست با غلبه بر آن‌چه وی موانع اخیر پیش روی صلح دانست، به مذاکرات خود ادامه دهند. وی همچنین در مصاحبه‌ با شبکه‌های تلویزیونی فلسطین و شبکه دو اسرائیل نسبت به شکست مذاکرات همانند مذاکرات گذشته هشدار داد.

وی همچنین گفت: «اولا به نظر من دیگر به نفع اسرائیل یا فلسطین نیست که نخواهند به سمت صلح و امنیت و تشکیل کشور مستقل حرکت کنند. هر گونه حرکت مثبت و سازنده‌ای باعث کاهش قدرت نابودی و حرکت‌های منفی می‌شود. ایالات متحده می‌خواهد در کنار رهبران و مردمانی بایستد که به این مذاکرات به چشم آخرین فرصت برای حل درگیری‌های طولانی می‌نگرند.»

هیلاری کلینتون تاکید کرد، بیت‌المقدس می‌تواند به سنبل صلح و همکاری میان اسرائیل و فلسطین تبدیل شود اگر دو طرف بخواهند که به درگیری‌های مزمن در خاورمیانه پایان دهند.  

اما این گفته‌های زیبا فقط بر سر سفره شام مذاکرات صلح گفته شد. بیرون از مذاکرات و در عرصه عمل در فلسطین و اسرائیل وضع به منوال دیگری بود. در حالی که هنوز 27 روز به پایان مهلت تعیین شده برای توقف شهرک‌سازی‌های یهودی‌نشین فرصت باقی مانده است، کمیته ساخت و ساز شهرک‌های یهودی‌نشین در اسرائیل اعلام کرد، ساخت شهرک‌ها را زودتر از موعد مقرر از سر خواهند گرفت. گذشته از این در حالی که همه سران عرب حاضر در واشنگتن بر لزوم توقف شهرک‌سازی‌ها تاکید داشتند، بنیامین نتانیاهو تاکید کرد هیچ لزومی برای توقف شهرک‌سازی‌ها نمی‌بیند و ساخت شهرک‌سازی‌ها پس از موعد مقرر از سر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیل این مذاکرات را تشریفاتی خواند و آن را صرفا دور هم نشستنی برای صرف شام به ضیافت اوباما دانست.

جنبش حماس نیز برگزاری این مذاکرات را بی‌نتیجه خواند و برگزاری آن را محکوم کرد.

با این حال دو طرف پذیرفتند که دور دوم مذاکراتشان در روزهای 14 و 15 سپتامبر در شرم الشیخ در مصر برگزار شود.

بدین ترتیب و در حالی که اسرائیل و فلسطین بر روی دست هم آب پاکی می‌ریزند و هر کس به طریقی در مذاکرات صلح خلل ایجاد می‌کند، مشخص نیست که دو مقام ارشد فلسطین و اسرائیل بر سر چه چیزی تصمیم به مذاکره دارند و قصدشان از انجام این مذاکرات چیست؟


نظر شما :