درپاسداشت روز جهانی قدس

یهودی‌سازی درقدس شرقی چه گونه انجام می‌شود؟

۱۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۳:۴۹ کد : ۸۵۴۹ اخبار اصلی
استمرار حضور و اشغال غیرقانونی رژیم در کرانه غربی که عملاً فرصت بسیار مناسبی را برای اعمال تدریجی روند یهودی سازی قدس شرقی و انضمام آن به بخش غربی فراهم می‌سازد، دلیلی بر حل و فصل فوری مسئله قدس نمی‌بینند. یادداشتی از محمد ایرانی برای دیپلماسی ایرانی
یهودی‌سازی درقدس شرقی چه گونه انجام می‌شود؟

 مقدمه– بیت‌المقدس یا همان اورشلیم پس از اشغال رسمی ‌فلسطین توسط صهیونیست‌ها و پس از صدور قطعنامه تقسیم در جامعه ملل به دو بخش تقسیم گردید. بخش غربی آن رسماً در سال 1948 همزمان با تشکیل کیان صهیونیستی جزو سرزمین‌های به اصطلاح اسرائیل فعلی درآمد و به تصویب جامعه بین‌الملل و سپس دولت‌های عربی رسید و اعتراض خاصی بر آن صورت نگرفت. بیت‌المقدس شرقی بر اساس اعلامیه یا قطعنامه تقسیم جزو سرزمینهای کرانه غربی و متعلق به فلسطینیان اعلام شد. قدس قدیم که مسجدالاقصی و قبه الصخره نیز شامل آن می‌شوند در این بخش یعنی بیت‌المقدس شرقی قرار دارند. رژیم صهیونیستی که از همان ابتدا در پی انضمام کل بیت‌المقدس به مناطق 48 بود علی‌رغم وجود اکثریت ساکنان عرب منطقه شرقی، طی برنامه ریزی تدریجی و با شیوه‌های گوناگون تاکنون این سیاست را دنبال نموده و به ویژه پس از اشغال کرانه غربی در چهارم ژوئن 1967 و اعمال سلطه نظامی ‌و امنیتی بر کرانه فلسطین نشین، فرصت را غنیمت شمرده و ضمن بسط توسعه نظامی ‌خود بر مناطق حساس کرانه غربی از قبیل مناطق استراتژیک، منابع آبی و شاهراه‌ها، انضمام تدریجی بیت‌المقدس شرقی را به مناطق 48 بیش از مناطق دیگر فلسطین در دستور کار دارد. این امر در اصطلاح "یهودی سازی قدس" نام گرفته است.

پس از ذکر این مقدمه، باید ببینیم اشغالگران قدس به منظور دستیابی به این هدف بزرگ چه اقداماتی را تحت عنوان استراتژی یهودی سازی این منطقه دردستورکارگذشته خود داشته و دارند.

در اختیار داشتن این شهر مقدس همواره یکی از محورهای کشمکش تمدنهای گذشته درطول تاریخ بوده است. اسرائیل بر این امر آگاهی دارد که اولاً ترکیب جمعیتی این منطقه که غالباً عرب و مسلمان هستند و ثانیاً حساسیت دولتها و امت اسلامی ‌نسبت به مسجد الاقصی اولین قبله مسلمانان مانعی برای تحقق هدف دیرینه‌اش خواهد بود لذا در راستای همین محور، دولتهای گوناگون این رژیم تغییر دمگرافیک و به هم زدن ترکیب جمعیتی قدس شرقی را اما بصورت تدریجی و خزنده در دستور کار خود داشته‌اند. از سوی دیگر این رژیم با رویکرد اعمال فشار در مذاکرات سازش با فلسطینی‌ها و اعراب درصدد یافتن شرایط مناسب برای جلب موافقت این دولتها و دولتهای غربی به انضمام بیت‌المقدس شرقی به اسرائیل و در صورت مخالفت آنان به تعویق انداختن حل و فصل مسئله قدس بوده است. از این زاویه است که صهیونیستها حاضر به طرح موضوع حل و فصل قدس که مهمترین موضوع راه حل نهایی در منازعات و مذاکرات فلسطینی – اسرائیلی است نخواهند بود .اکنون نیز :

اولاً، در شرایط ضعف و وابستگی دولتهای عربی و دل‌مشغولی سران این دولتها به رفع مشکلات داخلی به منظور استمرار حاکمیت خود،

ثانیاًً، استمرار حضور و اشغال غیرقانونی رژیم در کرانه غربی که عملاً فرصت بسیار مناسبی را برای اعمال تدریجی روند یهودی سازی قدس شرقی و انضمام آن به بخش غربی فراهم می‌سازد، دلیلی بر حل و فصل فوری مسئله قدس نمی‌بینند.

کیان صهیونیستی برای تغییر دمگرافیک و ترکیب جمعیتی بیت‌المقدس شرقی سلسه اقداماتی را به مرحله اجرا گذاشته است. مهمترین این اقدامات، ساخت شهرکهای جدید و انتقال یهودیان تازه وارد به این شهرک‌هاست. انبوه‌سازی مسکن در حومه قدس شرقی و به دنبال آن انتقال تعدادی از صهیونیستهای ساکن مناطق ساحلی از جمله یافا به این شهرک‌ها مدت‌هاست ادامه دارد. در این راستا مدیر اداره نقشه برداری جمعیت مطالعات عربی در قدس اشغالی اخیراً ضمن ارائه گزارش مفصلی اعلام داشته است شهرداری قدس اشغالی در نظر دارد با احداث شهرکهای جدید، امکان ساخت 40 هزار واحد مسکونی را برای انتقال یهودیان فوق‌الذکر فراهم کند .منابع رسانه‌ای اسرائیل حتی سخن از ساخت 20هزار واحد مسکونی درسال به میان آورده‌اند. جالب توجه است علی‌رغم موافقت اسرائیل با توقف موقت شهرک‌سازی برای شروع مذاکرات اخیر سازش با فلسطینی‌ها، این رژیم ساخت عادی واحدهای مسکونی ناشی از رشد طبیعی جمعیت یهودی اطراف قدس را همچنان ادامه می‌دهد.

علاوه برآن، رژیم مذکور در نظر دارد مساحت شهرکهای غیرقانونی یهودی نشین اطراف بیت‌المقدس را افزایش دهد. هدف این رژیم از گسترش محیط جغرافیایی این شهرک‌ها، امکان انضمام آنها به یکدیگر و ایجاد مناطق یهودی نشین بزرگ است. این اقدام عملاً ارتباط روستاهای فلسطینی نشین اطراف قدس با یکدیگر را قطع خواهد کرد.

اقدام دیگر این رژیم در به هم زدن ترکیب جمعیتی به سود یهودیان، تخریب خانه‌ها و اماکن بدون مجوز شهرداری است. اخیراً خبرهای واصله حکایت از آن دارد که دولت این رژیم در نظر دارد 13 هزار واحد مسکونی فلسطینی را در بیت‌المقدس شرقی تخریب کند. بر این اساس شهرداری قدس که اشغالگران صهیونیست طی سالهای پس از اشغال بر آن تسلط یافته‌اند اخطاریه‌هایی را برای ساکنان عرب این واحدها به منظور تخلیه منازل خود صادر کرده است. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که اعراب ساکن این مناطق به دلیل زاد و ولد و توسعه خانواده، اماکن جدیدی را برای سکونت خود دست و پا کرده‌اند اما بهانه شهرداری عدم دریافت مجوز ساخت است. شکایت اهالی مذکور نیز به جایی نرسیده است. به اعتراف بسیاری از شهروندان قدس، دریافت مجوز از شهرداری برای اعراب کار بسیار دشوار و نیازمند پرداخت مبالغ هنگفتی است. علاوه بر آن شهرداری قدس هرگونه اقدام به بازسازی و ترمیم تعداد 1500 واحد مسکونی فلسطینی‌ها در منطقه قدیم بیت‌المقدس را نیز ممنوع و از ورود مصالح ساختمانی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر موارد فوق، اشغال یا تخریب تدریجی مناطق مقدس در قدس شرقی و احیای معابد یهودی توسط یهودیان افراطی، مصداق بارز روند یهودی سازی به شمار رفته است. با روی کار آمدن دولت تندرو نتانیاهو، فضای لازم برای مانور یهودیان افراطی به داخل مسجد الاقصی و برخی کلیساهای مهم مسیحیان در قدس قدیم فراهم شده است. گزارش‌های مکرری از حضور این یهودیان در صحن مسجد الاقصی به مناسبت اعیاد خود وجود دارد که بعضاً به درگیری بین آنها و مسلمانان انجامیده است. در این میان اقدام پلیس رژیم اشغالگر در جهت جلوگیری از ورود آزادانه مسلمانان به مسجدالاقصی و تعیین ترتیبات سنی برای ورود آنان و حمایت از یهودیان بوده است. این اتفاق برای مسیحیان عرب و ورود به کلیسای قدیمی‌القیامه نیز افتاده است. البته بحث ایجاد تونل‌هایی در زیر مسجد الاقصی توسط یهودیان که به مرور زمان موجب تخریب پایه‌های مسجد شده و جلوگیری از ترمیم ان، سرقت آثار تاریخی این اماکن و توسعه منطقه دیوار براق موسوم به ندبه نیز از اقداماتی است که در راستای یهودی سازی تدریجی بیت‌المقدس قلمداد می‌شود.

آنچه گفته شد اقدامات عملی است که اسرائیل با زور و اجبار درصدد تحقق آن است. نکته‌ای که فراتر از این اقدامات است تلاش این رژیم به منظور تزویر در تاریخ و حقایق تاریخی از طریق مستندسازی دروغین است که اهمیت آن به دلیل تاثیرگذاری بر نسلهای آینده و تثبیت اشغال کمتر از موارد فوق نمی‌باشد. این اقدام هدف خطرناکی را دنبال می‌کند که براساس آن نام اماکن اسلامی‌، آثار تاریخی اسلامی ‌و آنچه مربوط به تمدن اسلامی‌ است به یهودی تغییر یافته و بلافاصله برای آن مستند و شناسنامه جعل می‌گردد. رئیس بخش میراث اسلامی ‌مسجد الاقصی بر این نکته صحه گذاشته و معتقد است تاثیر روانی این اقدام یهودیان در آینده که در واقع یهودی کردن میراث اسلامی ‌است خطرناکتر و موثرتر از هر اقدام دیگر بوده و با طرح "دولت یهودی" که افراطیون فعلی آن را دنبال می‌کنند همسو می‌باشد.

ماحصل اقدامات دولت صهیونیستی مجبور کردن فلسطینی‌های بیت‌المقدس به ترک خانه و کاشانه خود و تغییر دمگرافیک این منطقه به سود یهودیان است. این امر که به طور تدریجی و خزنده در جریان است متاسفانه با غفلت مسلمانان و دولت‌های عربی صورت می‌گیرد به ویژه این که طراحان یهودی سالهاست در مکان اشغال شده حضور مستقیم داشته و با تدبیر لازم بر آنچه در دست اجراست اشراف دارند. استمرار این روند به معنای حذف یکی از مهمترین مطالبات فلسطینی‌ها در مذاکرات خود با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

مطالب فوق جهت آگاهی و هشدار است تا بهتر بدانیم دراین روزها چه بر سر بیت‌المقدس می‌رود. نجات مسجد الاقصی این مکان مقدس و تاریخی در چنین شرایط دشوار و مبهم بی‌تردید همتی کارساز و جمعی از سوی امت اسلامی‌ را طلب می‌کند.                                          


نظر شما :