ایران هسته‌ای می‌شود، غرب سکوت می‌کند

۱۵ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۰ کد : ۸۵۰۸ اخبار اصلی
به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها جبهه دوم برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده‌اند...
ایران هسته‌ای می‌شود، غرب سکوت می‌کند

دیپلماسی ایرانی: روزنامه واشنگتن تایمز در تازه‌ترین گزارش خود به قلم مامور سابق سیا که نام مستعار رضا خلیلی را برای خود برگزیده است، می‌نویسد: بیست و یکمین روز از ماه آگوست بود که روسیه رسما کمک به ایران در نیروگاه بوشهر را آغاز کرد. همراهی روس‌ها با ایران در این حوزه 15 سال پیش آغاز شد و البته بارها به تعویق افتاد. تندروها در ایران این بازگشت روس‌ها را به پیروزی در برابر شیطان بزرگ آمریکا تعبیر کردند. همگان دوباره این سخنان را تکرار کردند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها جبهه دوم برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده‌اند. نیروگاه بوشهر در حال حاضر تبدیل به یکی از مکان‌هایی شده است که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن نزدیک شود چرا که میزان مواد هسته‌ای حاضر در این نیروگاه در صورت حمله به اندازه‌ای است که کل منطقه را آلوده کند. راکتور این نیروگاه آمادگی کافی برای تولید 600 پوند پلوتونیوم را دارا است. این میزان از مواد می‌تواند منجر به ساخت حداقل 60 بمب هسته‌ای در یک تا دو سال نخست راه‌اندازی شود. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای کاملا بر فرایند کار در نیروگاه بوشهر تسلط دارد. البته از آنجا که آژانس نمی‌تواند دائم مامورانی را پای دوربین‌ها بنشاند، ناظران هر 90 روز یکبار فیلم‌های ضبط شده را نگاه می‌کنند. این بازه زمانی می‌تواند برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز جهت تولید بمب کافی باشد. بر اساس قرارداد میان روسیه و ایران سوخت‌های استفاده شده به مسکو بازگردانده می‌شوند اما به نظر کارشناسان تولید پلوتونیوم از سوختی که یک بار مصرف شده است تنها به تکنولوژی ساده نیاز دارد.

نویسنده این گزارش در ادامه ادعا می‌کند که دولتمردان ایرانی می‌توانند در چشم برهم‌زدنی تصمیم به هسته‌ای شدن بگیرند و به راحتی این تسلیحات هسته‌ای را در مدت زمان بی خبری غربی‌ها در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ قرار دهند. در شرایطی که ایرانی‌ها این تصمیم را عملی کنند غرب برای پاسخ دادن به آن با گزینه‌های پیش روی کمتری روبرو است. در این چنین شرایطی است که غرب نمی‌تواند در برابر ایران هسته‌ای به هر گزینه‌ای متوسل شود. هرگونه حمله به ایران تبعات بدتری را به دنبال خواهد داشت چه برای مردم این کشور و چه برای اسرائیل و غرب.

واشنگتن تایمز در ادامه می‌نویسد: ایران با آغاز کردن این بازی شطرنج در حقیقت به دنبال فهماندن حقیقتی دیگر به آمریکا و اسرائیل نیز است: در شرایطی که شما به هر نیروگاه دیگری چه نظنز و چه اصفهان حمله کنید، ما می‌توانیم از سوخت مورد استفاده در بوشهر برای تولید بمب و هسته‌ای شدن استفاده کنیم. ایران در نطنز به تولید اورانیوم بیست درصد با سرعت بالایی ادامه می‌دهد. نیروگاه اصفهان هم می‌تواند در یک سال آتی پلوتونیوم مورد نیاز برای تولید دو بمب هسته‌ای را تولید کند. دولتمردان ایرانی در حال برانداز کردن عملکرد غرب هستند و به دنبال فرصتی هستند تا پیوستن خود به بلوک هسته‌ای بین‌المللی را اعلام کنند.

نویسنده این گزارش با اشاره به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: این تحرکات هسته‌ای را در کنار برنامه‌های پیشرفته سپاه برای دستیابی به انوع موشک‌های تهاجمی‌ و دفاعی بگذارید. در حال حاضر ایران بیشترین ذخیره موشک‌های بالستیک در خاورمیانه را عهده‌دار است. هزار موشک در اختیار ارتش این کشور بردی میان 90 تا 1200 مایل دارند. این موشک‌ها می‌توانند تمامی ‌کشورهای خاورمیانه و اسرائیل را هدف قرار دهند. بخشی از اروپا هم می‌تواند در تیررس ارتش ایران باشد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ به کمک کره شمالی به دنبال موشک‌های بالستیکی است که بتواند هر نقطه در کره زمین را هدف قرار دهد. ایرانی‌ها موفقیت در حوزه هوا و فضا را بهانه می‌کنند تا برنامه هسته‌ای و نظامی ‌اصلی خود را از تیررس توجه دور نگاه دارند.

واشنگتن تایمز با طرح ادعاهای پیشین می‌نویسد: ایران متحدان خود در خاورمیانه را همچنان تجهیز می‌کند. حزب الله لبنان همچنان از ایران موشک خریداری می‌کند و حماس هم راکت‌های شلیک شده به سمت اسرائیل را از ایران مهیا می‌کند. ونزوئلا هم تبدیل به سوپر مارکت تسلیحاتی ایران شده است. بسیاری از کارشناسان و مهندسان هسته‌ای و نظامی ‌ایران در حال حاضر در ونزوئلا هستند. ایران به دنبال سیطره بر تمام امریکا لاتین است. تنها مبحثی که در این میان مطرح است زمان است. ایران به زمان نیاز دارد تا بتواند اندک اندک از قدرت و نفوذ غرب بکاهد.

واشنگتن تایمز در ادامه می‌نویسد: غرب در مواجهه با ایران به نوعی گرفتار اما و اگر و شاید است. غربی‌ها سه دهه است که برای کنار امدن با دولتمردان ایرانی کج‌دار و مریز رفتار کردن را توشه راه خود کرده‌اند. این روزنامه امریکایی در ادامه ادعا می‌کند: غرب بی‌توجه به نارضایتی ایرانی‌ها از رهبران خود همچنان به تعامل با این کشور ادامه می‌دهد. دلیل شکست غربی‌ها در سه دهه اخیر هم این واقعیت بوده است که انها با فلسفه حضور دولتمردان ایرانی در راس کنار امده‌اند.

غربی‌ها تا همین امروز هم گمان می‌کنند که می‌توانند با توسل به راهکارهایی مانند تحریم و یا انزوای ایران با حاکمیت در این کشور کنار بیایند. چند روز پیش بود که در نیویورک تایمز گزارشی منتشر شد دال بر این که امریکا به اسرائیل اطمینان داده است که ایران تا دو سال آینده امکان دستیابی به تسلیحات و بمب هسته‌ای را ندارد. پنتاگون با این ترفند در حقیقت به دنبال متقاعد کردن اسرائیل به عدم حمله نظامی ‌به تاسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک بوده است. گری سامور مشاور تسلیحاتی اوباما هم اعتقاد دارد که هنوز بر اساس اطلاعات سرویس‌های جاسوسی ایالات متحده برای حمله به ایران زود است و برنامه هسته‌ای این کشور در حد و اندازه ای نیست که تنها گزینه نظامی ‌راهکار رفع آن باشد.

این کارمند سابق سیا در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: دو ایراد بر استدلال‌های اخیر امریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وارد است: نخست انکه اطلاعات امریکایی‌ها در اکثر موارد اشتباه بوده است. ما از بحث غنی سازی اورانیوم در نطنز آگاهی نیافتیم مگر زمانی که اپوزیسیون در ایران در سال 2002 از آن پرده برداشت. اخیرا هم متوجه شده‌ایم که گزارش سیا در سال 2003 دال بر توقف برنامه تسلیحاتی ایران کذب محض بوده است. ایران هرگز در چند سال گذشته برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکرده است.

ایراد دیگر بر استدلال‌های ایالات متحده هم این پرسش ساده است که: چه می‌کنید اگر پای نیروگاه‌های هسته‌ای مخفی دیگری هم در میان باشد؟ ایران همواره از حضور ناظران آژانس در چند سایت هسته‌ای متعلق به سپاه سرباز زده است. همچنین برخی دانشمندان هسته‌ای هم از هرگونه مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی منع شده‌اند.

واشنگتن تایمز در پایان می‌نویسد: نشستن و نظاره کردن برنامه هسته‌ای ایران شکستی دیگر برای غرب است. این بار اما این شکست هزینه‌های سنگینی خواهد داشت.

منبع: واشنگتن تایمز

رضا خلیلی مامور سابق سیا که با شرط مخفی ماندن نامش این یادداشت را برای واشنگتن تایمز نوشته است نویسنده کتاب "زمانی برای خیانت" است. وی در این کتاب به زندگی خود به عنوان مامور دوجانبه سیا و عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌اشاره می‌کند.


نظر شما :