آمریکا نگران برنامه هسته‌ای ایران است نه تجهیزات نظامی

۱۳ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۳ کد : ۸۴۷۲ اخبار اصلی
نیروگاه بوشهر همچنان در اخبار بین‌المللی در صدر قرار دارد. دولتمردان ایالات...
آمریکا نگران برنامه هسته‌ای ایران است نه تجهیزات نظامی
دیپلماسی ایرانی: نیروگاه بوشهر همچنان در اخبار بین‌المللی در صدر قرار دارد. دولتمردان ایالات متحده و غرب عمدتا در باب دخالت روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر سکوت کرده‌اند و این در حالی‌ست که در رسانه‌های اسرائیلی روزانه چند یادداشت و مقاله در این خصوص نوشته می‌شود. روزنامه اسرائیلی ‌هاآرتص برای چندمین روز متوالی باز هم نیروگاه بوشهر و دغدغه‌های غرب از برنامه تسلیحاتی ایران را در راس قرار داد و به نقل قول از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بسنده کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین سخنان خود تاکید می‌کند که افشاگری‌های اخیر ایران در خصوص سیستم تسلیحاتی و دفاعی که در اختیار دارد نمی‌تواند توجه واشنگتن را از برنامه هسته‌ای این کشور دور کند. آمریکا به شدت نگران برنامه هسته‌ای ایران است و نه تجهیزات نظامی که این کشور در چند هفته اخیر به نمایش گذاشته است. این موضع‌گیری امریکایی‌ها درست چند ساعت پس از اعلام خبر دستیابی ایران به کشتی‌های جنگی سریع السیر، انجام گرفت.

این کشتی‌ها در حال حاضر به موشک‌های دوربرد مجهز شده‌اند. سخنان محمود احمدی نژاد در خصوص دستیابی ایران به جت‌های بدون سرنشین نیز انگیزه‌ای شد تا امریکایی‌ها باز به پرونده هسته‌ای ایران رجوع کرده و تاکید کنند که تهران باید در خصوص برنامه تسلیحاتی خود پاسخگو باشد و واشنگتن کاری به کار تجهیزات نظامی این کشور ندارد. فیلیپ کراولی در تازه‌ترین گفتگوی مطبوعاتی خود در این خصوص می‌گوید: سخن گفتن در خصوص پیشرفت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران مصرف داخلی برای ایرانی‌ها دارد و بیشتر به کار اعمال نفوذ ایران بر کشورهای منطقه می‌آید. کرولی با استناد به اطلاعات شبکه‌های اطلاعاتی غرب در این خصوص می‌گوید: توان هسته‌ای ایران رو به پیشرفت است و البته در این مرحله ایرانی‌ها گرفتار مشکلات تکنیکی شده‌اند و البته همین مساله که ایران در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار گرفته همه ما را نگران می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تکرار ادعاهای پیشین کشورش افزود: ما تاکنون بارها تاکید کرده‌ایم که برخورداری ایران از تسلیحات هسته‌ای می‌تواند رقابت تسلیحاتی را در منطقه به راه بیندازد. چرخش معادلات در خاورمیانه تامین کننده منافع ما در این منطقه نیست و البته کمکی هم به بحران در خاورمیانه نمی‌کند. کراولی با اشاره به مناقشه میان اسرائیل – فلسطین و تلاش‌های ایالات متحده برای میانجیگری، تاکید کرد که علاوه بر برنامه هسته‌ای ایران، تنش میان اسرائیل و فلسطین هم از دیگر دغدغه‌های واشنگتن در خاورمیانه است.

کرولی میان این تقابل با قدمت نیم قرن و برنامه هسته‌ای ایران هم ایجاد ارتباط می‌کند. کرولی در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد یا خیر؟ می‌گوید: هر دولتی (رژیمی) با توجه به منافع ملی خود در خصوص فعالیت‌های نظامی‌اش تصمیم‌گیری می‌کند و اسرائیل نیز در همین زمره بوده و حق دفاع از خود را هم دارد.

کراولی در ادامه می‌افزاید: ما به دنبال اعمال فشار بر ایران برای پایان دادن به ابهام‌های هسته‌ای این کشور هستیم. ما می‌خواهیم ایران نقش سازنده و مثبتی در معادلات منطقه‌ای پیدا کند. سخنگو وزارت امور خارجه آمریکا تاکید می‌کند که واشنگتن برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران با دیگر کشورهای منطقه همکاری می‌کند. این کشورها هم جهان عرب را شامل می‌شود و هم اسرائیل را. ما تمام تلاش خود را برای تعامل با ایران به کار می‌گیریم. امیدواریم که بتوانیم ماه آینده میلادی با ایرانی‌ها گپ و گفتگویی دیپلماتیک داشته باشیم. 


نظر شما :