سارکوزى در مورد ايران به پوتين چه گفت

۱۹ مهر ۱۳۸۶ | ۰۹:۱۴ کد : ۸۴۳ اخبار اصلی
تلاش برخی از کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم هایی جدید علیه ایران خارج از چارچوب سازمان ملل در حالی ادامه دارد که رییس جمهور فرانسه در سفر خود به روسیه آخرین شانس موجود را به منظور تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران می آزماید.
سارکوزى در مورد ايران به پوتين چه گفت

تلاش برخی از کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم هایی جدید علیه ایران خارج از چارچوب سازمان ملل در حالی ادامه دارد که رییس جمهور فرانسه در سفر امروز خود به روسیه آخرین شانس موجود را برای ترغیب مقامات این کشور به منظور تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران در سازمان ملل می آزماید. 

 

اگرچه برخی ازکشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، اتریش و آلمان مخالفت خود را با وضع تحریم های جدید از سوی کشورهای اروپایی و خارج از چارچوب سازمان ملل علیه ایران ابراز داشته اند، اما طی روزهای  اخیر فرانسه، انگلیس و آمریکا با جدیت بیشتری این موضوع را  پیگیری کرده اند.

 

فرانسه و انگلیس این طور توجیه می کنند که وضع تحریم های سختگیرانه تر از آن چه در قطعنامه دوم سازمان ملل علیه تهران به تصویب رسیده است، می تواند از اقدام یک جانبه احتمالی نظامی آمریکا علیه ایران در آینده جلوگیری کند.

 

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه به هفته نامه اشپيگل آلمان گفته است با توجه به اينکه سه قطعنامه پيشين سازمان ملل عليه ايران چندان تاثيرگذارنبوده، اروپا تلاش مى کنند تحريم هاى جديدى وضع کنند:"ما مى‌خواهيم مراکز عصبى اقتصادى و مالى دولت  ایران را هدف بگيريم، نه ملت ايران را. اينکه آيا تحريم‌ها به تنهايى کافى است يا نه؟ فکر نمى‌کنم اين طور باشد. تحريم‌ها بايد با پيشنهادات سياسى همراه باشد."

 

وزير امورخارجه فرانسه درتوضيح اظهارات پيشين خود هم که گفته بود اگر اين اقدامات موثرواقع نشود جنگ پيش خواهد آمد، گفت:"آنچه من گفتم اين بود که جنگ بدترين چيزممکن خواهد بود و اين همان چيزى است که من مصمم هستم از طريق مذاکرات بى‌وقفه مانع آن شوم."

 

وی همچنین در مورد احتمال اقدام نظامى آمريکا عليه ايران که چندی است دربسيارى ازمطبوعات غربى مورد بحث وبررسى قرارگرفته، افزود: "بسيارى بر اين باورند که اين امکان وجود دارد. اين بيشترين دليلى است که ما بايد به طور دائم مذاکره کنيم؛ حتى اگر اين به معناى پذيرش شکست باشد. ما به راه حل سياسى نياز داريم، نه به راه حل نظامي."

 

اما تلاش جدید اروپایی ها درمورد وضع تحریم های جدید زمانی آغاز شد که این کشورها از همراهی روسیه و چین درخصوص تصویت قطعنامه ای جدید در آینده ای نزدیک علیه ایران از سوی شورای امنیت، قطع امید کردند. جدیت این دو کشورعضو دائم شورای امنیت در این راستا زمانی مشخص شد که برنارد کوشنر طی یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای روسی خود در مسکو اظهارات وی را پیرامون موضوع هسته ای ایران شنید.

 

سرگئی لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد که اقدامات آژانس انرژی اتمی سازمان ملل و همچنین شورای امنیت در مورد موثر بوده است. وی توافق اخیر ایران و آژانس را یکی از نشانه های چنین ادعایی برشمرد و درعین حال تاکید که این کشورهرگونه اقدام یک جانبه در مورد مسئله ایران را رد می کند.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین تلاش های اتحادیه اروپا و آمریکا را به منظور اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران مورد انتقاد قرار داد. وی تصریح کرد که فلسفه ایجاد گروه 1+5 توسعه گفت و گوهای جامع با ایران بود، نه تنها حل تمامی جنبه های برنامه هسته ای ایران، بلکه همه امور تجاری، اقتصادی و امنیت منطقه ای مربوط به آن.

 

بنابراین اگر قصد کوشنر از سفر به مسکو ترغیب مقامات روسی برای همراهی با آمریکا و هم پیمانان اروپایی اش در تصویب قطعنامه ای جدید در شورای امنیت علیه ایران بوده باشد، باید گفت که با توجه به اظهارات وزیر خارجه روسیه، این سفر به شکست انجامیده است.

 

سفر دو روزه رییس جمهور فرانسه به روسیه فرصت دیگری است که بی تردید سارکوزی از آن برای جلب حمایت ولادمیر پوتین در مورد تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران در شورای امنیت استفاده خواهد کرد.

 

اگرچه این دو در کنفرانس خبری خود با لبخند و شوخی درمقابل دوربینهای خبرنگاران ظاهر شدند، اما

اشاره سارکوزی به مسائل حساسی نظیر چچن و کوزوو نشان داد که احتمالا هشدارهایی جدی میان دو رهبر در گفت و گوهای خصوصیشان رد و بدل شده است.

 

اما چرا سارکوزی با وجود صراحت کامل وزیرخارجه روسیه درعدم پشتیبانی کشورش از تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران، سارکوزی بار دیگر این موضوع را با پوتین مطرح کرد؟

 

هنوز معلوم نیست که چه مباحثی میان دو طرف پیرامون مسئله ایران ورد تبادل نظر قرار گرفته است، اما سارکوزی پس از گفت و گو با پوتین با صراحت و خیالی آسوده به خبرنگاران اعلام کند مواضع روسیه و فرانسه در مورد برنامه های هسته ای ایران بسیار به هم نزدیک شده است.

 

از سوی دیگر روسیه نمی تواند به بازی دوجانبه ای که فرانسوی ها اخیرا آغاز کرده اند، بی تفاوت باشد. از یک سو نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه تلاش می کند که خود را با سیاست های روسیه در قبال ایران هماهنگ نشان دهد و از طرفی دولت وی در تلاش است که از این نزدیکی درجهت منافع اقتصادی خود در عراق بهره برده و در دستیابی به ثروت های نفتی این کشور با آمریکایی های شریک شود.

 

چندی پیش نشریه "سن کرونیکل" نوشت که حمایت های فرانسه از سیاست های آمریکا درعراق و انتقادهایی که پاریس علیه ایران در این زمینه داشته است، به طور گسترده ای درتمایل آمریکایی ها به تقسیم منافع نفتی خود در عراق با هم پیمانان اروپایی اش ریشه دارد. به همین دلیل مسکو نمی تواند از توجه به منافع مشترک آمریکا و اروپا در زمینه موضوع هسته ای ایران بی تفاوت بوده و در ترتیبات آینده دیپلماتیک خود با اروپایی های این واقعیت را لحاظ نکند.


نظر شما :