ایران به جای امریکا ارتش لبنان را بازسازی می‌کند

۲۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۶:۴۴ کد : ۸۳۵۸ اخبار اصلی
گرچه در گذشته بیشتر حمایت ایران از حزب الله مطرح بوده است و عامل مشترک مذهب شیعه این حمایت را قوی‌تر می‌کرده اما امروز روابط ایران نه تنها با حزب الله، بلکه با دولت لبنان هم بسیار دوستانه است و مقامات لبنانی برای این رابطه دوستانه با ایران ارزش بالایی قائل هستند.
ایران به جای امریکا ارتش لبنان را بازسازی می‌کند

دیپلماسی ایرانی: خاورمیانه عربی این روزها میزبان سفرهای زیادی است که همه آنها از یک دغدغه مشترک ناشی می‌شود: امنیت لبنان و به تبع آن امنیت منطقه. سفر ملک عبدالله به همراه بشار اسد به لبنان نشان ‌دهنده اهمیت امنیت و مسائل مربوط به این کشور برای عربستان و سوریه است. اما آنجا که تمایل و اقبال لبنان به کشوری مطرح می‌شود، همواره نام ایران به ذهن می‌رسد چرا که ایران در تمامی مقاطع تاریخی نقش حامی و طرفدار مردم لبنان را در مقابل اسرائیل بازی کرده است.

گرچه در گذشته بیشتر حمایت ایران از حزب الله مطرح بوده است و عامل مشترک مذهب شیعه این حمایت را قوی‌تر می‌کرده اما امروز روابط ایران نه تنها با حزب الله، بلکه با دولت لبنان هم بسیار دوستانه است و مقامات لبنانی برای این رابطه دوستانه با ایران ارزش بالایی قائل هستند. ایران هم در این سو از این مسئله استقبال می کند و در پی تحکیم روابط با لبنان است.

هفته گذشته که متکی در کنفرانس خبری با وزیر امورخارجه لبنان در پاسخ به سوالی درباره حمایت ایران از لبنان گفت هر کمکی که از طرف برادران لبنانی و سوری از ما درخواست شود از سوی ایران پاسخ داده خواهد شد، کسی فکر نمی‌کرد این درخواست ممکن است تجهیز ارتش لبنان هم باشد.

بعد از سفر وزیر امورخارجه لبنان به ایران و قطع کمک 100 میلیون دلاری امریکا برای بازسازی ارتش لبنان بود که غضنفر رکن‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت ایران به درخواست میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان برای تجهیز ارتش این کشور توسط ایران پاسخ مثبت داده است و برای کمک به ارتش این کشور آماده است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده بعد از درگیری‌های مرزی لبنان و اسرائیل در هفته گذشته و افشاگری‌های اخیر سید حسن نصرالله درباره دست داشتن اسرائیل، در ترور رفیق حریری کمک 100 میلیون دلاری خود را به لبنان برای بازسازی ارتش این کشور متوقف کرد. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس امریکا گفته است که کمک‌های نظامی به ارتش لبنان متوقف می‌شود و مشارکت حزب‌الله لبنان در امور ارتش لبنان باید کاملاً مورد بررسی قرار گیرد.

­­­­جایگزینی سریع کمک‌های ایران بعد از قطع کمک‌های امریکا برای بازسازی ارتش لبنان حکایت از آن دارد که در برهه کنونی همه نیروهای تاثیرگذار سیاسی به این اتفاق نظر رسیده‌اند که ایران حداقل درمورد مقابله با اسرائیل می‌تواند متحدی مورد اعتماد برای لبنان باشد و لبنان می‌تواند از راه این اتحاد اسرائیل را از تجاوز دوباره به خاک خود بازدارد.


نظر شما :