خروج نیروهای هلند از افغانستان

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۹ کد : ۸۲۴۴ اروپا
درحالی که هلند روز یکشنبه به حضور نظامی‌خود در افغانستان پایان می‌دهد ناتو اهمیت این اقدام در کاهش توانایی نیروهای ائتلاف در این کشور را ناچیز قلمداد کرده است و یک سخنگوی طالبان به مردم و دولت هلند به خاطر خروج از افغانستان تبریک گفت.
خروج نیروهای هلند از افغانستان

دیپلماسی ایرانی: هلند روز یکشنبه به حضور نظامی‌ خود در افغانستان پایان می‌دهد و نزدیک به دو هزار سرباز خود را از این کشور خارج می‌کند. واحدهای نظامی ‌هلند از سال 2006 تاکنون در افغانستان حضور داشته‌اند.

 ژنرال پیتر فون اوم، فرمانده نیروهای نظامی ‌هلند در افغانستان گفت که در دوره ماموریت سربازان تحت امرش در این کشور، امنیت به طور قابل توجهی در ولایت اوروزگان بهبود یافته است. او در این حال تاکید کرد هنوز نیاز به کار بیشتری در این ولایت هست.

 به گفته او، حضور نظامی‌هلند در افغانستان و دستاوردهای آن باعث افتخار این کشور است. او گفت که 24 سرباز هلندی در طول ماموریت چهار ساله نیروهای نظامی ‌این کشور در افغانستان کشته و 140 تن مجروح شدند.

از جمله این تلفات پسر خود اوست  که در سال 2008 در اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای کشته شد.

 در حال حاضر 145 هزار سرباز خارجی در افغانستان مستقر هستند. همچنین هم اکنون 44 کشور اروپائی عضو ناتو در افغانستان به نحوی حضور دارند. این حضور در اکثر موارد حضوری نظامی ‌است. حضوری که نه تنها موثر نبوده بلکه بر وخامت اوضاع در افغانستان افزوده است. 

نیروهای نظامی ‌هلند که از سال 2006 در منطقه اوروزگان افغانستان مستفر بودند دارای راهبردی سه بعدی شامل دفاع نظامی، دیپلماسی و توسعه بودند که این راهبرد به الگویی برای سایر نظامیان خارجی در افغانستان تبدیل شده است. این نیروها در واقع نقش نیروهای مسلح و محافظ پروژه‌های عمرانی، آموزشی و بهداشتی در این منطقه را ایفا می‌کردند.

ناتو و دولت اوباما، سیاست دولت هلند در افغانستان را ستوده و روش هلندی (دیپلماسی، دفاع، توسعه) را به عنوان یکی از مدل‌های مناسب و موثر مداخله/حضور در افغانستان معرفی کرده است.

ویژگی روش هلندی، اغاز پروژه‌های بازسازی در بطن شرایط جنگی است. در بسیاری کشورهای درگیر جنگ، پروژه‌های بازسازی پس از پایان دوران جنگی و پایان درگیری‌های نظامی‌ آغاز می‌شود، اما دولت هلند در ایالت اوروزگان افغانستان این پروژه‌ها را در بطن درگیری‌ها و تلاطمات سیاسی به طور همزمان عملی می‌کند.

با خروج سربازان هلندی از اوروزگان، برقراری امنیت در این ولایت به ارتش آمریکا و سربازان استرالیایی محول می‌شود.

یک سخنگوی طالبان در گفت و گو با یک روزنامه هلندی، به مردم و دولت این کشور به خاطر خروج از افغانستان تبریک گفت و از سایر کشورها هم خواست همین کار را کنند.

ناتو اهمیت خروج سربازان هلندی از افغانستان در کاهش توانایی نیروهای ائتلاف در این کشور را ناچیز قلمداد کرده است ولی این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تلفات وارد شده بر نظامیان خارجی رو به افزایش است.

نامه درخواست ناتو از دولت هلند برای تمدید استقرار نظامیانش در افغانستان باعث شد دولت ائتلافی این کشور در فوریه گذشته از هم بپاشد.

دولت هلند در سال 2008 اعلام کرده بود که در سال 2010 نیروهای نظامی ‌این کشور افغانستان را ترک خواهند کرد.

پس از روی کار آمدن دولت اوباما و اصرار ایالات متحده از دعوت از هلند برای ادامه نقش این کشور در افغانستان، تنش‌های درونی کابینه هلند افزایش یافته است. ماکسیم فرهاخن، وزیر امور خارجه هلند (از حزب دمکرات مسیحی) موافق تمدید حضور در افغانستان (زیر پا گذاشتن مصوبه پیشین هلند) است و برت کوندرز وزیر توسعه و همکاری‌های بین‌المللی (از حزب کار) بر مصوبه سال 2008 تاکید می‌کرد و خواهان خروج نیروهای نظامی‌ از افغانستان بود. در پارلمان هلند نیز اکثریت اعضا موافق خروج نیروها از افغانستان‌اند.

اختلافات زمانی که وزیر امور خارجه اعلام کرد که نامه‌ای از ناتو دریافت کرده که در آن از هلند تقاضا شده است که حضور خود را تمدید کند به اوج خود رسید و منجر به سقوط دولت ائتلافی هلند شد.

با وجود تصمیم هلند به خروج نیروهایش ناتو می‌گوید حضور نیروهای نظامی ‌ائتلاف در افغانستان مستحکم است و خروج هلند از این کشور به عزم سایر کشورها صدمه نزده است.

این در حالی است که کانادا هم سال دیگر به حضور نظامی ‌خود در افغانستان پایان می‌دهد.

 در همین حال باراک اوباما در چارچوب راهبرد جدید خود در افغانستان قصد دارد برای تقویت مبارزه با شبه نظامیان طالبان 30 هزار نیروی نظامی‌ جدید به افغانستان اعزام کند.

با اعزام 30 هزار نظامی ‌جدید آمریکا به افغانستان شمار نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان به 150 هزار نفر خواهد رسید.

 اوباما همچنین از متحدان آمریکا خواسته است برای کمک به اجرای راهبرد آمریکا در افغانستان نیروهای نظامی‌ جدید به این کشور بفرستند.

در ماه‌های اخیر تلفات نظامیان خارجی در افغانستان به طور محسوسی افزایش یافته است، به طوری که ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) مرگبارترین ماه برای نظامیان اشغالگر از آغاز تهاجم (2001 ) به افغانستان بوده است. در این ماه بیش از صد نظامی ‌خارجی در افغانستان کشته شدند.


( ۲ )

نظر شما :