امیر قطر در لبنان: مقاومت، لبنان و عرب را سرافراز کرد

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۰ کد : ۸۲۳۰ اخبار اصلی
امیر قطر که به هم‌زمان با سفر پادشاه عربستان و رئیس جمهوری سوریه به بیروت سفر کرده تا در تطلیف فضای متشنج لبنان بر سر ترور رفیق حریری مشارکت داشته باشد، در سیاستی متناقض با سیاست ریاض اعلام کرد، مقاومت باعث سرافرازی لبنان و جهان عرب شد.
امیر قطر در لبنان: مقاومت، لبنان و عرب را سرافراز کرد

دیپلماسی ایرانی: امیر قطر که به هم‌زمان با سفر پادشاه عربستان و رئیس جمهوری سوریه به بیروت سفر کرده تا در تطلیف فضای متشنج لبنان بر سر ترور رفیق حریری مشارکت داشته باشد، در سیاستی متناقض با سیاست ریاض اعلام کرد، مقاومت باعث سرافرازی لبنان و جهان عرب شد.

وی در حضور میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، سعد حریری، نخست‌وزیز، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و محمد رعد، نماینده سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله گفت: «مقاومت باعث شد تا لبنان و عرب بتوانند سر خود را بالا بیاورند و احساس غرور و سرافرازی کنند.»

وی در ادامه افزود: «لبنان با تهدیدهای بسیاری مواجه است و این کشور می‌تواند که با تمام این تهدیدها مقابله کند، لبنان برای رو در رویی با این تهدیدها به عربیت و ملیت خود متوسل شده و می‌تواند با همین دو ابزار سرافرازانه با تهدیدهای خارجی مقابله کند.»

امیر قطر تاکید کرد، می‌دانیم حجم تهدیدهایی که لبنان و منطقه را به مخاطره انداخته‌اند تا چه اندازه بالا است. به همین دلیل صدایمان را علیه محاصره برادرانمان در غزه که با نابودی کامل و بزرگی رو به رو هستند، بلند می‌بریم و مخالفت خود را با صدای بلند علیه هر جنگ و غوغایی اعلام می‌داریم.

امیر قطر این سخنان را در پی افتتاح بیمارستان البلده، در بنت جبیل، منطقه شیعه‌‌نشین جنوب لبنان که توسط کشور قطر بازسازی شده است، اظهار داشت. بیمارستان البلده در پی حمله اسرائیل به لبنان در سال 2006 ویران شده بود.

در این مراسم همچنین امیر قطر در یک حرکت نمادین سه کلید سه شهر در جنوب لبنان را که قطر در بازسازی آنها مشارکت گسترده‌ای داشته، از دست مقامات لبنانی تحویل گرفت. قطر در بازسازی لبنان پس از حمله اسرائیل به این کشور در سال 2006 نزدیک به 12 هزار واحد مسکونی ساخت.

امیر قطر به همراه همسر ایرانی‌اش عصر روز جمعه به بیروت رسید و با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان دیدار کرد. پیش از این گفته می‌شد که نشست پنج‌ جانبه‌ای میان امیر قطر، رئیس‌جمهوری لبنان، پادشاه عربستان، نخست‌وزیر ترکیه و رئیس جمهوری سوریه برگزار خواهد شد که تا بدین لحظه چنین نشستی برگزار نشده است.

هفته گذشته سید حسن نصر الله با شرکت در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به او اطلاع داده است که دادگاه ترور رفیق حریری دو تن از اعضای حزب الله را متهم به دست داشتن در ترور پدرش کرده و به زودی آنها را برای بازجویی با دادگاه فرا خواهد خواند.

سید حسن نصر الله پس از اعلام این خبر هشدار داد که توطئه‌ای با حمایت اسرائیل و غرب علیه حزب الله در جریان است و قصد دارد لبنان را به آشوب بکشد.    


نظر شما :