پرویز مشرف ؛ روی خط آتش

۱۷ مهر ۱۳۸۶ | ۱۲:۴۹ کد : ۸۲۱ اخبار اصلی
پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان، گفته می خواهد از او به عنوان یک "توسعه دهنده و اصلاح طلب" یاد شود. او اظهار داشته پاکستانی ها باید من را به عنوان یک توسعه دهنده و اصلاح طلب به یاد آورند، کسی که آنها را از فاجعه نجات داد و یک دموکراسی پایدار را درکشور مستقر کرد.
پرویز مشرف ؛ روی خط آتش

پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان، گفته می خواهد از او به عنوان یک "توسعه دهنده و اصلاح طلب" یاد شود.

 

او اظهار داشته پاکستانی ها باید من را به عنوان یک توسعه دهنده و اصلاح طلب به یاد آورند، کسی که آنها را از فاجعه نجات داد و یک دموکراسی پایدار را درکشور مستقر کرد.

   

آقای مشرف انتخابات ریاست جمهوری پاکستان را در ششم اکتبر برگزار نمود. بسیاری از رقبای سیاسی وی ادعا می کردند که فاجعه دقیقا این است که آقای مشرف بار دیگر رییس جمهور شود.

 

ژنرال مشرف اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات نه به عنوان یک نظامی بلکه به عنوان یک شهروند در دادگاه عالی شرکت خواهد نمود.

 

وی اظهار داشته بود که درصورت انتخاب نشدن به عنوان رییس جمهور در ارتش پاکستان باقی خواهد ماند، ادعای وی موجب ترس رقبایش شده بود که فکر می کردند که آقای مشرف در صورت شکست در انتخابات وضعیت اضطراری در کشور اعلام خواهد کرد.

 

هواداران آقای مشرف پارلمان پاکستان را در دست داشتند، بنابراین وی فقط باید رای اکثریت مردم را جلب می کرد. 

 

موانع  

آقای مشرف در سال 2007 بارها شاهد کاهش محبوبیتش بود. او پس از برکنار کردن افتخار چدهری، قاضی ارشد دادگاه عالی پاکستان بار دیگر او را به سرکار خود بازگرداند. وی همچنین به خاطر محاصره مرگبار مسجد سرخ در اسلام آباد مورد انتقاد فراوان قرار گرفت.

 

اما مخالفت چیزی است که این ژنرال 64 ساله از زمانی در کودتای بدون خون ریزی سال 1999 پیروز شد با آن درگیر است.

 

او ازسه  سوء قصد جان سالم به در برد و شاید به همین خاطرعنوان کتاب خاطراتش که سال گذشته به چاپ رسید"روی خط آتش"گذاشت.

 

او پس ازبرکنار کردن نواز شریف، رییس جمهور پیشین پاکستان، ادعا کرده بود که دموکراسی حقیقی را به کشور خواهد آورد.

 

بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا، کودتا را مانعی دیگر دردموکراسی پاکستان توصیف کرده بود و اظهار داشته بود که پاکستان بار دیگر یک چرخش سریع در تمدن خواهد داشت و

بار دیگر فرایند دموکراتیک در آن مستقر خواهد شد.

 

اما با وجود مخالفت های اولیه، دولت آقای مشرف از کمک های زیاد واشنگتن در طول ریاست جمهوری خود بهره مند شد.

 

پس ازحمله 11 سپتامبر، پاکستان به یک متحد کلیدی دولت آقای بوش در آنچه"جنگ علیه تروریسم" می خواندند مبدل شد و سخت گیری های زیادی در مورد افراط گرایان مذهبی به ویژه در مناطق شمالی کشور اعمال کرد.

 

این سیاست وی باعث شد که در برخی از استان های دوردست پاکستان وی را خائن قلمداد کنند.

 

آقای مشرف مدت کوتاهی پس از کودتای سال 1999 برای تثبیت قدرت خود از تمامی قضات خواست که پیمان وفاداری از ارتش ببندند. بسیاری از آنها به مخالفت پرداختند.

 

نقش دو جانبه

رفراندوم ازطرف احزاب مخالف بایکوت شد، آنها ادعا می کردند که در آراء  تقلب شده است. بنابراین آنها مجلس ملی را برای یک سال دیگر هم از دست دادند.

 

 اختلافات آقای مشرف ورقبایش ریشه در تصمیم وی در باقی ماندن در پست رییس ارتش بودن در سال 2004 است. وی اظهار داشته بود که این پست را رها خواهد کرد.

 

او در خاطراتش علت این تصمیم را شرح می دهد.

 

"خارج کردن یونیفرم قدرت و رهبری من را کاهش می داد. دو چیزی که به آنها بیش از هر چیز دیگری احتیاج داشتم. بنابراین تصمیم گرفتم برخلاف گفته های پیشینم عمل کنم."

 

مشرف پیش از این اظهار داشته بود که حتی اگر تمام محبوبیتش در پاکستان را از دست بدهد بازهم به ریاست جمهوری خودش ادامه خواهد داد.

 

با وجود اعتراضات حقوق دانان درحمایت از قاضی ارشد، چالش های قانونی وی با مخالفانش و  نا آرامی در استان های شمالی به ویژه وزیرستان آقای مشرف هنوزهم از محبوبیت عام در پاکستان برخوردار است.

 

دورنما

آقای مشرف در مصاحبه ای با الجزیره در ماه آوریل اظهار داشته بود که  دراتفاقاتی که درکشورش می افتد باید به این نکته توجه شود که در پاکستان گروه ها و اقلیت های مذهبی زیادی وجود دارند.

 

او اظهار داشته بود که در تظاهرات هرگز بیش از 500 نفر شرکت نمی کنند و مردم باید متوجه شوند که مخالفان من یک واقعه حقوقی را به یک واقعه سیاسی تبدیل کرده اند.

 

در دوران ریاست جمهوری آقای مشرف اصلاحاتی درکشور صورت گرفت. رابطه پاکستان و هند به طور قابل توجهی بهبود یافت و رسانه ها فرصت یافتند در یک فضای آزاد کار کنند.

 

پرویز مشرف در سال 1943 در دهلی نو متولد شد و در تمام عمر یک ارتشی بود. آقای نواز شریف وی را در سال 1998 به سمت رییس ارتش منسوب کرد.

 

اما روابط بین ارتش و دولت در درگیری کارگیل در کشمیر تیره شد.

 

پس ازاینکه آقای شریف تصمیم گرفت وی را از سمت خود برکنارکند، آقای مشرف کودتای بدون خونریزی در کشور را رهبری کرد و به قدرت رسید.

 

آقای مشرف از اتهامات بی نظیر بوتو گذشته است اما چنین عفوی شامل حال آقای شریف نشده است.

 

پرویز مشرف، پیش از سکونت در کراچی بیشتر کودکی خود را در آنکارا، پایتخت ترکیه گذرانده و قادر است به خوبی ترکی صحبت کند.

 

او ازدواج کرده، دو فرزند و چهار نوه دارد. 


( ۱ )

نظر شما :