مصر پس از ۵۸ سال همچنان در آرزوى دموکراسى

۰۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۷:۵۹ کد : ۸۱۸۰ اخبار اصلی
نظام سیاسی حاکم بر مصر در آستانه تغییر است. به نظر می‌رسد ۵۸ سال پس از کودتای نظامی، دوران زمامداری انقلابیون مصر به سر رسیده است. دورانی که به رغم شعارهای زیبای آزادی‌خواهانه همچنین مردم فقیر مصر را در حسرت عدالت اجتماعی و آزادی‌های مدنی نگه داشت.
مصر پس از ۵۸ سال همچنان در آرزوى دموکراسى

دیپلماسی ایرانی: نظام سیاسی حاکم بر مصر در آستانه تغییر است. به نظر می‌رسد ۵۸ سال پس از کودتای نظامی، دوران زمامداری انقلابیون مصر به سر رسیده است. دورانی که به رغم شعارهای زیبای آزادی‌خواهانه همچنین مردم فقیر مصر را در حسرت عدالت اجتماعی و آزادی‌های مدنی نگه داشت. آرزوهایی که اکنون انتظار می‌رود با تحولی تازه و ظهور چهره‌های مطرح جامه عمل بپوشد. 

محمد حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر پس از چندین عمل جراحی سلامت خود را بازیافته و اداره امور کشور را به دست گرفته است.

با این حال پوشیده نیست که این سیاستمدار ۸۲ ساله پس از ۲۹ سال حکومت به پایان دوران زمامداری خود نزدیک می‌شود. حسنی‌مبارک آخرین بازمانده کودتای نظامی سال ۱۹۵۲ در مسند قدرت است که به تاریخ خواهد پیوست.

حدود ۵۸ سال پیش‌، ۲۳ ژوییه سال ۱۹۵۲ جمعی از درجه‌داران ارتش مصر که خود را افسران آزادی‌خواه مصر می‌نامیدند کاخ پادشاهی را تصرف کردند. گارد نگهبانی کاخ بدون مقاومت تسلیم شد و ملک فاروق ۳۲ ساله پس از سه روز، استعفانامه خود را نوشت و با ۲۷۴ چمدان سرزمین نیل را برای همیشه به مقصد ایتالیا ترک کرد.

مردم مصر بدون جنجال حکومت نظامیان را بر مسند قدرت پذیرفتند و به این ترتیب تاریخ این کشور بزرگ ورق دیگری خورد. سرهنگ جمال‌عبدالناصر طراح و رهبر کودتا بر مسند قدرت نشست و تا زمان مرگ خود تلاش کرد با اید‌ه‌های ناسیونالیستی جهان عرب را متحد کند و به سیطره قدرت و نفوذ ترکان عثمانی و دولت‌های اروپایی بر سرزمین‌های عربی پایان دهد.

در دوران حکومت عبدالناصر نهضت ناصریم پایه‌گذاری شد که هنوز در این کشور طرفداران زیادی دارد. با مرگ عبدالناصر و روی کار آمدن انور سادات فضای سیاسی کشور تغییر کرد. انور سادات با تفکرات سوسیالیستی خود تلاش کرد نظر مساعد احزاب مختلف این کشور را جلب کند. مخالفان اسلامگرای حکومت مصر از زندان‌ها آزاد شدند و احزاب اصلاح‌طلب مجال فعالیت پیدا کردند.

با وجود تغییراتی که انور سادات در دوران زمامداری خود به مرحله اجرا درآورد، از جمله رایگان شدن تحصیل در مدارس و دانشگا‌ه‌ها و ارائه خدمات رایگان بهداشت و درمان برقراری عدالت اجتماعی برای مردم مصر همچنان اندرخم یک کوچه باقی ماند.

پس از انور السادات، محمد حسنی‌مبارک که خود را پاسدار انقلاب معرفی می‌کند بر مسند قدرت نشست و تبدیل به رئیس‌جمهوری مادام‌العمر برای مصر شد. حسنی‌مبارک روابط دولت مصر با کشورهای اروپایی و امریکا را گسترش داد و هم‌زمان با دولت اسرائیل و سازمان‌های فلسطینی رابطه‌ای نزدیک برقرار کرد.

هر چند در دوران حکومت حسنی‌مبارک مصر به یکی از کشورهای قدرتمند وبا نفوذ منطقه تبدیل شد اما مشکلات اجتماعی‌درون این کشور همچنان به قوت خود باقی ماندند.

با وجود سرمایه‌گذاری خارجی و صنعت پر رونق توریسم آمار بی‌کاری، گرانی و کمبود مواد در سال‌های اخیر بارها موجب اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده در این کشور شده است. با این حال مطبوعات و رسانه‌های دولتی حسنی‌مبارک را ۵۸ سال پس از کودتای نظامی، همچنان قهرمان برقراری عدالت اجتماعی می‌خوانند و همچنان بهبود رشد اقتصادی را وعده می‌دهند.


نظر شما :