همه عليه مالکى بسيج مى‌شوند

۰۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۹ کد : ۸۱۲۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بشار اسد در دمشق ميان اياد علاوى و مقتدى صدر را آشتى داد تا شايد بتواند گامى در تشکيل دولت بدون علاوى برداشته شود. حال تلاش مى‌کند اياد علاوى را براى سفر به ايران ترغيب کند و تهران را راضى سازد که به ائتلاف العراقيه با دولت قانون تن دهد تا دولتى مورد حمايت همگان تشکيل شود.
همه عليه مالکى بسيج مى‌شوند

دیپلماسی ایرانی: دیدار مقتدی صدر، رهبر جریان صدری با ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه در دمشق که به وساطت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه صورت گرفت، نقطه عطفی در روند سیاسی عراق محسوب می‌شود. نزدیک به چهار ماه از انتخابات سراسری عراق می‌گذرد و عمق اختلاف‌ها به اندازه‌ای است که هنوز کوچکترین توافقی برای تشکیل حکومت آینده حاصل نشده است.

کشورهای عربی و همسایه عراق از تاخیر کش‌دار تشکیل حکومت در عراق به ستوه آمده‌اند و خود وارد میدان شده‌اند. این بار عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای عربی پذیرفته‌اند که سوریه که با تمام جریان‌های سیاسی عراق به استثنای مالکی و حزب الدعوه رابطه حسنه‌ای دارد، نماینده کشورهای عربی شود و پا پیش بگذارد و فکری برای حل اختلاف‌های پیش آمده برای تشکیل حکومت کند.

سوریه با دو پشتوانه مهم قدم به میدان گذاشته است. نخست از حمایت جمهوری اسلامی ایران که رابطه‌ای استراتژیک و نزدیک با آن دارد و یکی از تاثیرگذاران مهم عراق محسوب می‌شود، برخوردار است و دیگری حمایت کشورهای عربی که تلاش می‌کنند دولتی در عراق بر سر کار بیاید که از حداقل نزدیکی‌ها به آنها برخوردار باشد.

از این رو بشار اسد میزبان دو شخصیت سیاسی مهم عراقی شد که هر دو هم در عرصه سیاسی عراق جزء تصمیم‌گیران اصلی‌اند و هم مخالفان صد در صد مالکی برای تداوم ریاستش بر کرسی نخست‌وزیری.

اگر به پیشنهاد علاوی به ائتلاف ملی قبل از عزیمت به سوریه نظر بیندازیم، بهتر متوجه می‌شویم که علاوی تا چه اندازه برای به حاشیه راندن مالکی از عرصه سیاسی عراق تلاش می‌کند. البته تلاشی که مورد حمایت ائتلاف ملی که اختلافات شدیدی با مالکی پیدا کرده است، نیز هست.

ایاد علاوی در پیشنهاد خود آورده بود که جلال طالبانی و دو معاونش بر پست‌های خود ابقا شوند، خود نخست‌وزیر شود و ریاست مجلس نیز به همام حمودی یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق برسد. وی حتی برای تقسیم پست‌های دولت نیز پیشنهادهای در خور توجهی به مجلس اعلا و جریان صدر داده بود. بنا به این طرح مالکی به حاشیه می‌رود و تبدیل به یک اپوزسیون درون پارلمانی می‌شود. اتفاقی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند به متلاشی شدن ائتلاف دولت قانون که هر کدام با هدف رسیدن به منصبی در دولت آینده با مالکی همراه شدند، منجر شود.

جریان صدر و مجلس اعلا از روز نخست با نخست‌وزیری مجدد مالکی و هر کدام از اعضای حزب الدعوه و فهرست دولت قانون مخالف بودند و هنوز هم این مخالفت صد در صدی ادامه دارد. آنها رسما طی نامه‌ای به مالکی اعلام کرده‌اند که با نخست‌وزیری مجدد وی به هیچ عنوان موافق نیستند.

در آن سو و در خارج از عراق قاطبه کشورهای عربی با نخست‌وزیری مجدد مالکی مخالفند. سوریه از روز نخست مخالفتش را با تداوم ریاست دولت مالکی اعلام کرد و حتی بشار اسد به محمود احمدی نژاد همتای ایرانی‌اش نامه‌ای فرستاد و از او خواست که با توجه به نفوذ تهران در عراق از انتخاب مجدد مالکی جلوگیری کند.

حال سوریه میزبان مخالفان مالکی شده و میان آنها وساطت کرده است تا اختلافات را کنار بگذارند و برای تشکیل دولت پیش قدم شوند. دولتی که در آن مالکی حضور نداشته باشد.

حال منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفته‌اند که سوریه فشارهای تازه‌ای را به ایران وارد کرده تا ائتلاف فهرست العراقیه با ائتلاف ملی را بپذیرد. ائتلافی که می‌تواند در آن هم جناح‌های نزدیک به ایران حضور پررنگ داشته باشند و هم جناح‌های نزدیک به کشورهای عربی.

در این میان تلاش‌های تازه‌ای برای اقناع ایاد علاوی برای سفر به تهران مشاهده می‌شود. رهبران جریان‌های سیاسی و روسای جمهور کشورهای سوریه و ترکیه به اطلاع ایاد علاوی رسانده‌اند که بهتر است برای جذب حمایت ایران به تهران سفر کند و به ایرانی‌ها اطمینان دهد که هیچ گاه علیه منافع آنها در عراق وارد عمل نخواهد شد.

در دمشق هنگامی که خبرنگاران از مقتدی صدر پرسیدند که آیا شما از علاوی خواستید به ایران بیاید، گفت: «من مسئول به تهران آوردن ایاد علاوی نیستم.»

وی درباره موضع ایران نسبت به دیدارش با علاوی نیز اظهار داشت، ایران مایل است که حکومت جدید عراق هر چه سریع‌تر تشکیل شود.

علاوی پس از دیدار با مقتدی صدر به بغداد بازگشت و سه‌شنبه شب با نوری مالکی برای سومین بار دیدار کرد. دیداری که ظاهرا به خواست امریکایی‌ها انجام شده است. امریکایی‌ها رسما به اطلاع مقامات عراقی رسانده‌اند که مایلند حکومت آینده میان ایاد علاوی و نوری مالکی تقسیم شود. اما دیدار سه شنبه شب علاوی و مالکی که در کاخ نخست‌وزیری در منطقه سبز انجام شد به رغم این که چند ساعت هم به درازا کشید، به هیچ نتیجه‌ای ختم نشد و علاوی بدون آن که بتواند مالکی را راضی به کوتاه آمدن از خواسته‌هایش کند، جلسه را ترک کرد. اختلاف هر دو بر این متمرکز بود که هر کدام تلاش می‌کرد به دیگری بقبولاند که بنا به برنامه خود حکومت آینده تقسیم مناصب شود.

علاوی به اطلاع امریکایی‌ها رسانده است که به هیچ عنوان حاضر به همکاری با مالکی نیست و مطمئن است که هر ائتلافی که میان او و مالکی شکل بگیرد به شدت متزلزل است و می‌تواند برای آینده عراق خطرناک باشد.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :