بی پی، بلای جان روابط انگلستان و امریکا

۳۰ تیر ۱۳۸۹ | ۰۶:۴۱ کد : ۸۱۱۶ اروپا
اندکی پیش امریکا به دلیل اهمال شرکت بی پی در قضیه نشت نفت در خلیج مکزیک به دولت انگلستان اعتراض کرده بود و حالا هم انتقادات از دولت انگلستان به دلیل احتمال دست داشتن شرکت بی پی در آزادی عامل بمب‌گذاری واقعه لاکربی در ایالات متحده بالا گرفته است.
بی پی، بلای جان روابط انگلستان و امریکا

دیوید کامرون امروز برای اولین بار بعد از قرار گرفتن در پست نخست وزیری انگلستان به کاخ سفید می‌رود تا با اوباما دیدار کند. او درحالی به دیدار رئیس جمهور امریکا می‌رود که اندکی پیش امریکا به دلیل اهمال شرکت بی پی در قضیه نشت نفت در خلیج مکزیک به دولت انگلستان اعتراض کرده بود و حالا هم انتقادات از دولت انگلستان به دلیل احتمال دست داشتن شرکت بی پی در آزادی عامل بمب‌گذاری واقعه لاکربی در ایالات متحده بالا گرفته است.

دستور کار این دیدار قضیه نشت نفت در خلیج مکزیک، افغانستان و اقتصاد جهانی اعلام شده و قرار است باراک اوباما و دیوید کامرون در واشنگتن درباره این موضوعات بحث و تبادل نظر کنند. البته به نظر می‌رسد تمرکز اوباما در این دیدار بیشتر مسئله افغانستان باشد و کامرون هم سعی کند تا دلایلی برای رد اتهامات وارده بر بی پی ارائه نماید.

کامرون پیش از اولین دیدارش از کاخ سفید به عنوان نخست وزیر بریتانیا، به یک روزنامه امریکایی گفته بود که درباره روابط انگلستان و ایالات متحده جدی و واقع‌گرا است.

کامرون با دیدار با چهار سناتور ایالات متحده درباره آزادی بمب‌گذار قضیه لاکربی موافقت کرده است. او قبلا گفته بود که برای این دیدار وقت کافی ندارد. اما سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا گفت: نخست وزیر شدت احساسات خانواده‌های قربانیان را درک می‌کند و می‌داند که جلب اطمینان آن‌ها چقدر مهم است.

چهار سناتور از نیویورک و نیوجرسی به دنبال بررسی اتهامات وارده بر بی پی مبنی بر دست داشتن این شرکت در آزادی عبدالباسط المقرحی هستند. او به خاطر بمب‌گذاری لاکربی که در آن 270 نفر کشته شدند، محکوم شده بود.

این تبعه لیبی که از سرطان پروستات رنج می‌برد، در آگوست سال گذشته توسط قاضی اسکات اسکاتلندی، کنی مک اسکیل، مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد. قبل از آزاد شدن او پزشکان معالجه کننده‌اش می‌گفتند او کمتر از سه ماه زنده خواهد ماند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که او ممکن است بیش از ده سال زنده بماند.

بی پی وارد کردن فشار بر بریتانیا برای قبول توافق انتقال زندانیان با لیبی را در سال 2007 تایید کرده است، اما هرگونه نقش درباره این تصمیم قاضی اسکاتلندی را رد کرده است.

کامرون روز دوشنبه و پیش از سفر به ایالات متحده گفته بود که با تصمیم قاضی اسکاتلندی برای آزادی مقرحی موافق نیست.
 


نظر شما :