داروی اسرائیل برای درمان غزه، سمی است

۰۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۷ کد : ۸۰۷۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
لیبرمن این بار طرحی را برای غزه داده که انتقادهای گسترده‌ای را چه در میان طرف‌های ...
داروی اسرائیل برای درمان غزه، سمی است

دیپلماسی ایرانی: اظهارات آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل باز هم دردسر ساز شد. لیبرمن این بار طرحی را برای غزه داده که انتقادهای گسترده‌ای را چه در میان طرف‌های مختلف فلسطینی و چه در میان اروپایی‌ها به وجود آورده است.

روزنامه یدیعودت احرونوت درباره جزئیات این طرح نوشت، لیبرمن پیشنهاد داده است که محاصره غزه کاملا رفع شود و این منطقه تبدیل به یک منطقه شبه خود مختار شود؛ با این تفاوت که کشتی‌هایی که عازم غزه هستند قبل از رسیدن به این شهر در قبرس توسط ناظران اتحادیه اروپا مورد بازرسی قرار گیرند.

ایراد این طرح تندروترین عضو کابینه اسرائیل این است که ارتباط آن با کرانه باختری رود اردن کاملا قطع می‌شود و این موضوع بر گره موجود در مذاکرات صلح باز هم خواهد افزود.

بر اساس مفاد سازمان ملل درباره فلسطین غزه باید به کرانه باختری رود اردن متصل باشد در حالی که اسرائیل بر خلاف مفاد سازمان ملل منطقه حایل میان این دو را اشغال کرده است. حال طرح لیبرمن می‌تواند مهری برای پایان دادن به خواسته به حق فلسطینیان باشد.   

به نوشته روزنامه یدیعوت احرونوت، لیبرمن طرح خود را روز یک‌شنبه با کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت.

اسرائیلی‌ها این طرح را گردشی کامل در سیاست‌های دولت اسرائیل می‌دانند.

اما حقیقت این است که اسرائیل با این طرح در حقیقت با ترفندی به ظاهر صلح طلبانه جایگاه فلسطینیان را از وضعیت ضعیف کنونی‌اش نیز ضعیف‌تر می‌کند.

طرح وزیر امور خارجه اسرائیل همچنین به معنای آن است که تشکیلات خودمختار فلسطین به رهبری محمود عباس، اهمیت خود را به عنوان طرف مذاکره از دست می‌دهد و اسرائیل مستقیما با حماس وارد مذاکره می‌شود.

این در حالی است که تا کنون این تشکیلات حاکم بر ساحل غربی رود اردن، یگانه طرف مذاکره برای اسرائیل و طرف‌های بین‌المللی بوده است. به همین دلیل هم حماس و هم فتح هر دو این طرح را رد کرده‌اند و آن را دسیسه‌ای تازه از سوی اسرائیل برای محروم کردن حقوق به حق ملت فلسطین دانسته‌اند.

لیبرمن در توجیه این چرخش گفته است که بنا به تجربه، مذاکره با تشکیلات تحت رهبری محمود عباس نتایج اندکی داشته و ما دیگر انتظار چندانی از این مذاکرات نداریم.

وزیر امور خارجه اسرائیل گفته است که طرح او تنها شامل انتقال قدرت به نیرویی است که در حال حاضر قدرت را در غزه به دست دارد، ولی اتحادیه اروپا باید متقاعد شود که در انجام عملی این طرح همکاری می‌کند.

اسرائیل تا کنون با این ادعا که کشورهای غربی جنبش حماس که کنترل غزه را بر عهده دارد، جنبشی تروریستی می‌دانند، این منطقه را در محاصره کامل قرار داده است.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان شاید نخستین فرد اروپایی و غربی بود که در برابر طرح لیبرمن واکنش نشان داد. وی از طرح اسرائیل برای تبدیل نوار غزه به یک منطقه کاملاَ خودمختار انتقاد کرد.

به گًفته‌ وستروله، تقسیم‌ کردن مناطق فلسطینی به قلمروهای مختلف سدی در برابر تشکیل کشور مستقل فلسطینی و به ضرر صلح در منطقه است.

وی همچنین گفت: «این طرح با هدف اروپا مبنی بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرا‌ئیل هم‌خوانی ندارد.»

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه‌ انتقاد خود به طرح جدید اسرائیل گفته است که هدف آلمان و اتحادیه اروپا مبنی بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل ناظر بر تأمین امنیت برای اسرائیل و در عین حال ایجاد کشوری امن و مستقل برای فلسطینی‌هاست. سیاستی که مناطق فلسطینی را قطعه قطعه کند و ساختارهای حکومتی جداگانه را بر آنها حاکم کند مغایر این هدف است.

وستروله به صراحت گفت: «ما مخالفیم که ایده تشکیل کشور مستقل فلسطینی با تقسیم مناطق فلسطینی به بخش‌ها و قلمروهای حکومتی جداگانه و با در تقابل قراردادن احتمالی این بخش‌ها در برابر هم از بین برود. چنین رویکردی، در خدمت هدف معطوف به تامین صلح پایدار در منطقه نیست.»

وزیر امور خارجه آلمان اظهارات فوق را در حاشیه کنفرانس وزرای امور خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا ایراد کرد. این کنفرانس در منطقه اکوبولاک، در نزدیکی شهر آلماتی در قزاقستان برگزار می‌شود. قرار است وستروله در این کنفرانس با آویگدور لیبرمن، همتای اسرائیلی خود نیز دیدار و مذاکره کند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :